Tjock i benet efter sparkar
Idag när jag kom till stallet upptäckte jag att min 4-årings ena bakben vad väldigt tjockt en liten bit nedanför hasen och typ en decimeter ner. Kunde inte hitta något sår. Han var inte varm, bara tjock. Han haltade inte men såg lite stel ut efter att ha travat på volt några varv.
Såg sedan när jag mockade att han har stått och sparkat i väggen, antagligen vid fodring (han och hästen i boxen brevid har krubborna precis tätt intill, extremt dumt) och han har till och med sparkat hål i cementväggen. Antagligen är det detta som har gjort att han idag var så svullen. Vad tycker ni man ska göra, ringa veterinär eller låta det vara? Kan det ha blivit en inflammation eller något eller var det bara tjockt just idag efter alla smällar? Ska ut till stallet strax och se hur han ser ut nu, tänkte linda honom med back on track under natten och se hur det ser ut imorgon. Fint, vi som skulle tävlat första tävlingen på söndag men det blir till att avanmäla sig tyvärr :(

Han kan ha sparkat sönder någon sena.
OJ herregud. Hoppas verkligen inte det. Tänkte inte ens på det. Men borde han inte vara blockhalt i så fall? Det är väl extremt allvarligt? Hade en ponny som stod i stallet för några år sedan som hade sönder en sena och hon fick tas bort direkt, men hon var också helt blockhalt. Det avgör saken i alla fall, veterinär tillkallas direkt imorgon bitti om det inte blivit bättre.
Har han sparkat sönder en sena borde han vara blockhalt? Men även små skrapsår kan ge lymfangit, tvätta hela benet med jodopax eller liknande. Minskar svullnaden vid rörelse?
Tack för tipset #3, det ska jag göra ikväll. Jag upplevde det fakiskt som att svullnaden gick ned något, om än pyttelite, efter att jag longerat honom. Ska kolla igen ikväll. Lymfangit måste behandlas med antibiotika va?
#4: Ofta behövs ingen behandling alls av lymfangit. Skritta honom vid hand minst en halvtimme och se om det går ned - gör det det är det sannolikt lymfangit. Det är lymfvätska som samlas i närheten av sår (en immunförsvarsreaktion) och som blir kvar där när hästen inte rör sig och därför har nedsatt cirkulation. Lymfangiten går bort när såret läker. Det är såret som kan behöva behandlas, men ofta räcker det med att hålla rent. Om svullnaden sitter så till att den påverkar leder och senor blir hästen stel och det kan göra ont. Då bör den inte ridas, men det är alltid bra för den att röra sig vid hand eller i rasthage.
Min pålle hade ett skrapsår på insidan av benet i våras. Det hade knappt gått hål i huden, men benet var som en stock - och helt normalt efter arbete.

#2 Behöver ibte alls vara blockhalt. Min ponnys sena var sönder med ca 30% och hon var inte blockhalt, är snart helt återställd.
Nej de behöver inte vara blockhalta om en sena gått av.
Vår ponny fick en böjsensskada där flera fibrer gått av. Hon var inte ens halt.
Fast nog skulle jag prata med en veterinär i vilket fall.
Bild
Mvh/Ellen<3