Bästa sättet?
Hej!
Funderar lite på om ni har några tips på hur man tar hand om en gammal häst på bästa sätt?
Har ett gammalt russto hemma, hon är pigg och allting, håller igång genom att min lillebror rider henne och jag brukar köra/tömköra henne, inte sjuk på något vis. Vill bara höra era erfarenheter av gamla hästar och hur man tar hand om dom på bästa sätt? Exempelvis; massage, stallbandage, något speciellt foder mm :)
Vill bara pyssla om henne så hon mår så gott som möjligt, för det är hon värd!!
så länge hästen är fräsch så kan du behandla henne som vilken häst som helst nästan =) tänk bara på att närma dig försiktigt om det blir så att hon börjar höra dåligt… är hon frisk och kry så fortsätt motionera henne regelbundet. är det dåligt väder så kan det vara en bra idé med täcke så hon inte får ont i ryggen… ger ni henne betfor? annars kan det vara en god idé så maten blir lite mer lätttuggad. börjar hon tappa vikt är "gröt" bra mat också =) då blandar man korn, vetekli och betfor med mycket vatten. Håll ett extra öga på benen, med gamla hästar är det extra viktigt att man upptäcker när något är fel.
vi har haft flera gamla hästar i stallet nu ett bra tag. har dock förlorat två av dom de senaste året. en blev 32 och den andra 29. båda fick stroke…. men de var båda friska och i bra kondition när det hände så vi vet att de har mått bra hos oss =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
kan lägga till att de två gamla hästarna som är kvar är min Pajas på 27 år ,som fortfarande både hopp och dressyrtränar och hoppar lite clear-rounder ibland, och en arab som heter Bisse på 35 år, som gjorde sin sista tävling som 28 åring med placering dess utom =). tar man väl hand om hästarna och om de håller sig friska och relativt skadefria så kan dom bli väldigt gamla =)
// Alexandra
#1-2
Åh, vad härligt att höra någon som verkar ha stor erfarenhet av gamla hästar :)
Hon är en riktig liten tjockis (inte bara på sommaren då det finns bete), så hon äter bara hö. Hon har aldrig haft fång, men självklart är jag ju lite orolig över det… (även fast hon aldrig ens visat tendens till det).
Är sugen på att ge henne lite betfor iallafall, eftersom hon inte dricker så mycket och jag vill få i henne lite extra vätska och jag vet att betfor går alltid i. Hur mycket kan vara "lagom" mängd med betfor? Hon är b-ponny som går lätta pass 4-5 dagar i veckan. :)
#1-2 Det du sa om att hålla koll på benen, vore nattbandage bra att ha då kanske..? :)
Hur gammal är hon? Har själv en snart 30-årig russdam i min ägo sen 20 år tillbaks. Nattbandage har jag nog aldrig använt till henne på ålderns höst. Hon går på bete och mår bra, är bara pensionär och har en liten skötare som borstar och går ut och går med henne ibland. Hon får hö, havre och betfor på sommaren och även någon slags pellets på vintern för att hålla vikten uppe. Hoppas din dam håller många år till.
vill du få i henne mer vätska så är det nog inte betfor hon ska ha… så mycket vätska är det inte i det. jag fodrar me det för att min gamla ponny ska kunna få ner maten lite lättare =) kanske bara e något jag fått för mig men ändå ^^. dricker hon dåligt så kan du ju hälla i något smaskigt i vattnet. t.ex lite äpplejuice eller sirap? det gör vi för alla hästar som blir uttorkade av olika anledningar =) men kolla först så att hon verkligen är uttorkad innan du häller i sötsaker ;) det kan bli för mycket av det goda annars. vill du se om din häst är uttorkad kan du "nypa" lite i huden på halsen. går huden tillbaka direkt igen så är hästen inte uttorkad men stannar hudfliken kvar så behöver hon ha i sig mer vätska.
nattbandage har vi nog aldrig använt särskillt flitigt på våra gamla…. vill du använda det så bör du kolla med någon kunnig som känner hästen =)
// Alexandra

Min gamla ponny är 23. Han får glucosamin och så rids han i stort sett varje dag för att inte bli deppig eller stel i lederna. Han får vanligt foder dvs havre, betfor och hö.
#6 Ja, alltså hon har aldrig druckit spec. mycket, har fått tipset om betfor då, men aja :) Brukar kolla uttorkningen genom att nypa lite i huden som du säger, och hon är ju inte allvarligt uttorkad. Med tanke på att hon är äldre så är ju huden stelare och går tillbaka lite långsammare pga det också :) Jag är nog bara lite nojig över att hon ska få i sig för lite vätska helt enkelt…
Måste bara fråga, vad menar du med att jag ska kolla med någon kunnig som känner hästen innan jag börjar med nattbandage…? :)

Överlag kan man behandla en gammal häst som vilken annan häst som helst.
Men man bör hålla ett extra öga på tänderna och på hullet, börjar en gammal häst att tappa hullet, är dem oftast svårare att få upp i hullet igen än en yngre häst.
Äldre hästar har svårare att "ta upp" näringsvärden som t.ex protein och behöver därför i vissa fall extra protein.
Och vissa äldre hästar har svårare att hålla värmen och därför kan ett täcke vara bra.
Min gamling, Japp blir 28 i år och jag behandlar honom som vilken annan ponny som helst. Han har fortfarande väldigt fina tänder, har tappat 1 kindtand, fin i hullet trotts att jag inte ger honom några som helst "tillskott", och vid allmänt god vigör :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus