Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5294 ggr
elli-kleo
0

när ska man klippa?!

jag ska klippa min häst för han blir så svettig i sin vinterpäls .. men undrar NÄR ska man klippa?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

viktoria91
0

I början av oktober.

ebengtssson
0

i oktober tycker jag, men många har klippt sina hästar nu…

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ebengtssson
0

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

elli-kleo
0

okej, det blir i början av oktober

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

ebengtssson
0

satilaryttaren.se

Peppe
0

du kan klippa nu också, inga problem alls =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Man klipper hästen när man tycker att pälsen börjar bli för lång eller tjock helt enkelt.

Alex
0

Som Tusen säger, när hästen har fått för mycket päls. Finns ju ingen anledning att klippa innan det, och ingen anledning att vänta till oktober om hästen har för mycket nu… Här har vi redan börjat klippa, för hästarna blir svettiga av skrittarbete bara (islandshästar).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rynkel
0

#8 tvättar ni hästarna innan?

Alex
0

#9 Nej, vad finns det för anledning till det? Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rynkel
0

#10 jadu jag vet inte riktigt! Men jag har blivit tillsagd att man ska tvätta hästen innan så att den är ren osv då klippningen då det blir snyggare, vilket jag nästan tror på då de jag sett som inte tvättat sina hästar inte har varit så snyggt klippta.. Så jag bara undrade hur andra gör :)

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja okej. Jag tycker i alla fall våra ser helt okej ut. Ett exempel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rynkel
0

#12 Ja, det var fint tycker jag allt! :)

Tusen
0

#11 Ofta tvättar man hästen innan för att spara på klippmaskinen. Finns det grus och tovor i pälsen då man klipper, slits klippskären mycket snabbare. Hur hästen blir klippt beror nog mest på hur duktig den som klipper är att klippa. Inte om den är tvättade eller inte. Fast välborstad är väl nästan ett måste om man ska kunna klippa hästen över huvud taget.

Alex
0

#14 Ah, då är jag med. Jo välborstad är ju en fördel. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rita-S
0

Jag kommer inte klippa Kex i år. Han är så ung så han skal inte gå så hårt och så många dagar i veckan så i år får han behålla all vinterpäls.

Annars hadde jag klippt under Oktober månadnågot liknande som det Alex visar, alternativt spårklipp hela vägen bakåt vid låren med som jag gjorde en vinter på Gejsa. Jag vill nämligen inte hålla på med täcken hit och dit, det tycker jag är onödigt, jag vill dom skal kunne gå utan täcken ute trots klippen samtidig som jag hjälper dom med vett-problemet om dom har et! Glad

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida