Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 593 ggr
Lisa_
0

Hur ser ninpå ridningen??

Satsar ni seriöst? För att typ jobba med hästar eller mer som hobby och en kul grej?

Anna
0

Jag skulle inte säga nej till att bli en toppryttare men det tror jag inte att jag kommer bli, och jag vill det nog inte heller direkt.

Jag tycker det är mycket intressant med NH, tyvärr har jag inte kunnat lära mig så mycket om det men planerar att börja läsa mycket osv.

Och jag kommer nog alltid vilja jobba med hästar och vara med dem, men tävlingar kommer nog aldrig vara det viktigaste. För mig är bandet och vänskapen till hästen mycket viktigare.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Luthien89
0

Jag tränar och tävlar med min häst, dock inte för att komma till toppen, mer för att jag och hästen tycker det är kul :)

reddie
0

Ridningen är "bara" hobby för min del. Inga tävlingar eller träningar (inte för tillfället iaf)

Alexandra13
0

Ridning är också bara en hobby för mig. Kanske nån tävling(klubbtävling) hit å dit på ridskolan. Å lite träning.

Men jag vill inte bli en toppryttare..

RubHel
0

Jag kommer inte jobba med hästar eller så, även om jag går hästlinje. Inte vad jag har planerat iaf.
Jag skulle vilja kalla mig för hobbyryttare. Är inte tävlingsintresserad, men att träna för instruktör skulle vara bra däremot :)

Murre_Uddiz
0

Jag vet inte riktigt :P rider för att det är kul, har ingen egen häst, men tränar (ridlektioner) i dressyr o hoppning och tävlar klubb på ridskolan :) e med på varje tävling nästan :P

MiaMaria
0

Jag jobbar emellanåt med hästar och det är de jag vill hålla på med. Men här uppe finns det så få möjligheter och flytta skulle jag gärna göra men är alldeles för kräsen på jobb. Så är de någon som vet om ngt så hojta till ;-)

AusaBausa
0

rider enbart för att det är kul, en hobby och lite egentid från all stress… hästarna skulle jag aldrig vara utan. Mer satsning på shettisavel än ridning från min sida inkl. utställningar..

Snuttan2
0

Vad gills som seriöst?

Jag vill seriöst bli en bra ryttare och lära mig rida.

Men jag satsar inte så pass mkt att jag vill tävla i världseliten eller bli så pass bra att jag på något vis kan leva på det.

Ridningen är samtidigt en kul grej, något jag gör för att jag tycker det är kul, annars hade jag inte velat satsa på det seriöst.

Alex
0

Jag jobbar med hästarna, men mest för att jag och de ska utvecklas, tävlingar blir det inte ofta. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

För mig är hästarna en hobby. Plus att dom gör att jag mår bättre. Vill inte vara utan dom.

gejsa
0

För mig är hästarna en hobby. Plus att dom gör att jag mår bättre. Vill inte vara utan dom.

Sussi
0

Är inte intresserad av tävling men vill ändå utvecklas hela tiden med mina hästar.

I framtiden ska jag satsa mera på det än vad jag gjort hittills.

Ridningen är inte allt, bara att få vara med dom betyder mycket.

Har bestämt mig för att spendera ett år utomlands och lära mig mera.

E_hjo
0

Bara hobby för min del =)

Milli
0

Hobby för min del oxå :p Jag är alldeles för feg för att våga satsa på tävling. Mirre skulle funka för hoppning, men jag vill dressyr så det blir väl kanske inte så bra … Min mamma försöker övertala mig att börja tävla hela tiden men… Hobby ridning är helt klart roligast :D

Jag skulle vilja jobba med hästar, men jag tror att jag lägger ner den drömmen också… isf skulle det va som hästskötare.

Sara
0

Hobby

Har noll tävlingsnerver. Glömmer även lätta program när jag väl är på banan.

Sara

Thorsson
0

Jag vill verkligen statsa på min ridning. Men eftersom att jag har en ganska svårriden foderhäst just nu ( och som har mindre IQ än en lycktstlope, men ett hjärta av guld<3<3 ) så tror jag att det kommer att bli då vi arbetat och funakat bra :) jag kan ju testa en liten hopptävling på sommaren då han går som bäst =D

Aourora
0

Måste nog säga att hästar är en stor del av mitt liv. Som en livstil skulle man kunna säga.

Jag hade just lärt mig att börja prata när jag försökte förklara att vi skulle köpa tegelstenar och bygga ett stall, för jag ville ha en häst!(vi bodde då i små radhus med en liten gräsmatta på baksidan. Skogen intill skulle vara perfekt hage tyckte jag men det tyckte jag för att jag var så liten :-)

Sen började jag rida(oavsett vad mamma och pappa tyckte) när jag va tre red jag mycket  hos kompisar. har kort på när jag travar på en shettis och har armarna rakt ut i luften. Balans övningar? kan scanna in kortet om någon vill se:) ?

sen fortsatte det när vi hyrde ett hus på en gård, då red jag på dem stora varbloden och halvbloden med lite hjälp från ägarnas sida. favorithästen som jag hoppade på första gången(stort skutt! , ca 10 cm hög bom men ett stort hopp var det minns jag! :-) han hette Valjus *

sen flyttade vi från skåne och alla hästar motvilligt förståss… upp till Östhammar. JAg var då sju år-

Här fanns inte lika många hästar men jag lyckades hitta flera att rida omkring på ett par gånger i veckan men vissa veckor utan häst. Jag vantrivdes och började därför på ridskola för att få mer av hästarna.

jag kombinerade kompisars och bekantas hästar med ridlektioner på ridskolan. En tid senare, ca 1år i en halvhög grupp (började inte som nybörjare) så hoppadejag upp ett par steg och började tävla i hoppning. Hästen som jag tävlade dog i tarmvred ett halvår senare. :-(

sen blev jag sjuk och hamnade på sjukhus i ett halvår. Och efter det hade jag fått en helt annan syn på saker.

När jag kom tillbaka till ridskolan slutade jag att tävla och jag hoppade av ridskolan helt.

Istället red jag privat oftast på hästar som ingen ville ha, vilket inte föräldrar uppskattar, bångstyriga hästar…

Nå ja, dem var inte så farliga och det var jättekul. Efter det har jag haft många foderhästar och hästar som jag har tagit hand om helt som fanns i stallet där jag var, oftast gratis mot att jag tog hand om dem/red till dem eller hjälpte till med inhoppning mm. Sen blev det ett par foderhästar.

Nu senast, 1 år sedan jag red. Hästen var halt och jag mådee inte så bra(kronisk sjuka) och så skulle hästen föla snart, så jag skulle inte kunna rida något på länge och efter fölningen skulle en annan tävla hästen. Så ajg sa upp kontracktet eftersom att hästens ägare bodde på gården, så hon behövde inte flyttas.

NU, känns saknaden mycket stor efter hästen i sällskap. jag har sparat ihop lite drygt 20.000kr själv(inte dåligt tycker jag!) har slitit en hel del för dem.

Och nu är det dax att destämma hur jag ska investera dem.

jag har hittat ett trevligt men dyrt stall nära där jag bor. Jag kan inte bestämma mig för vad jag vill rida, AR eller Western? eller ska jag rida som jag tycker, blandning mellan olika ridning, utan bett och andra sådanna saker=?

Hon som har stallet har hästr från USA och är westerntränare så jag kanske borde passa på?

jag har en hel del att fundera på men jag måste säga att det är något jag inte har som  Hobby, det är verkligen det jag lever för-

Oj vad långt det blev.

Aourora
0

vad det någon som orkade läsa mitt inlägg?!! hahah

Lyrik
0

Hobby. Lyrik är min bästa vän. Glad

PonnyAnnie
0

Hmm..Jag vill verkligen bli en bra hoppryttare.:P Jag tävlar och har en duktigt ponny,fast han är skadad nu men sen när han är igång igen så ska jag börja tävla honom igen:P Jag har fått erbjudande att rida andras hästar nu när Tickle är skadad,så man kan ju hoppas!:D

Loa-bg
0

Ridning och hästar är ingen hobby för mig.. det är min livsstil :)

Kommer förmodligen inte bli toppryttare, för det är hoppning jag vill hålla på med och jag är för feg. Man måste vara väldigt tuff för hoppning… hur duktig man än är. 

Men jag och min kompis snackar om att i framtiden ha ett stall ihop, utbilda och sälja. Men man får ju se vart det går, det ska ju vara ordentligt och inte ngt "fjoll" av det hela.

Casanova älskling och jag :P

#21 Från vem mer? :D

Maja
0

Det är mest en hobby för mig.. Men jag får se om jag i framtiden kommer att börja tävla.. :)

PonnyAnnie
0

#22 från Mona(stenhöös),om jag ville rida en av deras hästar,men jag rider ju både sheik & tickle nu så det är fullt upp:D hehe:P

me_minie
0

hobby…. för kul skull

fridak
0

hobby, el är det en hobby om man spanar på vad man ska bli för att försäkra sig om att man kommer ha råd med häst?

Mandysan
0

Jag vill kunna ha det som mitt levebröd när jag fyller 18! Dock inte som toppryttare utan tränare samt inom fodertillverkning:)

Othello
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är en "hobbyryttare" gillar att vara i stallet & greja lika mycket som jag gillar att rida & köra. Skogsturer är bland det bästa jag & min häst vet. Sen får hästarna mig att slapna av & må bra helt enkelt.

meander
0

Jag har också hästarna som hobby, ville börja tävla tidigare men mina tävlingsnerver är så dåliga så det är ingen bra idé för mig. Jag trivs med mina skogsmullar och lite dressyrträningar ibland!

[slo]
0

Hobby :) Har haft min tävlingsperiod redan. Hästeriet är terapi för mig ;)

Courage.C
0

Rida är något som gör att jag känner mig fri! Jag kopplar bort allt annat och koncentrerar mig på det!

Loa-bg
0

#24 va? Vad kul! :P