Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 5143 ggr
Busangardens
0

Puttar med huvudet

Kom precis från stallet och idag red jag en ponny vid namnet Oliver. När ridningen starta hade Oliver redan varit i ridhuset i 45 min och fick med mig vara i ridhuset ytterligare 45 min.

Nu till saken. När jag höll i hans tyglar inne i stallet så började han slänga med huvudet samt att han trök sitt huvud tätt intill min mage och liksom försökte putta mig i riktning mot hans rygg samma sak gjorde han även när jag satt av honom efter ridningen, när jag stod med honom i stallet och när han stod i spilltan igen.

Varför gjorde han så?
Var han trött och protestera inför ytterligare 45 min ridning eller ville han säga till mig att sätta mig på hans rygg?

Miniland
0

Kliade sig kanske? :P

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Busangardens
0

#1 Tänkte också på det men han gjorde det så ofta så jag tänkte att det kanske fanns en annan orsak till att han gjorde så.

Tusen
0

Förmodligen kliade det på huvudet. Har han blivit lite varm kan svetten under tränset klia. detta ska du absolut inte tillåta. Hästen kan göra dig väldigt illa med tränset om du har otur. Dessutom är det noncharlant och respektlöst av hästen. Han behandlar dig som ett träd som man kan klia sig mot. Säg ifrån på skarpen nästa gång han gör så.

Busangardens
0

#3 Jo jag putta bort honom direkt när han försökte och sa nej och han slutade men testade strax därpå igen och då gjorde jag likadant.

Tusen
0
Zaphix
0

Klia hästen?

Den visar att den vill bli kliad, men på ett mindre trevligt sätt. Jag brukar flytta bort hästen från mig, och när den står avslappnad ber jag den komma fram till mig och då kliar jag på den. Försöker den flytta på mig genom att putta mig ber jag den backa undan igen och väntar tills den står avslappnat och ber dne komma in och kliar på den igen.

Måste ju vara obehagligt med träns när man är svettig, förstår definitivt att det kliar och då kliar jag gärna hästen, men på mina villkor. Alltså att det går lugnt och trevligt till..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
0

#6 Jag kliade honom på pannan en gång och på sidorna men då började han kasta med huvudet istället så jag vet inte riktigt vad det var han ville.