Vaccinationsfunderingar..
De ska ta ut en veterinär till stallet och vaccinera, så jag tänkte passa på jag med. Kollade passet där vaccinationerna står och blev förvirrad..
Har haft hästen i typ två månader så har inte riktigt tänkt på vaccination än.
Men kollade passet i alla fall, och hästinfluansavaccination har han fått grunden för -03, men sedan inge mer förrän en vaccination 14/9 -09.
Funderar lite på varför det blivit så, eller finns det nån annan stans de kan ha fört in vaccinationer än i passet?
För jag har fått för mig att om man väntar mer än ett år på sedan förra vaccinationen så måste man grundvaccinera om igen, är det sant? För hästinfluensa då..
Isf antar jag att han ska grundvaccineras igen, alltså tre gånger med ett visst antal veckor emellan?
Och han blev vaccinerad med Tetanusvaccin -06 också, vad är det?
Och nån som har koll på stelkrampsvaccin, ska det grundas på nåt visst sätt eller är det en gång varje år bara?
Nån som har koll och kan hjälpa till lite?

Det finns inget vaccionationskort på hästen?
Tetanus är engelska för stelkramp. Det vaccinerar man mot var 3e år.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Om du inte har vaccinationsintyg, i pass eller på vaccinationskort, så måste hästen tyvärr räknas som ovaccinerad. Så det är bara att börja om med grundvaccinationerna, om inte den förra ägaren har ett vaccinationskort någonstans som de kan skicka dig. Överväg också botulismvaccination.
Jag har vaccinationsintyg i passet, det jag kollar på ju. :)
#2: Okej, då vet jag det iaf. :)
#3: Boutolism har jag övervägt och det blir det ingen vaccinering mot av olika skäl.
#4: Det kan ju finnas fler, lösa intyg/vaccinationskort, om till exempel inte passet fanns till hands när hästen blev vaccinerad. Kanske värt att fråga förra ägaren om?
#5: Aha, okej. Det finns ett löst i passet också, men det är tomt.. Men ska ringa upp förra ägaren idag och höra. :)