Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 8831 ggr
LinneaG
0

Starta Hästbutik

Hej!

Jag och några kompisar funderar på att starta en liten hästbutik där vi ska sälja främst begagnade saker men även lite nya.

Jag vill helst inte ha några negativa kommentarer nu. Utan undrar vad ni tycker om idén. Skulle ni åka och handla i en sådan butik? Vad skulle butiken kräva för sortiment och vad med tycker Ni är lockande?
Kom gärna med tips och idéer!

Lorita
1

Jag gillar begagnat idén, var ner ett varv i min "när häst butik" idag och tittade (fyndade en mät käpp) dom tar 20% på sadlar och 25% på övrigt i provision, för mig blir det ändå en vinst och även för den som säljer. I tre månader få prylarna ligga i butik, blir som inte sålda får köparen komma till baka sänka priset eller ta hem prylen.

Jag tycker ni ska ha hund och katt prylar också Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Jag skulle varit överlycklig för en butik med begagnade hästsaker! Både som man kunde lämna in till och shoppa hos!

Hakuna matata!

Zaphix
0

Skulle definitivt handla i en affär med begagnade hästsaker.
Har en affär i stan som säljer begagnade sadlar, men annars bara nya saker. När jag skulle köpa sadel tittade jag där, men hittade ingen som skulle passa, men kommer defintivt hålla utkik där när jag köper en till sadel.

Skulle förutom sadlar kunna köpa begagnade träns, bett, täcken och sånt. Men det i alla fall jag mest skulle se att en sån affär säljer är selar och vagnar, både travselar/vagnar och vanliga selar/vagnar.
Speciellt vagnar skulle jag kunna åkt rätt långt för att titta efter on det fanns.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

selfrejection
0

Jag skulle definitivt besöka en sån affär om det fanns en i närheten. Och självklart handla om det fanns saker jag vill ha :)

Om ni lyckas bra med affären, kanske ni kan öppna en webbshop också?

Gronstedt
0

Jag skulle säga att det viktigaste är KUNSKAPER. Att ni kan ge tips om allt mellan himmel och jord. Om vilka foder man ska ge, eller hur man mäter hur stort bett hästen ska ha eller kan svara på om man ska välja den ena eller andra grimman eller stöveln eller spölängden eller vad det nu kan vara.

Att ni vet vad man får för pengarna. Att ni till exempel kan säga "Det här är en bra sadel för barn, men det är lite vek i bommen så det är inte den rätta sadeln för en tyngre ryttare." Eller "Den här selen är helt OK om du körtränar ibland, men om du ska tävla och träna mycket så ska du välja den här i stället."

Att ni både kan tala om när kunden bör välja en dyrare kvalitet och när det är onödigt att välja det finaste. En butik som försöker sälja dyraste sadeln när man har talat om att den är till en växande häst inger liksom inte känslan att de vill kundens bästa. Om ni tar fram de begagnade sadlarna och talar om att kunden kan lämna in dem till försäljning igen när hästen växt ur den, får kunden en känsla av att ni är både kunniga och omtänksamma och då kommer kunden tillbaka nästa gång man behöver något.

Ricko
0

Tycker också om idéen, men som Gronstedt sa så är det ju bra om ni är kunniga också. Glad

Där jag bor finns inte ens en vanlig hästaffär med nya saker utan då är det isåfall det lilla sortimentet på granngården. Obestämd

Så skulle ni öppnat här i Vilhelmina skulle jag bli dölycklig Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
0

du vill helst inte ha några negativa kommentarer skrev du.

Se i så fall detta som ett råd från en företagare…

Det man måste tänka på när man startar ett företag är att man kan få ihop tillräckligt mycket inkomster för att det ska täcka kostnaderna. De fasta kostnader man har är framförallt lokalhyra och löner. Man måste sälja ganska stora volymer för att få in pengar till detta. Är ni dessutom flera som ska dela på det så måste ännu mer pengar in om det ska kännas lönt för er att hålla på.

INNAN ni ens tänker tanken på att starta, räkna ut hur mycket ni måste sälja för för att ens gå runt, utan att ta ut någon lön. Läg sen på lönekostnaderna också. Sen tänker ni efter tre varv till, om det är realistiskt att ni lyckas sälja de volymerna, oavsett om det är nya varor eller begagnatförmedling.

Om det är realistiskt, så KÖR! Annars låt bli, för det är verkligen inget roligt att st åmed en massa skulder för att man satsade på något som var ohållbart.

LinneaG
0

#1 - Kanon bra tips!!

#5 - Just nu är vi två tjejer som har ridit i större delen av våra liv. Vi har koll på en del, men det är väl ingen som har koll på allt! :) Vi ska försöka få kurser, både inom häst och företagande. Jag själv har pluggat företagsekonomi och har koll på den delen, båda mina föräldrar är egenföretagare så därifrån får vi hjälp.

#4 - Webshop är redan fixat :) än så länge är det bara en vanlig hemsida där allt står som vi säljer, tänkte byta upp till en riktigt webshop om/när det märks att det går runt.

#8 - Självklart vill jag ha tips och idéer om hur vi ska gå till väga och vad vi ska tänka på! Så det är jag bara glad för! Vi har lokal och lager gratis. Resten ska vi kolla på.

TACK för alla positiva kommentarer!!!

Rita-S
0

Sen kan man ju även fundera på att ha korta öppningstider, exempelvis på eftermiddagar/kvällar eller något, men kom i håg att lokalhyra, elpriser och nätlinj om ni skal ha kortbetalning inte kostar mindre av den anledning.

Om ni välger att ha en hälg-butik, typ öppen lördagar och söndagar eller dyligt och tänker ha löner får ni kolla upp lagar och regler på obekväm arbetstid och lönestillägg o dylikt. det är, om ni tänker ha någon anställd. Om så får ni även komma i håg arbetsgivaravgifter och sådan. Om ni tänker jobba med detta bara ni två, och delar det som blir kvar efter fasta utgifter, så får ni ju räkna på detta.

Det är nog ingen dum ide att fråga runt på stan och i grannskapet om det finns interesse för sådan, samt börja kolla runt om ni vill ha några nya prylar med om ni får bra innköpspriser av leverantörerna.

Kom i håg även organisationsnummer, f-skattesedel och sådan måste kollas upp så ni inte åker dit på en nit, och självklart även bokförningar och tilsvarande måste skötas. Om ni inte kan göra det själv blir ju det ytterligare en kostnad med att hyra inn en person att sköta sådan, men där igjen kan man ju igjen ha tur och hitta någon som jobbar hemmafrån för en rimlig penning.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Kickilu
0

Jag brukar handla i en butik nära mig som säljer nytt men har även en rätt stor begagnathörna med allt från kläder till hästprylar. Den är mycket poppis och jag kan lova att man kan fynda mellan varven.

Mycket omtyckt.

LinneaG
0

#10 - Det är precis så vi har tänkt, att ha öppet någon kväll i veckan och en helg dag.

Som sagt har vi lokal gratis, el gratis och allt därtill. Bokföringen kan jag fixa själv, behöver endast ett program för att starta.
Vem kan man prata med för att komma igång och ha alla papper rätt från början?

Rita-S
0

Titta på denna sidan, full med tips!

http://www.starta-eget.se/

Sen har skatteverket även en brochyr (som pdf) som innehåller tips och fakta man borde veta om :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Lorita
0

#12 du behöver en revisor och det brukar inte bli så dyrt utslaget på ett år, lycka till och jag hoppas ni kan växa, det riktiga är att starta smått

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alma-G
0

Vi har en här hemma, som jag handlar det mesta på. Dom har inte bara sadlar utan träns, benskydd, boots, martingalar , longergjord, bett, schabrak, grimmor.. Ja allt som folk lämnar in :)
Även mycket till ryttaren; stövlar, säkerhetsvästar, vantar, mössor, jackor men det är samma där, allt som folk lämnar in!
Centralt och bra: http://secondsaddle.se/ Även VÄLDIGT trevlig människa som har detta.

LinneaG
0

#13 - Kanon! Tusen tack!!

Rita-S
0

#16 det var så lite så :)

LinneaG
0

#17 - Du som verkar lite insatt. Om du har tid och lust kika in på http://vansjohast.webs.com och kommentera lite vad som kan ändras osv :) Priser och bilder ska komma på allt.

elli-kleo
0

#18 vad kul att ni har en webb butik också men saknar bilder och pris men antar att det kommer upp(?) lycka till!! :D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

LinneaG
0

#19 - Ja, precis. Bilder och priser kommer, sidan är fortfarande under uppbyggnad. Ska försöka fota en del i helgen. Kul att hästarna får stå lite modell :)

elli-kleo
0

#20 skriv gärna i den här tråden när bilder och priser kommit upp :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Rita-S
0

Om ni skal ha nätbutik med, så vore det inte dumt med ett beställnings-webform, det är inte så himla svårt att göra i hemsida-kod, och om du googlar på exempelvis "Free webform order" eller något dylikt lär du hitta en webform du i principen bara klippar och limmar inn i din egen hemsida och så har du beställningsformulär.

Det är inte så dumt att ge produkterna ett produktnummer heller, där kan du nog hitta olika program som låter dig göra en innehållsförtäkning, och där programmet tilägnar produktnummer till prylen, efter som ni får dom inn och lägger dom till försälgning :) Det kan vara du behöver köpa ett sådan program, jag vet faktisk inte om det finns något gratisprogram men det vore inte omöiligt, www.tucows.com är en bra sida som ger en bra översikt på gratis program, program som ger provtid utan betalning och program som kostar pengar. DOm länkar direkt till den som har gjort programmet dessutom, och du kan se hur poppis programmet är.

Vidare, ett mailformulär för att folk skal kunne komma i kontakt med er utan någon beställning vore inte dumt heller. När mailadresserna ligger utskriven öppet på hemsidan fins det internetbottar som sniffar runt på hemsidor och kopierar mailadresser som sen fixas inn i olika program som pyser ut spam-mails. Så ni kommer för eller senare att dränkas i spam-mails om ni skriver hemsido-adressen rakt ut sådär :)
Där med kommer du kunne hitta gratis redan färdiga formulär vid att googla på "free mailform" eller något sådan.

Något mer du skulle behöva hjälp med? :)

LinneaG
0

#22 - Kanon! Kan man hyra dig som hjälp :P Jag ska kika runt lite, hör av mig om jag inte förstår! Tack så mycket för hjälpen!! Uppskattas jätte mycket!!

Rita-S
0

Jag kikar runt efter något katalogiseringsprogram, hang on!

Rita-S
0

Här finns en del!

För att förklara: Du måste titta på det som står under Lisens på det du laddar ned. Står det lisence shareware betyder det att du får en provtid och sen kostar det pengar. Demo betyder bara demonstration, du kan inte använda det fullt ut eller spara.
Freeware därimot är det du vill ha. Det betyder gratis.

Jag kikade snabbt över och Invoice Expert XE 3.06 såg ut som ett trevligt program. Det har lisens Freeware, och siktar sig mot små och mellanstora bedrifter, vilket ju ni absolut kan passera som skulle jag säga ;)

Ports.net erbjuder en hel del gratis grejs till hemsidor, så som mailformulär och dylikt. Kika runt här inne och se om du hittar något som kan passa!