Vilken höjd på häst?
Hej!
1. Jag är ca 165 cm lång och är 12 år, jag vet att jag är lång för min ålder och så men, ja, ja! Nu är det så att jag undrar; Vilken mankhöjd ska hästen jag rider vara? För nu är det så att jag och min mamma funderar på att hyra/köpa en ridhäst! Jag har två shettisar, som jag inte rider, men har ridit. Jo, till saken. Vilken höjd på hästen ska den häst jag rider ha?
2. Min medryttare till en av shettisarna är ungefär 146 -149 cm lång, shettisen är 110 cm. Kan medryttaren fortfarande rida min lilla tjej? Bilder kommer! ;)
Make pasta, not war.
om du är 165 cm passar nog d-ponny eller liten storhäst.
kanske en häst på 150 cm ?
jag är själv ca 172 cm och har en häst på ca 160 cm
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
jag rider ju på ridskola men den hästen jag vill ha är 160 och är 165 eller lite till. Och passar ganska bra men kan rida b ponny utan problem. Jag väreg inte så mycket 50. jag skulle nog köpt en d ponny eller liten häst om jag va du. men 160 går gätte bra också

D-ponny om du vill tävla, det är roligare att tavla mot jämnåriga, ananas D-ponny och uppåt, hästar mellan 149-159 brukar vara billigare då inte så många tävlar med dom.
Tack så mycket för svaren! 
Make pasta, not war.
#3 Varför tävlar folk inte med den storleken?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#5 lättare för en häst på 170 i mkh att hoppa 150cm än en häst på 150 i mkh att hoppa 150cm.
Och dem stora hästarna har ett annat typ av steg å går därför bättre i svårare dressyr ;)
Jag tycker du ska ha en maxad d-ponny eller upp till 155 cm.
Vad det gäller hoppning och dressyr är det ju mest intressant med hästar 165 och uppåt men inom western är 150-155 cm mest intressant. Dessutom är hästar under 160 intressanta övergångshästar från ponny.
Fast tänk på Stefan Holm. Kort men en gud att hoppa i alla fall. Finns med säkerhet mindre hästar som hoppar högre och bättre än många större hästar. Och sen kanske alla ryttare vill hoppa 150m Då kan en duktig liten häst duga alldeles utmärkt.
Fast är man bara 12 år tycker jag att man ska satsa på en ponny. Roligare och hästtiden kommer ändå. Och om du håller på med hästar fter gymnasiet vet men inte förrän du är där. Även om du tror det idag.
#9 vart lite fel kanske? ;) "Och sen kanske alla ryttare vill hoppa 150m Då kan en duktig liten häst duga alldeles utmärkt."
#10 Japp. Jag skrev naturligtvis fel.
"!Och sen kanske inte alla ryttare vill hoppa 150m Då kan en duktig liten häst duga alldeles utmärkt."
#9 Ja du har alldelles rätt =) vissa små kan bli riktigt bra. men 150 är lite väl liten för att räcka till mer än 130 tror jag. men det finns ju små hästar på världsnivå =) tänk bara Svantes Saint Amour =D den är inte stor den hingsten men det vägs upp av ett fantastiskt steg och en otrolig hoppförmåga =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Samma med Helenas Mynta bara 158 cm och med i OS.
Många små är kvicka och lättare att rida snävare med.
Fast dock skulle jag vilja tävla hoppning skulle jag nog vilja ha över 160.
#11 Håller med, inte speciellt många som varken vill eller har
möjlighet att komma så långt. De allra flesta är på lägre nivå.
#12 Visst, men jag tror inte det är många här som har som mål att nå världsklass. De flesta av oss tycker det är roligt att träna och ev tävla på lite mindre tävlingar.
Och till det räcker n lit häst alldeles utmärkt.

#5 för att "folk" inter rider western utan tror att störst hoppar högst
derssyren premierar även som stora hästarna
Skulle säga D-ponny!
ta vara på ponny tiden, för sen när du fyller 18 så får du inte tävla ponny längre. Så du har bara 6 år på dig att tävla ponny och sen 20+ att tävla stor häst
jag ska köpa d-ponny är 170 cm, ska köpa en grovare d-ponny ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag är 1,67 och hästen 1,72 och det fungerar utmärkt. Skaffa hellre större än mindre om du vill ha hästen länge. Om du är 12 år nu så kan du tävla ponny i 6 år till - kan du tänka dig att byta häst om 6 år? Om du å andra sidan vill tävla nu är kanske stor häst "fel", för då hamnar du i andra tävlingar än dina jämnåriga. Men om du bara vill rida och inte tävla, så satsa på en stor häst som passar både dig och din mamma.
Ju högre häst desstå längre att falla.
#18: Yep, man hinner förbereda sig på smällen på vägen ned
!

#18 och länge tid ha man att samla ihop sig 
#18-#20 hahah smart! fast om man är som jag (sega reflexer) så gör jag nog mer illa mig när jag ramlar av en 170 häst än när jag ramlar av en 150 häst 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Har inte läst hela tråden!
Tror D-ponny eller kanske mindre storhäst (150-155?)
//Jojo (hahha Johanna
)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."