Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5709 ggr
halludu
0

Brun sadel, svart träns?

Hej skulle behöva lite smakråd ; )

Jag fick en ny hoppsadel igår, som var mörkbrun. Gammal men inte så sliten. Sen har jag ett svart träns som är super snyggt!! Men fina pannband till. Hur ska jag göra? Ska jag köpa ett mörkbrunt träns eller behålla mitt svarta?

Några fler tips angående utrustning för att bli ett snyggare ekipage? : )

f97lintro
0

Det är ju snyggast med svart sadel och svart träns, brun sadel och brunt träns.

Jag tycker att du kan ha brun sadel och svart träns, det har jagFlört

Om det är pannbantet du tycker är snyggt kan du ju ta och sätta det på ett brunt träns: brunt träns och svart pannband, jag tror inte att man tänker så hemskt mycket på det. Det finns ju träna där det är olika färger på nosgrimma och sidostycken och så.

Eller så köper du ett likadant träns fast brunt Tungan ute

Om du har en svart sadel också kan du rida med det svarta tränset när du har den svarta sadeln och ett brunt till den bruna sadeln.

Salish
0

Egentligen tänker man väl inte så mycket på vilka färger det har. Min favorithäst har en svart sadel med brunt vulster, tycker att det är skitfult men det är inget man tänker på.

sus-sharon
0

jag har svart sadel och tobacco-brunt träns (med londonbruna lädertyglar). jag stör mig inte det minsta på utrustningen, utan snarare mer på människor som tycker man är galen bara för att man inte matchar allt till 100%. hästen presterar inte bättre och min ridning blir framförallt inte bättre bara för att jag färgkoordinerar utrustning och tillbehör (och egna kläder).

alltså: använd den utrustning du tycker är fin & funktionell och som passar hästen.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Salish
0

Kvalitét för kvantitét. ;)

Lorita
0

på träning spelar det ingen roll ska man tävla så vist då kan man tänka färg.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

perlino
0

Tänker som #5.

sus-sharon
0

#4 hur menar du? på vilket sätt korrelerar färg och kvalitet eller färg och kvantitet?

medarbetare på djurskydd.ifokus

AusaBausa
0

klart man kan rida med det! OM det inte är tävling då vill man nog ha enhetligt med färgerna..

Red själv ett tag m tabaccofärgat träns o brun sadel..men nu har jag brunt träns o brun sadel igen då det andra gick sönder..dock är martingalet tabacco än..

tycker det är upp till var o en o ha vad man vill OCH plånboken;-)

Zaphix
0

Jag rider ofta med svart sadel och mörbrunt träns, riktigt fult tycker jag, men det spelar ingen roll.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salish
0

#7 Det kanske inte stämmer jättebra, men jag menar, man ska ju tänka på kvaliteten före utseendet.

Minetta
0

Jag tycker att du kan ha brun sadel och svart träns, det har jag haft förr och det var inget jag tänkte mkt på :) men om du ska tävla mkt är det ju bra om det är samma färg, snyggare då ju :)

kaka1234567
0

Tänker som #5.

Men mitt råd är brun sadel ochett brunt träns på tävling och träning och almän ridning kan du ha se snygga svarta tränset Flört

Här är äe ett brunt träns och ett annat som är väldigt läkert de är både mjukt och snyggt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

halludu
0

Jag funderar lite på en sak, jag har denna hästen på foder, hade ni som ägare blivit sura om man bytte träns?

kaka1234567
0

Nä jag vet inte jag hade nog blivigt glag övet att du köpt ett träns.Men först hade jag velat att du frågat mig inan.Så jag tycker att du ska fråga ägaren om du får de .

_Mvh kaka
_

f97lintro
0

Jag har en häst på foder. Ingen som bryr sig om jag byter utrusning. Finns flera i stallet med foderhästar (ca. 6 st) och ingen frågar ägaren innan dom köper saker, många har t.om köpt sadlar och så.

halludu
0

#15 okej : )

perlino
1

#13 Tycker absolut att du ska fråga först. Det är säkert inget problem om du bara frågar.

Elshira
0

Det är inte som att jag lägger märke till  det på tävlingar och tänker "men gud hur kan man ha olika färger på träns och sadel?". Men själv föredrar jag att matcha när jag är på uppvisning/tävling. Men på hemmaplan så vill jag bara att tyyglar och träns matchar. Sedan att sadeln och tränset är olika gör inte något ^^

Har man en brun häst så tycker jag det inte spelar någon roll (även på tävling) om man har olika färger efter som att de båda finns i hästen redan. Men om de är skimmlar, ruxar osv så har jag gärna lika just om jag ska på tävling eller så, men å andra sidan håller jag på med utställning där det är viktigt hur utrustningen får och inte får vara.

Men har du ett brunt träns och en svart sadel osv som är de finaste du har så tycker jag du ska använda dem ändå om du inte känner för att sälja det och fixa en ny uppsättning =)

Hakuna matata!

Klasselover
0

Tycker själv att det ska vara samma färg, dock har jag en brun martingal till svart sadel och träns just nu då den svarta martingalen inte passar ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

halludu
0

Okej, Jag köpte ett brunt träns nyss : ) kunde inte låta bli : P

marinelady
0

Huvudsaken är väll ändå att det fungerar och passar på hästen, då är väll inte färgen viktig?

halludu
0

#21 Är lite pedant x ) Man vill ju va lite snygg : )

marinelady
0

Man kan vara hur snygg man vill sitter grejerna som skit så spelar det ingen roll… det värsta "se snygg ut" exemplet jag har sett var en tjej som hade allt igenom matchande bruna saker med matchande fårskinns attrialjer på ALLA möjliga ställen och ett snyggt nytt skramlande bett… den hästen bromade mellan alla hinder fick sig en spark över hindret för att hoppa vilket den gjorde men fortsatte  bromsa mellan hindren.. en mardröms ritt att bevittna inte såg jag hennes matchande grejor då hon red som en kratta och hade betslat hästen helt fel.

Lägg pengarna på ridningen istället :) det är mer imponerande att se "snygga" ekipage som kan rida än att se det senaste modet… och ännu mer imponerande när personen med den omatchande sadeln till tränset slå hon/han med det matchande "pappa har köpt allt jag pekade på" sakerna!

Zaphix
0

23: Fast man kanske tycker att det är roligt att matcha och köpa utrustning? Som en del av sin hästhobby.. Jag gillar det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#23.Som#24 säger.Jag gillar att köpa nya grejor de är också en del av min hästhobby.

Men man kan ju köpa matchande utrustning som påde passar,sitter bra,är bekväm för hästen och matchar.

_Mvh kaka
_

marinelady
0

Visst går det att ha som "hobby" men det är fortfarande ridningen och inte sakerna som gör ryttaren :)

halludu
0

#26 Klart jag kollar så det passar och sitter som det ska, det gör man väl alltid om man köper nya saker till hästen?

may-britt
0

jag ville beholt mitt svarte trens du  kan jo  ha noe svart under sadelen så  står det nog i  stil

elli-kleo
0

Jag tycker att det är snyggare med brun sadel och svart träns än sadel och träns som har OLIKA brun nyans.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Mangis
0

Jag är egentligen fullständigt matchningsgalen, men sedan jag köpte mitt rosa träns har jag släppt lite på det. Finns ju liksom ingen sadel som mathar riktigt. Och benskydd använder jag inte. Har seriöst funderat på att köpa massa nya schabrak, trots att jag har ett helt gäng nästan oanvända. Viktigtast är att DU trivs med det. Tvivlar på att ägaren bryr sig om du köper nytt träns - bara träns och eventuellt bett passar hästen.

Prinsessornaskaniner
0

Jag tycker absolut att du ska köpa ett mörkbrunt träns (i samma färg)..

Det är snyggast så Flört

elli-kleo
0

jag har en brun hopp sadel. på träning har jag alltid mitt svarta träns då det är mitt favo ;) men på tävling kör jag brunt träns :P

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus