Avmaskningsmedel
Har precis fått en ny häst och är nästan hundra på att han har mask. Jättesmal och tunn trots att han gått på sommarbete!
Frågan är vilket maskmedel för att jag ska få bort allt? Känner mig verkligen inte säker allt på medlerna om vilka man ska ha!
ring å rådfråga din veterinär?
jag tror att man måste först måste Kollamasken , och sen få Avmaskningmedel av vetrinär. Alltså att det inte är receptfritt?
Jag komer inte riktigt ihåg men tror att det va så ;9
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#2 du har helt rätt

Jag har bara ringt vet och fått recept men så får man egentligen inte göra. Tycker att kolla masken är lite väl dyrt. Det är billigare att bara avmaska än att bara kolla masken.
Skynda långsamt så går det fortare.

#4 det är ju just avmakning av sletrian man vill bli av med, dels så bilr maskan resistent och dels så är det gift vi stoppar i våra hästar.

Kolla masken finns på apoteket. Det är inte 100%-igt men många veterinärer kräver det för att överhuvudtaget skriva ut avmaskningsmedel. När du avmaskar, tänk på styngflugelarver då.
Efter som Kolla masken inte tar för allvarligare maskar utan bara för de vanligaste~ så är jag en av dom som fortfarande kör med avmaskning rakt av. Gör det dock "bara" någon gång om året. Jag tar då alltid dubbel dos för att även ta bandmask och framför allt hjärtmask.
Hakuna matata!

#5 för att folk ska börja använda kolla masken mer måste de sänka priserna. det är för dyrt som det är nu om man har två hästar. ja, man kan slå samman proverna, men då ska man ha lite fler hästar.
ett paket med provtagning och sedan en individuell anpassad avmaskning för hästens behov hade varit så guldvärd! det hade jag lätt kunnat betala 300:- för. men nu ska man betala först provet och sedan ev avmaskning med.
#8 håller med.
Vi har 9 hästar, det blir väldigt dyrt att kolla masken på alla dem, även om jag tar prover från tre olika och stoppar i påse.
Vet ju dessutom inte vem som har mask i så fall heller…
Ringer till vår stallvet som skriver ut en låda med 10 sprutor. Inga problem.
Vi har också 9 hästar och vi skulle aldrig att ha råd med "Kolla masken" 3 ggr per år samt maskmedel i förekommande fall (vilket tyvärr är det vanligaste). Använde denna test ett år på våra hästar men det var bara 1! som inte hade mask. Alla andra hade det och det blev naturligtvis mycket dyrare än att bara avmaska.

#10 det är då man ska se över sina hagar, tyvärr kan resultatet om man avmaskar bli att masken inte dör av maskmedlet utan blir resistent. Det får även dom som kollar masken först betala.
Jag har inte råd med kolla masken, har ytteligare 5 hästar på gården! Vi får alltid bara recept utskrivna, men har alltid varit min mamma som skött det men hon finns tyvärr inte lägre och vet inte hur jag ska göra..

inte råd
förlåt men ingår inte det i hästägandet?
#11 Förslag på åtgärder då vinterhagarna är skogshagar och omöjliga att plöja. Sommarhagarna roterar vi bland 6 st.
Men om jag kollar masken och det visar sig att de har mask blir väl maskarna lika recistenta i alla fall oavsett om jag gör maskkollen eller inte. Avmaskningsmedel måste de ju ta i vilket fall om det visar sig att de har mask.
Jag skulle kolla masken! Dyrt, ja allt är dyrt när det gäller hästar men det kan bli betydligt dyrare om man snålar och inte är noga från början.
Har man inte råd ska man inte ha häst/hästar. Jag som stallägare har sett så mycket skit genom åren. Folk köper billigaste/gratis hö de kan få tag i, hästen hostar och får kolik pga svartmögel och den kostnaden för VETERINÄR den är DYR.
Därför har jag bara 1häst och ett fast jobb, så jag kan ge min ögonsten allt hon behöver och inte snåla på något.
Om man plockar upp skiten i hagarna är risken betydligt mindre att mask blir kvar och fortsätter att sprida sig.
Hakuna matata!

Man behöver inte köpa "Kolla masken"! Det finns andra alternativ, tex att skicka till SVA. Om man har mer än 8 hästar kan man köra en koll av hela besättningen till ett speciellt pris. Se SVA:s hemsida www.sva.se gå in under undersökningar och produkter och sedan under parasitologi och träckprov från häst. Vet också´att de kan poola proven 3 och 3, om man begär det=3 hästar kollade för en mkt liten summa 
Jag fattar inte, avmaskar jag å hästen inte har mask händer väl ingenting, maskarna kan ju inte bli recistenta mot det om dem inte är i hästen, har hästen mask och man avmaskar blir man av med masken….

#18 det är inte bra för hätsen att avmaskas om det inte behövs.
#16, bra att du tog upp det! Mocka hagarna minskar masken!
#18 Man vill väl inte spruta i hästen starka medel i onödan?
Jag har haft min häst i 7år, och innan jag var medveten om att "Kolla masken fanns" avmaskade jag (på den tiden fick man köpa själv utan recept) innan sommarbete och efter sommarbete, vid hagbyten 2ggr året.
Dock när jag väl tog mitt första kolla Masken, hade hon väldigt mycket, och sedan de blev recept och allt går genom veterinär och man får veta vilket medel man ska använda har masken minskat, och nu har hon nästan ingenting! Och för mig att veta det, och få det bekräftat att det verkligen har funkat ja då är pengarna mer än värt det!

Det finns EquiLab också som är billigare men jag tycker ändå det är rätt dyrt. Har ju bara en häst nu men lönt att avmaska när hästarna i stallet byter hagar från dag till dag. Vet ju inte om dom är avmaskade..

meningen är att man ska sköta sina hagar ha speciella hagar som hästen går i dagarna under avmaskningen, byta hagar och låta dom ligga i träda två år eller betas av andra djur = god djurhållning utan onödiga gifter.

Jag vet hur man ska sköta men när man är inackorderad och inte har egen mark..
Mocka hagarna är inget alternativ för oss då våra hagar är på 2-4 hektar stora. Det skulle gå åt ett vagnslass med människor om dessa hagar skulle mockas varje år de används.
Vi har inga andra djur att ha i våra hagar däremot får framförallt sommarhagarna vila vissa år och används då inte alls.
Jag tror vi gör det man kan göra med betesskötseln förrutom att vi inte plöjer upp markerna. Däremot byter vi hagar ofta med våra snälla grannar (bönder som vill ha sina marker avbetade)
Använder vi kolla masken - så ska vi avmaska. Vi avmaskar. Använder Kolla masken igen. Avmaskar. och så håller det på. Kolla masken är inget medel i sig för att få bort masken. För så länge en enda häst i hage har mask så måste man maska de och de andra kan då smittas igen.
Skulle vilja veta hur många på den här siten som har helt maskfria hästar. Och som dessutom är säkra på att de är det.
#4 Det blir betydligt lättare om de mockas någon gång i veckan.
Vi har förvisso endast 1 hektar som de går på just nu, men där skottar vi varje eller i.af varannan dag. De flesta hästar har ju i.af vissa områden där de skiter i och inte utspritt över hela hagen.
Hakuna matata!
#25 Vi har skogshagar. Och våra rör sig mycket så nej, de är inte bara på ett ställe och skiter.
#26 Vilka skitgrisar!
Vi har en beteshage på drygt 2.5 hektar (drygt 1 hektar skog) och de gör sina behov på två ställen - hingstar som ston!
Men om man plockar bort skiten över allt utom på ett visst ställe så brukar de ty sig ditåt. Jag vet när vi haft en inackorderingg här förr som sket över allt - ja då trodde våra att det var skitställen över hela hagen! Så det kan nog löna sig att börja i någon ändå så att säga =)
Hakuna matata!
#27 Snälla hästar. Vi försökte med det i boxen men inte ens där hjälpte det.
Hur gör ni på vintern då?

Mina hästar skiter i hela hagen. Dessutom är ju skiten den enda näringen som tillförs våra ekologiska beten så den kan jag inte ta bort. Plöja betena går inte heller pga massor av sten.
Svårt att ha helt maskfritt så länge man tillför nya hästar i flocken då och då.
Att maskarna utvecklat resistens beror nog mest på snåla hästägare som köpte de billigare preparaten och underdoserade dem.
#28 De skiter ju fortfarande på samma ställe på vintens så det skottas även då =)
#29 Jag går i lite samma tankar som du vad det gäller maskmedlet, men jag är iofs inte insatt och har inte tagit reda på fakta. Men om man nu maskar ordentligt så borde ju alla maskar dö - och därmed inga kunna bli resistenta?
Hakuna matata!

#29 du kan inte ha ekologiskt bete om du avmaskar utan att kolla masken först man får inte sprida onödiga gifter då

Jag tror det i många fall är så att hästägarna inte förstår både hur maskarna fungerar och vad vi riskerar genom att inte avmaska riktat utan "på känn".
Lilla blodmasken, den vanligaste parasiten hästen har, har ett vilostadie som avmaskningsmedlen inte kommer åt. I detta stadie kan de ligga i många år. De dör inte av maskmedlet men känner av det och bygger upp motståndskraft. Det är också därför det just är lilla blodmasken som snabbast bygger upp resistens. Det finns idag två grupper avmaskningsmedel som dödar lilla blodmasken, pyrantel (som det finns resistens mot i t.ex. USA) och makrocykliska laktoner som är både ivermektin och moxidectin. Även här har det börjat visa sig resistens utomlands. Det finns absolut INGENTING att ta till när maskarna inte dör av dessa medel längre. Det är allas ansvar att se till att de få medel vi har håller så länge som möjligt och kan användas till de hästar som faktiskt får problem av masken.
Istället för att avmaska på slenterian, ta kontroll över parasittrycket och förebygg. Träckprovet är EN DEL av denna process, en långsiktigt plan.
Jag har hjälpt flera stora stall att få kontroll på parasittrycket och minimera antalet avmaskningar, både till markägarens och hästägarens plånboks stora glädje. Det tar ett par år som mest, fortare för många!
Enkelt uppställt:
År 1 på våren: individuella träckprov på alla hästar, avmaskning efter provsvar. De med mycket avmaskas hela säsongen, de med lite bara innan bete.
År 1 hösten: individuella prover på de som bara avmaskades innan bete eller inte alls. Om styngflugeägg funnits på hästarna och man inte hunnit/orkat(!) skrapa bort äggen varje dag behöver de en dos ivermektin när det börjat kyla på sig ordentligt.
År 2 våren: individuella prover på alla, nu brukar det vara färre som behöver avmaskas
År 2 hösten: förstagångs-nollare från våren eller de som bara avmaskades innan provtas
År 3 våren: individuella prover på våren, nu ska ni vara i fas, dvs ca 10% av hästarna behöver avmaskas, det är samma häst som kommer vara den hästen
År 3 hösten: som år 2
Nu är vi nere på en kostnad på ett träckprov/år som parasitbekämpande/kontrollerande åtgärd. Utöver detta självklart markunderhållande åtgärder, mockning, skilda vinter/sommarhagar, putsning av rator, växelbete osv. Nya hästar provtas och ev. avmaskas innan de går ut med övriga.
Utöver det som syns på träckprov/på hästen (styngflugeägg) kan bandmask vara något som behöver bekämpas. Detta kan man ibland se på träckprovet, då ska man självklart avmaska hästen även mot bandmask. Annars finns det ett blodprov man kan ta om man är orolig. Får hästen uppenbara symptom som kolik, avmagring/svårt att hålla hull, dålig päls och särskillt om någon annan häst i stallet haft bandmask, så avmaskar man mot det i samband med vår eller höstavmaskningen. Behöver både blodmask och bandmask bekämpas används ett kombinationsmedel, är det bara bandmask används Droncit (prazikvantel).
Vad som händer vid avmaskning på de medel vi har att tillgå:
Pyrantel (Banminth, Fyrantel): tar vuxna äggläggande rundmaskar, dvs 4v efter avmaskning släpper hästen ut lika mycket ägg i hagen igen. Dubbel dos tar vuxna bandmaskar, dvs hästen har ändå bandmask kvar som kommer växa till sig.
Ivermektin (Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin): tar vuxna och "ungdomar" av rundmaskar (tveksam effekt på spolmask), dvs 8v efter avmaskning kommer det ut ägg igen.
Moxidektin (Cydectin): tar vuxna, ungdomar och 25% av de inkapslade larverna. Minst 12v innan det kommer ut ägg igen, ofta tar det längre tid än så. Detta medel skyddar också hästen 2v mot ny smitta direkt efter avmaskning.
Prazikvantel (Droncit): tar alla stadier av bandmask inuti hästen. Ges max var 6e månad, vår och höst är de tider bandmasken är mest aktiv.
Kombinationspreparat: Ivomec Comp och Equimax är ivermektin+prazikvantel, Cydectin Comp är moxidektin+prazikvantel. Max var 6e månad, övriga ev. avmaskningar används "rent" ivermektin/moxidektin.
Till föl används Axilur eller Rintal första avmaskningen mot spolmask.
Det ÄR inte svårt att lära sig om man tar några minuter att försöka sätta sig in i det hela.

Vi avmaskar hela stallet eftersom vi haft styngflugeägg på hästarna, om jag förstått rätt så syns inte styngflugan på träckprov.

#33 - Om du läst inlägget ovanför ditt så hade du sett att precis så är det. Träckprovet ser ägg, och styngflugan lägger äggen utanpå hästen, du behöver alltså inget prov, du ser ju själv om hästen fått på sig äggen och kan ha slickat i sig larverna.
Vänta bara med att avmaska tills flugan gett sig för året, brukar vara i slutet av oktober.

#34 japp. vi väntar på första frosten så vad som än kommer ut dör för vi har redan bytt till vinterhagarna.

#35 - Att man väntar till frosten är för att styngflugorna ska ha gett sig för året, inte för att det som kommer ut ska dö, det gör de iaf, det är därför du avmaskar.

#36 jaha :) men hur är det med infekterat bete och sånt?
Vad menar du ? Att styngflugan infekterar betet ? Det gör den inte. Styngflugan kan gott och väl flyga några km bara för att hitta ett värddjur. Den lägger ju ägg PÅ hästen, inte på marken…således kan inte styngflugan infektera ett bete.

#31 Ursäkta, jag har inte sagt ett ljud om hur jag avmaskar eller inte. Om du kollar ett av mina inlägg ovanför så ser du att jag skrivit var man kan köpa kolla masken. Men nej, avmaskningsmedel ingår inte i de "förbjudna" gifterna för ekologiskt. Avmaska får man göra.

#39 - För KRAV-märkning får iaf inte korna avmaskas, eller fick, det var ett tag sen jag hade hästarna hos en kobonde med KRAV. I övrigt, avmaskningsmedlen är giftiga framför allt för vattenlevande djur, borde det inte logiskt sett vara skarpare begränsningar för avmaskning av djur på ekologisk mark?

#40 Att KRAV-djur inte får avmaskas är inte sant. Däremot måste de kollas genom träckprov innan avmaskning för att det inte ska ske i onödan. Allt annat vore mot djurskyddsföreskrifterna.
Genom att ha en rasthage där djuren går i 3dagar efter ev avmaskning så hamnar aldrig något av giftet på det ekologiska betet heller. Det är ju lite av fördelarna med en häst. Den kan stå inne i box större delen av de dagarna och lämnar parasiter och medel kvar i boxen.
Mina hagar sambetas med kor och på så sätt minskar smittotrycket också.

#38 nej jag menade de andra otygen, maskarna:) Medlet som tar styngflugan lär ju ta död på annat än just stybgfluga om det finns i hästen. Och det är ingen större idé att göra träckprov när man vet att man måste maska eftersom man sett styngflugeäggen.

#42 - Maskarna dör också. Och träckprovet är en del i hela parasitbekämpningsprogrammet. Att ta prov nu på hösten är för att få koll på att det man gör fungerar, att man är på rätt spår, att hitta de få individer som behöver avmaskning regelbundet oavsett marker.

#43 ok.