ojämt svullen på benet
min häst är lite svullen på v framben. jag tror att han har råkat sparka sej i hagen men är inte säker. han haltar inte jätte mkt men är något halt.
jag är inte orolig för att han är halt/ svullen men grejen är att han inte är "jämt svullen" det är som två små "bulor" på benet. vilket jag tkr är konstigt.
varför är det så?
bör jag vara orolig?
vad kan det vara?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Beror väl helt på vart svullnaden sitter och "hur" han är svullen. Mjukt/hårt osv?

Min första tanke är början till överben, kommer ofta av slag.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
ok, tack för era svar
nån mer som har en tanke att dela med sej om detta?

Hur sitter bulorna?Bredvid en sena?
dom sitter på insidan
lägger in en bild som jag hoppas kan hjälpa
dom sitter ungifär där ringarna är. dock är dom ju mkt mindre

Sitter dte bredvid en sena så kan det vara tecken på att dne är skadad har jag för mig. Det bästa är att ta ut vet.

Sitter dem på insidan utav skenbenet? I så fall är jag helt säker på att det är överben, och som troligen kommit utav slag.
Brimad har ett överben på varje framben, på insidan utav skenbenet, precis nedanför knäet (där du ritat den övre ringen)
Dem har kommit utav att han slagit sig.
Överlag är överben inget att oroa sig över, men man bör låta hästen vila när överbenen är aktiva (varma och/eller växer), samt se till att dem inte växer "dumt".
Det kan även vara en bra ide att börja ha skydd i hagen på hästen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#8 han har en knöl sen tidigar (troligen överben, men han har inte ont av den) om dessa svullnader också är överben betyder det att han kommer få 3 överben! på samma ben! kan jag göra något för att det ska gå tillbaka?!