Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 733 ggr
Faxlin
0

Barn och hästar

Vill bara dela med mig av något som jag tycker är lite mysigt. Min minsting Sanna hade en väldig diskusion med mig i stallet igår. Hon påpekade att hon skulle ha en egen ryktlåda. Nu har hon sina borstar i en krubba. Jag sade nej, för jag tycker inte att man behöver det när man är två år ung. Men sa att hon i sådana fall fick prata med pappa. Sagt och gjort den lilla envisa saken traskade ut till pappa och tvingade av honom ett löfte om en ryktlåda som ska inköpas på fredag. Japp, så borde det räcka med detta, men stärkt av sina framgångar så drog hon till med en sadel också, blinkade lite med ögonfransarna och pappa säger, ja, vi får kolla vad pappas lön säger.

I dag frågade hon igen, självklart när pappa läser lönespecen, och jodå, en ny sadel på fredag. Medans mamma står och ruskar på huvudet. Men pappa har svårt att säga ifrån, speciellt om någon kan argumentera för en sak och det kan hon. Bävar för hur detta ska sluta.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

reddie
0

jodå, de kan de små liven

Kiara
0

Härligt, en sadel då rekommenderar jag på Börjes den brukar ligga bra på en liten A-ponny. Ett par säkerhets stigbyglar är ju inte fel och en fräck vojlock.

649:- + frakt kan ju vara OKFlört

Linda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår dotter Nova har ju oxå egen ponny, egen ryktlåda, täcken,sadel,träns,sele, ridhjälm osv till sin ponny.

-Eftersom vi har möjlighet att spara hennes barnbidrag varjemånad har hon ganska stort konto och trots att hon är så liten så har vi faktist sagt att när hon tittar med stora ögon i hööks kalalogen så får hon ta sina sparade pengar, det gjorde vi när vi köpte sadel,selen.

Visst är det mysigt att ha med sig ungarna till stallet:)

davidia
0

vilken fin bild Linda.

Linda
0

TACK!-Ja det tycker jag med.

-Nova är så mån om sin lilla ponny att det snart går till överdrift enligt hennes pappa.

gejsa
0

Ja, dom är gulliga när dom är små dom små barnen. hi hi

Visst ska dom ha en egen ryktlåda och sadel och hjälm och väst och………ge dom det dom vill ha. Så tröttnar dom inte på hästarna. Kanske?! Skrattande

Kiara
0

Frågan är om man har råd att ha häst om barnen ska få allt vad dom pekar påFundersam

gejsa
0

Förstå mig rätt! Allt som dom behöver för att kunna rida hästen. Sedan har jag inte menat att om dom vill ha en annan häst, en dator vid 2 års ålder osv osv.Oskyldig

Kiara
0

Jag ska inte klaga mina barn är så ekonomiska att jag får tvångs köpa åt dom. Men det är klart genom att dom inte önskar sig små saker hela tiden så kan man göra som Linda och lägga undan till lite större prylarHemlis

Och en hink med egna ryktprylar och en ponny puta det hör väll tillFlört

Jag använder den gamla putan som barnen använde till att lägga på ryggen på Ametist så han var sadel van redan som fölunge.

Här är en bild när han har filt på sig, jag har tyvärr ingen bild när han har sadelGråter

bubbelbubbel
0

hihi, dom söta små barnen, man kan ju bara inte säga nej när det kommer små söta ögon och blinkar. :)

Faxlin
0

Nej, inte pappa i alla fall. Jag är nog av lite hårdare virke, tyvärr har barnen lärt sig det. Så de ser oftast på pappa med sina cockerspaniel ögon och låter sura mamma vara. Jag är ju sååååå tråkig. Tänker bara på att räkningar och sådant ska fixas först liksom och så det där onödiga med mat på bordet ;-)

Nu tyckte jag också att vi skulle beställa från Börjes, hmm ekonomisk igen då. Men de vill inte vänta två veckor på sadeln utan ska ha den nuuuuu. Så det lutar åt sadeln från Hööks, 898:- (tror jag). Har ju det andra, med stigläder, stigbyglar, gjord, schabrak och sådant. Här sitter Sanna på sin Beuty fast bara på schabraket. Lite mörkt, men vad gör man när det är vinter och mörkt nästan hela dagarna.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Vi köpte den från Börjes, helt klart värd att vänta på gissa om Nova blev stolt när hon hämtade ut sitt paket:)

gejsa
0

Åsa ilpaket finns ju på Börjes. Om du beställer före 12 en dag så ska du få det inom 2 dagar. Kostar visst 100 kr mer har jag för mig.

Faxlin
0

okej, då ska jag kolla upp det. Låter helt klart prisvärt.

Audiatur et altera pars

lisette
0

jag har aldrig i hela mitt liv fått ngt dyrt av mina föräldrar. har fått köpa allt själv. jobbat ihop till resor. har alltid velat ha häst, men aldrig fått. trots att pappa själv håller på med travare. när min sambo säger att jag är bortskämd blir jag lika arg varjegång. man kan vara bortskämd på olika vis. jag är bortskämd med att min mamma ville hämta mig om jag var ute. jag kommer att göra likadant när jag får barn… det handlar om att man är rädd om sina barn..

över till häst/barn. det är risk för att ungarna blir bortskämda om man ger dom allt dom vill ha. risken är väldigt stor. men jag kan tänka mig att det är svårt att neka..

linda - söt häst, sött barn!

Faxlin
0

haha, här finns det inte pengar att skämma bort barnen kan jag säga. Bara gubben som jobbar och jag har noll i inkomst. Så de får oftast höra att vi inte har råd. hihi

Audiatur et altera pars

Kiara
0

#15 Mina "barn" 11 och snart 15 dom är väldigt ekonomiska och jag tror att det beror på att vi pratar och diskutera pengar och utgifter. Vill man ha något dyrt då får hela familjen spara och sen kan man köpa det dyra. Just den här månaden så är det mycket räkningar vi får skjuta fram det till nästa månad. Ibland så känner jag att dom nästan automatiskt avstår för att pengarna ska räka till dom stora och dyra "leksakerna".

Jag tror att det kan vara bra för ett litet barn att få vänta några veckor på den dyra sadeln och kanske göra lite uppoffringar i form av mindre lördagsgodis. Då lärdom sig att spara smått för att få stortSkrattande

gejsa
0

Elin min dotter har fått spara till sina saker som är väldigt dyra. Så hon vet vad det är att ha och inte ha pengar också. Får inte så stor månadspeng för sin ålder. Men får hon mer så slösar hon mer också har vi märkt. Nu står hon och tänker länge och ibland hoppar över saker som hon vill ha bara för att hon själv får betala. Men har man bara ett barn som man har väntat på så länge som vi så är det nog risk att dom får för mycket saker.

Faxlin
0

Mina barn är van att vi sparar också, och är duktiga på att spara själv. Min minsting äter nästan inget godis även om det finns hemma, och inte tjatar hon efter leksaker heller egentligen. Tror att sadel och ryktlåda är det enda förutom hästen hon någonsin bett om.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jättefint. Då tycker jag att hon ska få det. Skrattande

gejsa
0

Glömde skriva för det är ju eg inte till sig själv utan till sin lilla pålle.

jen
0

lägger in mitt bidrag på mina "barn"

Faxlin
0

Oh, vad mysig bild jen.

Ja, fast lite bortskämd är hon kanske som fick egen häst när hon var 2 år. Men samtidigt så tjatade hon inte om egen. Bara nämnde det och sedan fortsatte hon att borsa benen på Flisan. Risken är väl att Flisan hade blivit hårlös på benen om hon fått fortsätta borsta så mycket som hon gjorde. Byns renaste ben i alla fall Skrattande

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Samma med min flicka. Hon behövde inte precis tjata om att hon ville ha en häst. Direkt gick jag till gubben och sa att vi måste flytta till en hästgård för dottern vill ha en egen häst. Vi kan ju inte ha 2 hästar inackorderde. Sagt och gjort vi köpte häst och flyttade till hästgård.  Hi hi Flört

lisette
0

har man ändå platsen till hästen så tycker jag inte det spelar ngn större roll. jag kommer att göra så själv när jag får barn..

gejsa
0

Plats hade vi def. Vi hade då 6 boxar i stallet och 2 i logen. Men nu har vi utökat till 4 i logen och 7 i stallet.

lisette
0

ja då så… ;)

Faxlin
0

Vi hade inte plats. Så just nu bor hon i en helt laglig box och jag lider. Ska bygga en bättre i sommar. Usch, för de små boxarna som bara är lagstadgade. Jag vill ha stora boxar åt mina töser.

Audiatur et altera pars