Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 7972 ggr
Popstar
0

Lösdrift & Foderhäst

Har lite frågor ang. lösdrift och foderhäst.

1. Hur mkt kostar de att ha en häst på lösdrift ungefär/per månad?

2. Hur mycket blirkostnaderna sammanlagt för ett år? (Lösdriftskostnaden, skor, ev. vetrinärbesök).

3. Betalar man allting som fodervärd?

Rafflan
0

1. 400-1.000:- /månad

2. 36.000:-

3. Ägaren brukar betala försäkringen, fodervärden betalar oftast resten.

asså det är väldigt olika, beroende på vilket stall man står i, vad som ingår, paddock, ridhus, osv. Om man behöver kraftfoder eller om det räcker med grovfoder. Vad hovslagaren tar, gäller ju att hitta en bra hovslagare.

Så det jag har skriviet är ett ca pris ;)

Tezzy
0

Priserna skiljer sig från olika områden i landet

1:  Kan få lösdrifts plats från ca.1000/mån och uppåt

2: Skoning kan kosta allt från 500 till 1800 kan skiljas beroende på vart i landet.  Från ca. 3000 till 10800 per år. Veterinär: vaccination 1gång per år Från ca.500 till 2000 beroende på övriga kostnader, Avmaskning träckprov ca.250:- 2-3gånger per år plus ev avmakningsmedel 130- 250:-

3: De vanligaste är att fodervärden står för alla kostnader förutom fösäkrningen som ägaren står för

Aribigga
0

Lösdrift är bra några hundralappar billigare än box, i det stora hela är det ingen större skillnad.

Runt 24 000 för min shetlandsponny på lösdrift.

Ingen aning…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#1     400 kr för lösdrift är otroligt billigt. Förvånad

Vi har egen lösdrift som kostar oss c:a 600- 700 kr i månaden bara i foder och material. Har svårt att tro att det kan bli billigare.

Svårt att veta totalt då olika hästar behöver lite olika skötsel. De äter ju olika mycket också. Men ett russ på lösdrift kostar med skoning, mat och veterinär c:a  18 -20  000 kr per år. Och då är russet en väldigt tålig ras som har låga veterinärkostnader och låga försäkringspremier.

Fodervärden betalar allt. Ev står ägaren för försäkringen men det kan också variera.

Lorita
0

Jag tycker också 400 kr är billigt det kan jag inte hålla en B-ponny i mat, till det kommer hovård, vaccinering, viss utrustning, strö mm.

#4 Fodervärden betalar normalt allt utom försäkring.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elli-kleo
0

1. har ingen bra koll men ca 800 :- låter väll rimligt?

2. ca 36.000 (?)

3. ägaren står oftast för försäkring. men foderväred bruklar få stå för allt annat

kom ihåg att priserna kan variera mkt! beroende på vart man bor så är kostnaderna olika .. och beroende på storlek på hästen, hur mkt den äter, vad man ger för foder, vilken hovslagare man anliter osv osv

men dom priserna jag angivit är nog bra riktpriser

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

CelsiusT
0

#4-5 det beror väl på vad som ingår? Ingår maten så är det ju bara att det går precis jämnt upp enligt mig. Jag har mina två vbl-travare på lösdrift. Jag betalar 400:-/st för att få stå där. Men då ingår ju inte mat och strö, det fixar jag själv. Maten kostar ca 350:-/mån och häst (från september/oktober till  april).

Mina kostnader för en häst räknat:

Lösdrift: 400:-/mån

Mat: 350:-/mån i 8mån (månadspris 250:-)

Skor (helskoning): 900:- varannan månad (månadspris 450:-)

vaccin 300:-/år

Avmaskning 200:-/år

Försäkring: 1400:-/år

ca 15100:- enligt det som är medräknat här. Det kostar betydligt mkt mer att ha häst, av någon outgrundlig anledning så går det hysteriska mängder pengar varje månad till hästarna.. hehe..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#7 Självklart beror det på vad som ingår mn eftersom det går många hästar på lösdrift så brukar man få betala för fodret också. Allt i samma pris. Svårt att dla upp fodret om man har hästen på lösdrift.

400 kr enbart för platsen är väl normalt.

CelsiusT
0

#8 I den lösdrift jag står så är det mina 2 pållar och min kompis häst, totalt tre hästar på 2 ägare. Hon betalar 1/3 och jag 2/3 av vad som går åt i foder. Så det är ju inte så konstigt att räkna ut hur mkt varje person ska betala i foder tycker jag. Du får ju endå betala så stor del av foderkostnaden som din häst gör åt med, oavsett om det ingår i hyran eller ej. Antingen ser man uträkningen på vad man betalar eller så ser man den inte, men stallägaren (om denne står för fodret) har ju såklart räknat ut hur mkt det kostar/häst för att kunna sätta en hyra. Sen är det såklart på ett ungefär, vi står ju inte och kollar vilken häst som äter mest, vi delar rakt av såklart vilket då gör att det kanske inte stämmer till 100% IRL.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#9 det funkar när man har samma typ och storlek av hästar ihop, iv årt stall äter Ametist som två av stona i mängd mat ca ungefär så där Tungan ute dom är mina alla fyra så en ny bal var nionde dag får dom och jag betalar Guld i mun

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning