Hjälp med foderstat
Jag ska troligtvis köpa min sköthäst som jag haft hand om i ett halvår.
Jag tänker sluta ge henne betfor då hon håller på att gå ner i vikt och istället börja ge henne havre då hon rids mycket och behöver energin.
Vad tycker ni :)?
Bifogar senaste bilden jag tagit på henne, vad tycker ni om hennes hull :)?
Tycker hon ser tjock ut på bilden faktiskt. Men kan ju vara svårt att se på bild, päls och sånt kan luras. Och behöver hon havre? Hur mycket energi är det i höt?
Jag har en tjockis, han går fortfarande på bete och det är inte så mycket mat kvar där nu, jag försaöker ge honom ett par kg hösilage om dagen. Kan tyvärr inte ge honom i hagen, utan han får stå i boxen och äta. Han får dessutom 1/2 kg krossad havre och 1/2 kg vetekli om dagen. Havren för lite extra energi (gör väl egentligen inte så mycket till eller från med så lite) ochj vetekli för fibrerna.
Men hade han inte stått på bete utan ätit hösligae hade det räckt. Dock finns ingen analys på hösilaget, och det 'r ju annars det bästa sättet att fixa foderstat på..
Så¨behöver hon verkligen havren? Eller är det bättre med mer grovfoder? Om du nu tycker hon behöver mer energi..
Det är ju inte olika foder som gör hästar feta, utan det är ju att man ger för mycket i förhållande till hur man motionerar. Analysera ditt grovfoder så vet du hur du ska fodra. Ska hästen banta kan man dra av viss % av det den ska ha.