Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4959 ggr
Gronstedt
0

Foderstatsändring vid vila?

Min pålle är halt sedan i fredags och blir därför inte riden som vanligt. Hon brukar gå ganska tuffa dressyrpass 2 timmar om dagen 3 dagar i veckan, 1 timme dressyr/hoppning om dagen 3 dagar i veckan samt tömkörning, markarbete eller promenad 1 dag i veckan. Eftersom hon inte jobbar nu har jag tagit bort kraftfodret och ökat på hösilaget.

Men frågan är: Hon är svårfödd som f*n och äter normalt Groov 125 för proteinets skull och hon kommer att tappa muskler snabbt på bara hö och utan träning. Är det klokt att ge lite "rent" proteintilllskott så att hon inte ska rasa så fort, utan att hon för den skull hoppar ur skinnet av energi?

Lorita
0

Komplettera med Lusern också, får hon gå i hagen?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Jag hade också gett lusern som extra proteinkälla. Bättre de får protein genom grovfoder.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gronstedt
0

Hon går inte i beteshagen längre, utan i rasthage på dagarna och inne på nätterna. Hon är redan mycket bättre, så det är förhoppningsvis bara en mindre vrickning, men det blir ingen ridning på minst en vecka till.

Är det någon som har en genomsnittlig lusernanalys i huvudet?

Alex
0

Kraffts lusern (strå, tror dock pelletsen har samma)

Kvarnbyfoders lusern (pellets)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jeanette
0

Finns väl ingen anledning att ändra foderstaten till en svårfödd häst bara för att den står. Saken kanske kommer i andra dager om hästen tvingas vara konvalicent veckor eller månader. Jag har aldrig någonsin ändrat i någon foderstat bara för hästen stått en eller två veckor. Omställningen tar ju tid den med. Så jag anser det vara dumt att ändra för snabbt.

WhoCares-01
0

#5 det är inte dumt att dra ner på maten om hästen vilar. bara klokt. får den normalmycket mat så är det lätt hänt att den får korsförlamning vilket kan bli ganska allvarligt.

dock så borde du (#0) inte tagit bort all kraft. det är bättre att minska den. mitt sto har vilat i nästan 6 veckor nu och vi har gått från 1,5 liter "gröt" (korn, vetekli och betfor-blandning) morgon och kväll till ungefär 3 nävar "gröt" morgon och kväll. grovfodret har vi inte ökat alls förens igår då vi la på ett extra kilo hö eftersom alla hästar i stallet ska få det i hagen nu när gräset inte är lika näringsrikt längre.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Tusen
0

#5 Risken för korsförlamning är mycket stor om man snabbt ställer av sin häsyt utan att omedelbart tar bort kraftfodret. Foderomställningen är ett mindre bekymmer än korsförlamningen som är rikgit jobbig för hästen.

jeanette
0

Nej du, korsförlamning uppkommer inte av vila och kraftfoder, utan av att hästen står tex på full ransonoch vilar och efter vilan sätts direkt i träning. Men så hoppas jag inte folk gör. Vila och direkt träna.

Lorita
0

måndagsjuka (korsförlamning) hästar (militära) stod i full träning måndag-fredag sen arbetade dom inte lördag och söndag och fick korsförlamning efter måndagens ridande.

Lösning minskad kraftfoder giva lördag och söndag när hästen inte arbetar.

Tusen
0

Stämmer inte alltid. Många travare får korsförlamning bara av att vila och gå i rasthage eller box.

Lorita
0

#10 ja om man behåller kraftfodret så blir det så, det blir för mycket slaggprodukter.

Sen får man öka kraftfodergivan långsamt för tarmen men ta bort snabbt ger oftast inga problem.

Gronstedt
0

#5: För att hästen hoppar ur skinnet av energi annars, så bort med kraftfodret och öka grovfodret.

#6: Hon fick en näve till varje mål i stället för 3,5 kg per dag, så jag tog inte bort det helt. Nu är hon i full gång igen, jag ökade kraftfodret gradvis under en dryg vecka.

#9: Är det det som är måndagssjuka? Jag har alltid trott att det var att hästen inte rörde på sig som vanligt och därför fick gallor, som sedan gick ned med normalt arbete.

Lorita
0

#9 jag är uppfostrad av från militären min ridlärare var remontryttare som förklarade korsförlamning som kallades måndagssjuka eftersom hästarna blev sjuka på måndagen efter första rid passet.

Gronstedt
0

#13: Aha, det jag fått lära mig kallas måndagssjuka eller måndagsmorgonsjuka är att böndernas hästar var alldeles tjocka i benen och stela på måndag morgon, innan de kommit igång. Detta för att de stått över söndagen. Men antagligen fick arbetshästarna inte så väldigt mycket kraftfoder förr, så där var det kanske mer att de inte rörde sig som de var vana.

Lorita
0

#14 dom fick också korsförlamning men kosten för en arbetshäst var nog mer baserad på hö och foderbeter (något som jag saknar att kunna köpa)