Titta det snöar!
Oj, oj vad det snöar stora flingor nu. Har ni likadant? 
Synd att det ska bli plusgrader på fredag bara.

Snöar för fullt. Var inte kul att gå till bussen i morse. 1 km i snöstorm
Här jag bor snöar det, -13 grader och blåser upp till 16m/s.
Lite min vårkänsla jag hade tidigare försvann

Så kallt. Vi har -2,5 nu.

Här snöar det för fullt. Och enligt väder rapporten fortsätter det på torsdag och fredag också. Blåser små jäklar gördet så snön kommer liksom vågrätt. Usch, kallt och trist.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo, här har det snöat mycket. Ligger minst 5 cm på uppfarten..

Inte roligt för hästarna i hagen heller. Dom bara står med baken mot vinden och kurar. Får nog ta in dom tidigare i dag.

Snö? Inte här
än

Mina får nog också komma in tidigt i dag. Inte roligt att vara häst nu.
Så fort jag vaknat riktigt ska jag åka och förbereda i stallet. Fattar inte, jag somnade i morse efter att barnen dragit till skolan, och sov hela dagen. Skrämmande, men skönt.
Audiatur et altera pars
Ja, man fick värsta köldchocken att från varma sängen gå ut o hamna mitt i iskalla virvelvindar. Jag satte täcke på finnen och förde ut dem. Men tog in dem efter två timmar. Med vinden ilandes så tyckte jag att det blev för kallt. Jag är också rädd att det ska falla ett träd i hagen eller nåt när de blåser så.
Överdrev jag? Jag får alltid beslutsångest med sånt här. Jag försöker utgå från att "better be safe then sorry".
Uuh, jo… Här har det typ snöat tre flingor eller nåt, inget seriöst… Och det hoppas jag inte det blir heller, har haft snö nån vecka eller nåt förut, de räcker :P

Lite snö några dagar så att Ametist får dra pulka också skulle var bra…och sen ska det bli varmt och några plusgrader

#10 Håller med dig. Nu får det räcka. Jag efterlyser sommar och sol. Även om min bättre hälft inte håller med om det här hemma. Kan kanske bero på att han vill köra skoter, lite svårt utan snö liksom. Men jag bara bävar för all skottning vid stallet. Nej, usch för snön.
Audiatur et altera pars

Aa det snöar här med :) har gjort hela dagen.. tycker det är mysigt
när man kan rida ut med hästen i snön ;) Fast det får gärna sluta
på fredag då vi ska rida till en ridskola och träna dressyr :)

Jätte skönt men snön nu har man inte de hårda vägarna som ursäkt för att inte rida iaf..

Fast här är det ännu inte så att jag kan säga att det är säkert att rida ut. Glansis med snö på. Huvaligen så halt det kan bli. Mina töser är ju barfota djur.
Audiatur et altera pars

Här har vi -15 grader och så blåser det svinkallt…inte kul. Men snö har vi iaf så det räcker…

Fy stackars norrbor jag skulle inte palla mer en en vecka så högt..hmmm kallt på vintern, mörkt alltid och mygg på sommarn och vargar och odjur..Hmm varför flytrtar ni inte ner alla norrlänningar??

Ja säg det, vi trivs nog mycket bättre här med våran mygg, odjur och den ljusa underbara sommaren 
Sedan är vi så van kyla och mygg…men tänk att få ha ett hus nere i spanien eller något när höstmörkret kommer 

Hellre rejält med snö och kallgrader än is och slask och blåst. 
Odjuren dom finns hos gejsa (vildsvinen alltså)

Ja, för fasiken dom finns här. Nu har dom skjutit 4 st på en vecka.

Vi har nu -4,5 grader och snöar som 17 fortfarande.
Kiara! Du har fel. Väderrapporten är ändrad. Det ska bli mellan -8 och -15 grader nu fram till söndag iaf.
Nej, jag vill ha VÅÅÅÅR!! gud vad skönt att slippa isen :/

Ja, det är tydligen från ryssland dessa vindar och den här snön kommer som vi fått nu. Usch, vill inte bo i ryssland. Spanien lät inte dumt dock.
Audiatur et altera pars

Vi har ingen snö här, här är torrt som en iskall öken

Har just varit och nattat hästarna,- 2,5 , inget snöfall, det fina kornsnöt som kom innan i dag täcker inte ens trappan, men det blåser iskallt om mina stora öron.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jasså det blåser hos er nu. #26#

gejsa - De där plusgraderna du tänkte ha imorrn… de kommer nog inte. Inte här iaf. Just nu är det -8 tror jag bestämt. Och kallgraderna skulle hålla i sig i helgen.
Men jag vill ha kallgrader och mycket snö. Då får jag åka skidor mer =) Men det är ju långt till bra backar härifrån. Tråkigt men sant.

Nej jag vet. Har redan skrivit att det blev ändrat i går kväll. Nu har vi -9,5. Vattnet hade börjat frysa i vattenkopparna. Fick hälla hett vatten över dom för att dom skulle fungera igen.

Här hade vi -29 grader
i morse och ikväll…som tur ingen blåst, då tror jag att jag skulle frysa ihjäl.

Ja det snöar

I morse snöade det lite grand igen. Men vi har bara -8 grader nu.
Matilda! Håll i dig nu men ni får blåst i helgen. 
här i värmland snöar det och blåser,11 minus.stackars hästar att stå i detta.jag vill ha sommar och 25 grader varmt!!!

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Gejsa - Jo jag vet, har snöat och blåst hela dagen
Men det har blivit lite varmare, är nu kring -15 grader…men jag kan inte påstå att det är varmt. Blir nog mest att hålla sig inne ihelgen…

Ja, samma här. Fryser så fort man går utanför dörren. Burr!

Ja, inte roligt alls…Dessutom är det inte så trevligt att rida, om man inte har ridhus då.

Nej, blåser det hårt så vill ju inte ens hästen gå i blåsten. Min gobban går och slår med huvudet då. Han tycker inte om att få blåst i öronen. Gejsa springer iväg och spelar rädd om det blåser till för hårt i baken på henne. Så dom får nog stå i dag.

Jo min kompis häst är också så. Speciellt på hösten när det blåser. Då är det kämpigt att ens få in henne från hagen utan att blir släpad i backen efter…Sedan när det blåser så blir ju allt så farligt.
Undra om de blir mer spända för att de inte kan höra om det närmar sig nån fara?

Så är det säkert. Då kan dom ju inte hålla samma koll liksom. För mer på helspänn är dom ju när det blåser hårt.

Precis…inte kul, stackars hästar.

Här har vi -12 grader och snöstorm…igår likaså ! !
Skönt på ett sätt men samtidigt lite läskigt med den fläckvisa blankisen som gömmer sig under.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det har snöat massor idag men nu har vi varken blåst eller snö, -7 grader. Perfekt för en ridtur

Rider du ut i mörkret?

Iaf när det snöar och blåser hårt. Då är det inte lika mysigt som det var i julhelgen. Då var det vindstilla och bra underlag (ingen is som nu) och mjuk snö ca 1-2 dm.
Blää! Det enda som är bra med snön är att det blir förbannat kul att köra bil 
Kiara, får man åka pulka efter häst om man dyker upp hos dej när det är snö? En fågel har viskat i mitt öra att carcar vet på ett ungefär vem du är och var du bor, ska bara praktisera lite övertalning
/jonas
ush vad det har snöat i gbg! ,gillar inte snö bläää

#48 klart ni får 

Nu är stormen och snön här ordentligt. Inte roligt att vara djur ute i skogen nu inte.
Stackarna.
mm här blåser det rejält också. man vill ju inte ens gå ut o röka

Ha, ha det kanske är värt att sluta röka nu då! 
jag sitter insnöad just nu.det kommer ingen o plogar så jag får vara glad om jag kommer till jobbet under helgen….

Usch då låter inte roligt att vara insnöad. Hoppas någon kommer då så att du får åka till jobbet.
Hehe, annat är det att gå i skolan… Då blir man bara lycklig när man snöar in :D

#48 Det är nog inte mig du ska övertala, utan andra personer i min närvaro. Dessutom har jag ju tyvärr två extra hästar just nu, och det kan bli lite ont om tid, tyvärr
Hade gärna följt med annars, men det får nog bli en annan gång
ja men kommunen kommer inte och plogar på flera dagar.dom är lata här.

Jag är också insöad =0( Det blåser sjukt mycket =0( Jag har tyvärr inga staket till mina hästar på ena kort sidan för där har kommit så mycket snö som har antingen tyngt ner trådarna begravt trådarna och på vissa ställen även knäckt ett par stolpar. suck och det va inte bättre i någon av dom andra hagarna heller. Men vad gör man ?

ja, vad gör du då? Går ju inte att få upp några stolpar när det är fryst i marken.

Tips för stolpar:
Ta en hink och fyll den med gödssel och vatten och stoppa ner stolpen det fryser i hop och står stadigt till våren när ni kan slå i marken.
Mvh Linda
#61 VAD SMART!!!!

Japp, ett superbra tips. Men vad gör man om det börjar tina ute då? För oftast tinar det ju först uppe på marken innan tjälen i backen släpper. Är det inte då smartare att offra en hink och en stolpe genom att använda cement? En liten fundering bara.
Audiatur et altera pars

Det hjälper ett tag iaf.

gejsa- ja, jag rider i mörkret. Vi har inga gatlysen heller. Har en liten pannlampa men nu när det är så mycket snö så är det ljust ändå. Det är värre i november innan snön kommer, då är det mörkt. Men varken jag eller reddie är mörkrädda så det går bara fint. Man vänjer sig.

Visst är det härligt att rida ut i mörkret när det är snö, man ser ju nästan lika bra som när det är ljust ute :) Blir mkt ridning i mörkret här också.

En riktigt klar natt med fullmåne. En ruggig känsla att rida ut då. Häner inte så ofta att jag gör det, vill inte störa hästen så sent egentligen. Men ibland kan jag inte motstå frestelsen liksom.
Audiatur et altera pars

#66 Tack för ridturen idag:)
Vi har väl en 3 sm snö pålansvägarna och dryga ½ metern där man plogat :P Mkt kul att rida i, tar det ganska lugnt, då det är ju ganska tungt att rida i, men bra träning för benen :)

Vi vågar inte rida ut i mörkret. Alla vildsvin är ju i farten då. Inte roligt att möta en 20-30 st vildsvin i full galopp på en stig. Hu ja. Undrar hur fort vi kommer hem då. OM vi kommer hem.
jag skulle inte våga rida ut i mörkret.jag är jätte mörkrädd.hör en massa ljud hela tiden,hahahahah.och alla Lo djur som finns här,nej då stannar jag allt inne..

gejsa, tror nog hästen kom fort hem. Frågan är bara om du hann med den hem liksom. Risken fanns nog att du hamnade i ett träd av något slag då.
Med vildsvin runt knuten skulle inte jag heller våga rida. Vi har dock gott om lodjur här, men dem är jag inte rädd för. De är oftast räddare för oss. Ja, oftast då. Kome ne och höll på att skrämma slag på min gubbe på stallplanen här om dagen, men bortsett från det lodjuret så är de faktiskt skygga. Det är enbart vintrar som är hårda med mycket snö som gör att husdjur riskeras att tas av lo. Ja, bortsett från en och annan katt då. men då vi hade snökaoset var det så ont om mat för lo djuren att de till och med attackerade en schäfer och käkade. hua.
Audiatur et altera pars

Åsa menar du att ett Lo tog en schäfer och åt upp? Fy vad vidrigt. Jag har haft ett lo här år -99. Den smög på mitt föl som då var under 2 v gammal. Lång historia men vi fick in alla hästar iaf. Den hade tagit sådana skutt som lon gör för att ta bytet. Alltså mot hela hästflocken. Dagen efter låg den helt öppet i en hage på en stor sten. Precis vid vår sommarhage. Så vi tog kort på den och folk vallfärdade för att titta på den hit till oss.
Visst kan det bli så. Att hästen kommer hem före oss. I dag tvärvände hästarna i tron om att det var något otäckt. Precis då tittade jag ner och sa till Elin "här har det gått vildsvin" vi travade. Plötsligt så tvärvänder båda hästarna och tänker sticka. Som tur va så lugnade sig Gobban och bara stod still. Så Gejsa sprang bara några steg. Inte sticker hon om inte Gobban gör det. Då tittade jag in i energiskogen. Där stode en älgmamma med sina tvillingkalvar.

Den hann aldrig äta upp den men hann äta sig mätt i alla fall. Hade hoppat ner från ett träd, landade på gångbanan, hoppade sedan upp på schäferns rygg. Då knäcktes ryggraden, och husse kade benen på ryggen och sprang hem. När de återvände flera stycken så stack lo djuret iväg, och kvar låg det rester av schäfern. Till räckligt mycket schäfer var kvar för att den inte skulle prka få med sig den upp i trädet. De flesta lo djur var lite svaga den vintern på grund av matbrist. Jag har svårt att säga vad jag skulle göra till hundra procent, men till 99,9 procent så kan jag säga att inte hade den fått min hund utan att fått slagits med mig i alla fall. Men hur som helst äckligt var det. Trodde ju att schäfrarna var så stora att de skulle klara sig bra mot ett lodjur.
Audiatur et altera pars

Fy fasen. Ja jag är nog likadan. Inte skulle jag ha sprungit ifrån min älskling. Men å ena sidan så vet man ju inte det förrens man står där. Ett lo är rätt så stort och har vassa klor och tänder. Men dog schäfern på en gång då tro? Men kommer ett lo från ett träd så har ju inte schäfern en chans. Den hann kanske inte ens reagera.

Som jag fattade det blev schäfern totalt överraskad och hann inte reagera förns ryggraden var av och då var den ju körd liksom. Trist är det i alla fall. Usch, men det här väl liksom till naturens gång, äta och ätas liksom. Undrar vad man säger till försäkringsbolaget en sådan gång?
Audiatur et altera pars

Nja, naturens gång är väl inte att ätas eller äta med våra tamhundar iaf. 
Usch ja, tror nog att schäfern levde ett tag om den bröt ryggen. Sånt dör man ju inte av på en gång. Hur gammal var den? Vet du det? Var det i samhället där du bor? Otäckt dom kan ju få smak på tamhundar då.
Usch!! Låter mkt läskigt! En bekant till mig fick påhälsning av lo men hennes Maremma såg till att det blev lofritt…Ruskigt hårda hundar det där!!

Menar du att dom dödade loet? Vet inte ens vad maremma är för hund. Är det alltså hund?

Det var faktiskt i Gävle detta hände i en stadsdel som heter Bomhus. Har för mig att hunden var i fem års åldern, så alltså i topp på sitt liv. Har enligt vad jag förstått inte varit fler hundattacker efter den vintern. Men det var några hundar och ännu fler katter som fick sätta livet till under detta snö kaos.
Audiatur et altera pars

Jaha, i Gävle då var det nog vintern 1999 till 2000 om jag inte minns fel. Då blev ju min gubbe fast med hela dansbandsbussen på motorvägen pga snöstorm i ett helt dygn. Dom kom med bandvagnar och hämtade folk i bilarna. Själv så var det andra vintern vi bodde här. Var utan el i 2½ dygn. Vi fick hinka upp vatten till hästarna. Mocka med pannlampa. Det var skitkallt inne. Det var ung -10 grader då. Jag började undra vad vi hade gett oss in på med att bo så här på landet. Elin skottade fram till stallet och det var nästan halv meter överallt. Vi hämtade in ved som vi värmde oss med i vardagsrummet med en pulka. usch ja, det var inte roligt.

Japp, det är den vintern jag pratar om. När folk fick klättra ut från sina tak. tre meter snö är ingen höjdare. Här ute hos oss klarade vi oss mycket bättre. Bara ca 2 meter snö. Tur man har skoter en sådan gång. Även om jag inte vill köra. Är även glad att jag just då inte var hästägare faktiskt. Tillräckligt svårt att skotta en gång så hundarna kunde gå ut och pissa.
Audiatur et altera pars

Ja, den vintern var bara för jävlig. Sedan har jag för mig att det blev skare och man såg blod från rådjursben och så. Skaren bar inte rådjuren så dom skar sig hela tiden.
Det var många djur som dukade undern den vintern.

Ja, det stämmer bra det där med skaren. Usch, ja många led den vintern. Även människor, trots att de gick ut i media att ingen blivit lidande av kaoset direkt.
Audiatur et altera pars

Ja, det var det. Hoppas inte att det är på gång igen med en sådan vinter. Nu ska gubben vara borta i en hel vecka. Så det får absolut inte snöa mer nu.
Wanilj! Tittade på internet här och sökte ordet maremma.
Det är väl sådana hundar som bor med fåren och skrämmer bort vargen har jag för mig. Dom behöver inte några fårvaktare utan dom har bara hundarna. Så dom är nog rejält hårda. burr.

Nu har vi -16 grader. Dags att gå ut och ta in hästarna så att inte vattnet fryser i ledningarna. Hej då så länge alla glada. 
Skulle det inte bli 0 gradigt i morgon. Har dom ändrat det också nu?

Ser ut som om det är ändrar igen. Här hotar de med -8 i alla fall, brrrrr.
Audiatur et altera pars

Här hemma i lilla Kramfors har vi bara -4 grader och solen vågade sig fram idag (en pyttestund iaf)
jag hade 17 minus här igår.brrrr.så skulle jag in o duscha så var det stopp överallt,så antagligen hade ledningarna frusit.men det löste sig imorse som tur var.
mvh anna

I dag är det -5 grader och lite, lite snöfall. Hoppas inte att det snöar mer eftersom gubben inte kommer hem förrens på söndag.

Här är det -6 grader..

22 minus hade vi i natt phu och fy vad kallt..
I natt fick tillochmed tre åringarna sova med täcken.
mvh Linda

Fick ni så kallt. Vi hade bara -16 grader som kallast i natt.

japp här inne fick vi elda för fullt..

Ha, ha vi slipper elda. Vi har ju bara för myseldning eller om det blir strömavbrott.
Fixade ju bergvärme för 3 år sedan. Som att bo i en lägenhet. Sköter sig själv hela tiden. 

Vi har jordvärme helt suveränt och vi ska installera en braskamin för att få värme under strömavbrotten.

En braskamin har vi i vardagsrummet med täljsten runt om. Så håller stenen värme länge till.
Hehe,100 inlägget på denna tråden. Kunde inte hålla mig
Måste väl skriva nåt vettigt här med.
-5 idag, mulet o snö. Blää! Men iallafall hade jag kvar känseln i fingrar och tår när jag kom in från stallet
Nu tycker jag att det kan bli vår!!!

Håller med om att det inte skulle sitta helt fel med vår nu för då kommer sommaren snart. 
Audiatur et altera pars

I dag har vi -2 grader. Men det blåser kallt.
här är det 4 minus.men blåser också jätte kallt.

Ingen fler som har haft regn idag? -3 grader och regn. Suck

Nepp, här är det regnfritt. Har ett par minus så det ser inte ut att bli vår än i alla fall 
Audiatur et altera pars

Vi har haft kring 0 grader idag och regn. Inte kul alls. Nu har det slutat regna och blivit lite kallare, så nu är det VÄLDIGT halkigt 

usch, halkan är inte rolig. Då är det bättre med snö faktiskt. Fast ännu hellre barmark då;-)
Audiatur et altera pars

Hellre snö än barmark.

Joo här är det snö :D typ 10-20 cm tror jag. Lagom djup tycker jag :) inge kul när det kommer isvindar som slr mot en som nålar bara :S
jaha nu snöar det igen.man blir aldrig av med snön verkar det som

#109# Nja, jag gillar nog snön mer om den är mjuk och inte blåser och är ca 2-3 minusgrader ute. Det är rent i hagarna. Alltså inte lerigt som jag har annars. Det är ljusare ute av snön. Fille har inte eksem det finns inga mygg och broms och knott. Nej, jag gillar nog snön mer än sommaren på något sätt. Fast det är klart det är ju skönt med solen att sitta och fika vid vår pool och ev bada i den. Om det är varmt och skönt. Jag är nog lite kluven där faktist. Hästarna får ju gå på bete och ha det skönt då.

Lustigt väder vi har. I går 0 gradigt i dag vaknade jag till -13 grader. Det hade meterologerna inte sagt något om.

Samma här jag har tagit lite vinter bilder få se om det blev något att visa
hinner inte nu

Vad kallt ni har neröver sverige. Här hemma har vi 2,5 grad varmt och solen försäker ta sig genom det tunna molnskiktet. Ska gå ut och göra lite snögubbar och åka pulka nu.

Hualigen, här har det också slagit till och blivit kallt igen. Även om det bara är -8 grader.
Audiatur et altera pars

Jag och Alice har varit ute och åkt tefat och grävt snögrottor. Jättekul. Det har blivit varmare, 3,5 grader varmt nu men det blåser lite så det känns kyligare än vad det är.

Blåsten gör mycket. Hellre fler minusgrader och utan blåst än ett par plus och mycket blåst.
Audiatur et altera pars

Håller med. Är det bara kallt så kan man ju klä sig ordentligt men blåsten kryper igenom kläderna.

Inte roligt med plusgrader heller. Då packas snön och blir is när det blir kallt. Vi har nu -8 grader ute. Men ingen blåst iaf.

Vi har fortfarande 3 grader varmt. Ett plus med att det blir is är att det går fort i pulkabacken
. Eftersom våra hästar har skor och brodd så märker vi inte av halkan så speciellt mycket när vi rider men man ska ju ta sig till och från stallet med bilen också.

Inte roligt för alla skogsdjur heller. Dom får svårt att hitta mat när det fryser.