Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8250 ggr
carrrrrooooo
0

Ni med eget stall!:

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu till våren ska jag ta hem min häst och självklart ska jag ha ett sällskap till henne..

Men till saken: Jag och min sambo har precis köpt en "mini gård" med stall och lite mindre bete.

Och vi ska bara ha 2 hästar, men nu börjar vi fundera på vad vi ska göra med all gödsel som kommer bli av hästarna.. Det ska bli en lösdrift och jag kommer mocka ur den varje dag plus att jag kommer mocka hagen MINST 1 gång i veckan. Och vi tänkte lägga allt gödsel på en släpkärra/traktorkärra.. men sen när den är full?

Vad gör ni av med allt gödsel? JGa har funderat över att kanske höra med massa bönder om man kan få tömma det hemma hos dom?

Bör tillägga att vi inte har någon gjuten platta.

Tacksam för all hjälp!

//Carro

Elshira
0

Vi lägger vårat i långa längder som hinner förmultna på några år, och använder det sedan i trädgården, sprider ut på några små åkrar eller ger bort som prima trådgårdsgödsel! Dock måste man ansöka hos komunen och får uträknat hur stor volym man får ha för sin mark.

Vi använder oss dock av halm och bäddar vilket gör att det förmultnar relativt snabbt (i jämförelse med spån), och med bädd så används så lite strömedel som möjligt.

Men även vi lägger det på kärra innan det åker ner till åkern då vi inte har platta.

Men det är bara att höra med bönderna runtomkring om de kan tänkas vilja ha det. Ekologiska bönder är nog extra intresserade.

Men tänk på att om ni inte kan lagra det så det blir jord först någonstans så är det tyvärr sällan bönder vill ha spån till att plöja ner direkt. Men alternativ är ju t.ex halmpelets eller torv annars.

Hakuna matata!

Caspianowner
0

Om du ämnar ha halm el Torv  till dina hästar så tror jag inte problemet blir svårt att hitta en bonde som kan ta emot er gödsel.

Ämnar du använda spån kan det bli problem att hitta en någon som vill ta hand om det.

Att Ha gödsel liggandes på träkärra, släpkärra, det tar hårt på virket. Så när ni får råd så är gödselplatta att rekommendera. Då kan en bonde komma och hämta er gödsel under våren för en kostnad.

carrrrrooooo
0

Jo jag tänkte andvända mig av halm, då jag tycker det känns bättre i en lösdrift på kalla vintrar.. okey jo jag får höra mig runt.. Men nu i början har vi ingen möjlighet att fixa en platta, då det känns bättre att ha en kärra ståendes någon stans som är "bara" att åka iväg med när den är full..

tack för era snabba svar.. så det brukar inte finnas någon "tipp" man kan lämna det på?

Caspianowner
0

# 3

Tänk bara på att en bonde plöjer ner gödsel under vår eller höst !!

Ni måste kunna lagra gödsel fram tills dess.

Caspianowner
0

# 3

Tänk bara på att en bonde plöjer ner gödsel under vår eller höst !!

Ni måste kunna lagra gödsel fram tills dess.

carrrrrooooo
0

Okey vad bra att du nämnde det!:) Tack så mykt!

Ska prata lite med sambon och berätta detta som ni har sagt så får jag se hur vi ska lösa det här!:)

Rita-S
0

Sen går det ju att sälga torvgjössel till plantskolor och tilsvarande, om ni sätter av lite mark att lägga gjösslet på så det kan förmulta där så kan ni nog sälga till plantskolor, växthus och tillsvarande :) Det är ju inte helt orimliga mängder från 2 hästar, särskilt inte om ni går inn för att mocka så ni inte kastar torv som inte behöver kastas.

Torvgjössel  förmultar mycket snabbare än spån och halm gör, så den är redo snabbare, 1 år eller mer snabbare har jag för mig dock kan jag minnast fel. Iaf blir gösslet från våran gösselstack tömt 2 gonger per år och blir då blandat så det är blandat med det som låg underst och allt det nya på toppen, och bonden kan få höga upp det och få det redo innom 3-4 månader för användning.
Han kommer då senhöst/tidlig vinter innan den hårda frosten sätter sig i stacken och högar upp det klar för våronna, och gör samma på våren så det är klart för höstonna.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
0

jag slänger min gödsel på en traktorvagn, sen har jag sådan tur att en vän till oss odlar jättemycket grönsaker. så han tar sitt vanliga släp och hämtar allt!

halm tar otroligt mycket plats på gödselstacken, tänk på det. jag har torv och fyller min vagn på ett år.  och då står de ändå på bädd.

alla bönder vill inte ta emot gödsel. min höbonde köper hellre gödning än använder det naturliga. tycker att det borde finnas en regel som säger att om man säljer hö så ska man även ta emot gödslen som blir. men tyvärr finns ju inte det, även om det är en rekommendation.

jag mockade ut torven i säckar de första åren jag hade hästarna och satte ut annons på blocket. det var inte så många som kom och hämtade som jag trodde. folk tycker det är omständigt och vill gärna ha det levererat.

Caspianowner
0

Vi tar halmgödsel eller om så Torvgödsel och sprider ut det. Vi odlar spannmål !

Gödsel som sprids på åkrar ska nedbrukas Det föresätter i princip att man hela tiden har tillgång till åkrar som skall plöjas.

Norr ut i landet finns en hel del lantbruk som har hela arealer som ligger i vall och inte odlar någon spannmål Då blir det heller inte så mycket plöjning.

Svaret på varför en bonde kör enbart konstgödsel kan kanske bero på att han endast har utrustning för att sprida konstgödsel och inte vill investera i en fast gödselspridare också.

Sen tillkommer det också en massa andra regler om gödselspridning och nedbrukning som måste följas.

Caspianowner
0

Vi tar halmgödsel eller om så Torvgödsel och sprider ut det. Vi odlar spannmål !

Gödsel som sprids på åkrar ska nedbrukas Det föresätter i princip att man hela tiden har tillgång till åkrar som skall plöjas.

Norr ut i landet finns en hel del lantbruk som har hela arealer som ligger i vall och inte odlar någon spannmål Då blir det heller inte så mycket plöjning.

Svaret på varför en bonde kör enbart konstgödsel kan kanske bero på att han endast har utrustning för att sprida konstgödsel och inte vill investera i en fast gödselspridare också.

Sen tillkommer det också en massa andra regler om gödselspridning och nedbrukning som måste följas.

Caspianowner
0

Att en bonde oftast inte vill ha gödsel med spån i beror nog på att det kan vara Terpentin i spånet och det vill man inte ha ut på åkern, men i små mängder är det nog inte säkert faligt

Visste man att spånet kommer från lövträn vore det nog inget problem.

Själva har vi valt att inte ta emot gödsel med spån då hästägarna inte som oftast har kännedom om vad det är för spån de har haft till sina hästar.

Har jag själv spån till någon häst ( kan hända ibland ) så hämtar jag endast spån hos en som skilljer de olika spåntyperna från barr och löv.

AusaBausa
0

har halm i min lösdrift, mockar ut en gång per år och då fyller jag ett bilsläp o kör det t granne som har bondgård…brukar bli  4-5 turer..tycker det fungerar bra. Tungt att mocka ut men slipper ju mocka varje dag och att husera mitt gödsel ngnstans..

carrrrrooooo
0

Tack för alla era svar! Ni är så snälla som hjälper mig!:)

Nu ska min hovis som är höbonde att han gärna tar emot gödselt men att det är ju en liten bit för mig att åka men va tusan, då finns det något iaf:) men jag sak försöka att hitta någon som bor lite närmare annars blir det honom jag åker och tömmer det hos!:D Plus att han är väldigt trevlig att ha och göra med! Han sa att han helst inte vill ta emot när det är spån, så det blir halm som jag har tänkt..! eller kanske lite torv i botten..

Men tack alla!

LinneaG
0

#13 - Lyx! Att någon tar emot det gratis! Vi hyrde i 2års tid en container som vi hade gödslet i som kostade oss 1700kr/mån inkl tömning. Men nu har vi lyckats få tag på en traktorkärra som vi ska använda i stället som en bonde ska tömma till ett lägre pris.

carrrrrooooo
0

#14 oj jäklar vad dyrt!! per månad tom!.. oj, nej själv så sak vi köpa en kärra som vi kör det till bonden så kostar det inget men om han komemr och hämtar så måstre vi ju betala bensin.. sen är det ju alltid kul att komma bort till honom för att titta på hanns fina trav hästar!:D

Lorita
0

#15 vad drar er bil om inte bensin/diesel/gas om den rullar gratis så vill jag ha en likadan Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

carrrrrooooo
0

#16 hahaah! tänkte inte så.. men tror en bil drar mindre än en traktor?.. haha.. :)

Rita-S
0

#17 både ja och nej :) En traktor är designat att göra hårt arbete på ett minimum av diesel, och klara det över lång tid, den har en grymt stärk motor, men den går inte så snabbt framåt så allt tar ju lite tid :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[vamir]
0

*har inte läst hela tråden*

Har en liten gödselstack hemma, pappa har jordbruk så det används till det :)

Cilla89a
0

Vi betalar en bonde här i byn, 2500 kr som kommer och tömmer vår gödselplatta en gång om året.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

ebengtssson
0

vi har hästgösel i potatislandet. tyvärr så räcker det inte, men det blir iaf lite i potatislandet :)

Har tre hästar :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

LinneaG
0

#21 - Hur stort potatisland har du?
Vi hade tre hästar förra vintern och hade en container som tog 8-10kbm och den tömdes en gång i månaden.

Lorita
0

#22 5 kubikmeter räkna man per häst / år

ebengtssson
0

inte så stor, men det räckte ändå inte!

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

exitingsvillemo
0

Vi har torvbädd i vårt stall, det vi mockar ur dagligen lägger vi på en vanlig släpvagn och åker till vår höbonde för tömning när det är dags för det.

det får då ligga på hans åker fram till det blir dags att plöja ner det.

Torv brukar vara ganska lätt att bli av med, värre med halm och speciellt spån.

Mkt av vårt torv har vi sparat själv också till att fylla ut på tomten, kan säga att vi fått en riktigt fin gräsmatta Skrattande

carrrrrooooo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad roligt att så många svarar på mitt inlägg!:)

Hmm nu blir jag kluven.. Vad brukar det kosta att köpa torv?

Och när vi ändå har diskutionen uppen så kanske jag kan fråga er med eget stall vart ni brukar köpa era stolp och vad ni betalar för dom?

//Caroline

Lorita
0

Jag brukar köpa på tre hästar priset kommer jag inte ihåg just nu.

Jag ska bygga tre nya stora hagar nästa år och sitter och letar, det lutar åt att jag kommer ha kraftiga stolpar i hörnen och mellan denna typ jag är när nöjd med dom och det blir enkelt att borra fast som i berget då 90% av alla stolpar måste borras.

Så om någon vet var man kan köpa bara stålet skulle jag bli väldigt glad, för ska jag köpa med trampjärn så får jag ta bort tramjärnet och det blir ett hiskligt jobb

carrrrrooooo
0

#27 okey å du tänkte alltså borra i berget?

Jag tänkte andvända mig av runda inprignerade stolp och det grövsta snöret som finns!:) och ta snöret 2 varv så det blir 2 trådar..

Sen ska vi måla stolpen vita tänkte vi!:)

Lorita
0

det tar flera år innan imprenerade stolpar torkar så du kan måla dom med hållbart tresultat.

Jag skulle rekomendera tre trådar läs tips här

eftersom det är mycket berg måste jag borra, jag tänker förbereda så jag kan ha får också, det kommer bli fyra trådar 3 på fårhöjd och en på 130cm, den lägsta tråden är viktigast så det är vanligar att hästen betar sig ut än hoppar över.

CelsiusT
0

#26 Jag köper torv för ca 80-110:-/bal.

#27 Borra i berget? Är inte det jättekrångligt? Vi har grinden på berg och vi har däck som vi fyllt med cement och stuckit i en stolp i. Fungerar jättebra, lättare att flytta om man vill ändra osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#30 Nej vi har en granne som monterar flagstänger och har borrmaskin, han gör jobbet åt oss Skrattande jag kommer återkomma med blider, tips och information om hur han gjorde, men det blir inte förren till våren.

CelsiusT
0

#31 aha… ja men då blir det kanske inte så dyrt och besvärligt för er =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#32 vad jag förstår så är det inte så svårt att borra i berg bara man har en bra maskin och dom går att hyra och nu blir det enklare för oss när vi får hjälp av ett provs Skrattande

lisette
0

#26 jag köper torv för 55:-/bal. kolla omkring dig så du inte har ngn som bryter torv. blir mkt billigare då.

carrrrrooooo
0

Tack alla igen!:)

#34 Okey ja det ska jag absolut göra!:) Jag har bara inte bestämmt mig riktigt om jag ska ha det.. För jag ska iaf ha Halm, men det kanske är bättre att ta torv som botten och sen halm ovanpå?

Ricko
0

Nu har jag ju ingen häst med håller ändå fundera på det här med skiten till då jag ska skaffa häst. Har läst hela tiden men hur gör man om man t.ex har 2 hästar som man hyr stallplats hos någon med lagård(ej lösdrift alltså utan uppstallade i boxar), men man själv har ingen plats att bevara skiten på eller någon kärra/dylikt att lasta allt i?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se