Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3034 ggr
Rafflan
0

Pelham och kimbelwick?

Kan ni informera lite om hur pelham/klimbelwick fungerar i munen, hur den trycker, osv?
Hur man anpassar kedjan?

Rakt bett.

Linnea
0

Det är ju i princip samma bett, med den skillnaden att pelhamet kan och bör ridas på två tyglar. Kimberwicket har inte lika mycket hävstång och rids på en tygel. De funkar likadant i munnen som andra raka bett. När kedjan är korrekt spänd ska man kunna dra skänkeln i max 45 graders vinkel mot munnen har jag för mig. Nån får rätt mig om jag har fel. Det är nåt med 45 grader iaf.

Skynda långsamt så går det fortare.

viktoria91
0

#1 Du har helt rätt, bettet ska bara kunna vnklas 45 grader.

Rafflan
0

#1 blir inte kimbelwick snällare då det är mindre hävstång?

Jag läste någonstans att raka bett trycker på tungan å med tungfrihet tycker på lanet?

viktoria91
0

#3 Nej, med pelham kan man använda bara tränsbetts effekt och välja om man vill ha hävstång med, med kimblewick är alltid hävstångseffekt med.

Linnea
0

Det beror på hur mycket tungfrihet du har, du ska inte ha för mycket då går porten upp i gommen. Tja snällare och snällare, det är ju lite olika sätt att rida om man har en eller två tyglar.

Rafflan
0

#4 hur blir det om man sätter en delta på pelhamet så mn rider med 1 tygel?

Har så mycket annat att tänka på under lektionerna så 2 tyglar kanske blir för mycket då, dock kan jag rida med 2 hemma när vi tränar själva.

#5 vilket är bäst/snällast då? tryck på tungan eller lanet?

Linnea
0

#6 Det blir i princip som ett kimbelwick. Vilket som är bäst beror på vad hästen trivs bäst med så det är bara att prova.

viktoria91
0

#6 SLite skarpare än ett kimblewick då skänklen på bättet ä'r längre om man inte har ett baby pelham.

Vad som är snällast beror på vad hästen föredrar.