Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 379 ggr
Scandi
0

Lite Xtra pengar! :)

just nu passar jag 6 hästar vars ägare(mina grannar) e på semester. Tjejen som egentligen skulle gjort det, ramalde av en häst i typ fredes o i söndes lr lördes så böjade hon må värre  då visade d sig att hon hade en blödning på njuranra..:S jag ska passa hästarna i tre dar. Idag var den första! Jag sköter fodringen på morgonen,släpper ut dem, lägger ut hö i hagarna,fixar vatten o boxarna o hagarna sedan mockar jag o fixar maten till kvällen… för det får jag 200 per dag! som jag har fattat det. Blir alltså 600:- för dom tre dagarna.:) e d för mkt lr för lite? sj tror jag d e ganska lagom men vad tycker ni? :)

Scandi
0

oj!! min text stannade kvar! :O inte ofta den gör det!! :P funderar just nu på vad jag ska göra med pengarna.. om jag ska lägga undan dem tills nästa boxhyra o sko kostnader (400:-) också använda de andra 200:- till en träning.. lr om jag ska använda allat till träning..:S  iofs så skulle jag<behöva ett par nya skor lr ridstövlar.. får så ont i tårna o i vaderna av de skorna jag har nu.. har hittat två par på hökks som e rätt sköna.. ett par med dragkjedja o ett par med snörning. Ngn som har sådana här? Har provat lite olika stövkar men hittar inga som passar..:S har rätt korta ben o lie breda vader..ngt tips på bra stövlar?

Scandi
0

ngn kommentar på d med penagarna? ngra tipps på bra stövlar/skor???

Scandi
0

ingen?

Mangis
0

Jag har de höga kängorna på Hööks, och än så länge är jag nöjd med dem.

Scandi
0

e d dom som e lite finare lr dom som e grövre?

Mangis
0

"finare" läderjodphurs med snörning + dragkedja. Enda negativa är att snörningen går upp när man använder dragkedjan - det lossnar från hakarna lä'ngst upp. Men jag tror det kommer ge sig när det mjuknar lite.

Snuttan2
0

Jag tycker det låter som om du är rätt dåligt betald, även om det är hästjobb och svart…

Jag skulle gissa på att du varje dag jobbar runt 4h? = 200/4= 50kr/h…

Inte ens kommun-jobb för ungdomar betalar så dåligt i stockholm, vivo vet jag vetalar 80kr/h här, jag får 95kr/h när jag jobbar på ridskolan…

Scandi
0

grannen gissade på att d tar ungegär 2 h o att jag då fick 100 kr/h o d tog ungefär 2h sopade o räffsade o sånt med..  fyllde på vatten o satte fram sånt så inte den andra som kom som ska ta in dem inte skulle behöva göra d när hon kom ifall d blev mörkt :)  så d blev exakt 2h. Jag mockade bara 4a boxar. Ponnisarn står i en hage med skjul så d ska ja mocka imon.

Snuttan2
0

100kr/h är ju absolut inte dåligt däremot ;)

Scandi
0

kanske ska skriva varförjag inte mockade hos ponnisarna så ni inte tror d va som jag va lat.. :P när jag mockade sista boxen  så skulle jag slänga ut d sista i skottkäran så slog jag emot tumnageln mot en jrän kant som fanns runt krubban slog i den rätt hårt..! *ont ont* så d blev en liten liten spricka.. så jag cyklade hem m bultande tumme ist..:( o eftersom hon hade sagt att jag kunde mocka där om jag hade lust o tid så tänkte jag att d nog räcker till imon.

Snuttan2
0

Fast utedriftar brukar man inte behöva mocka lika nogrant, hästarna där kan ju välja att gå ifrån skiten, en häst i box kommer ju inte bort ifrån skiten och måste andas in pisset även, så det är inget underligt :)

Scandi
0

oki nä jag tyckte faktiskt d va bra belat..:) lr ok iaf d duger till mig :P nä fast d va ett rätt litet skjul :S fast sen va ju inte ponnyerna så stora heller men ändå. Tycker INTE om att lämna skit men vad skulle man göra slog ju så klart i vänstran o jag e vänsterhänt så då va d bara till att lämna.. går ej att mock m höger hand o en bultande tumme!:P får mocka noggrant imon ist :)

Scandi
0

ngn annan som har nåt tips på några bra ridskor??( lr stövlar till dvärgar som mig ;)

Snuttan2
0

Mockar man mkt så lär man sig mocka med på armarna för att skona axlar och rygg :p

Jag gillar inte heller att lämna saker i oordning, allt ska helst soppas ordentligt, hängas upp prydligt och vara rent och funktionellt :)

Scandi
0
Scandi
0

jo d e klart..:P innan mockade jag mkt.. då hade 4-5 hästar att mocka åt nu har jag bara en. Man lär sig mocka iaf ;) vet många som tycker d e jobbigt o tråkigt att mocka sj tycker jag d är lugnade/avstressande o man lär sig vara nogrann o att göra ngt bra. Dessutom ger d muskler ;) hehe vi hade argonomi på idrotten en dag så skulle jag köra en kille i skottkärra, han vägde typ lite över 60kg, d va ju verkligen skit lätt, måste kört spånkärror som vägt mer än vad han gjorde.:P Sedan skulle vi lyfta säckar vet ej hur mkt de vägde men jag va enda tjejen i klassen som klarade :P hihi d har sina fördelar att rida o mocka :P har föresten fått ett bra tips om man vill träna upp sin balans o sits när man inte e i stallet.. då kan man anävnda en sots balansboll attgöra olika övningar med, ska visst vara jätte bra. Jag har önksat mig en i födelsedagspresent.. men sen om man väl andänder den återstår väl att se ;)

Scandi
0
Scandi
0

putti putt putt

Scandi
0

idag var sista dagen.. har fått cykla dit varenda gång.. otroligt jobbigt med all snö o blåst..:Sigår va jag där två gånger, en gång för att släppa ut dem o sen igen för att mocka. när jag had mockat färdigt kom tjejen som skulle ta in dem. o sen cykla jag hem… när jag kom hem såg jag till min förskräckelse att jag såg ut som en pand! Jag var helt svart både ovanför och nedanför ögnon.. nedrans maskara!! man kan ju hoppas att d blev så på min cykel tur hem o att den tjejen inte såg mig så där..heh. Idag när jag kom fick jag skotta mig frma för att kunna ta ut hästarna. Greyce tyckte d va jätte kul med alla snö :) hon tog ner huvudet o buffade upp snö så d yrde om det o sjävlklart så var hon ju tvungen att smaka på det där vita med :P kommer sakna pollarna. Fast suc sikcet göra jag har haft..långt till att tömma skottkärra o långt till att hämta vatten..:S men hästarna var iaf trevliga :D nu får man bara se om man får pengarna också….

[slo]
0

#14 Med på armarna?! :p Du menar inte åt båda håll, att kunna växla mellan att ha höger och vänster arm längst ner? ;)

Scandi
0

d har nu  gått typ en vecka sedan jag passade hästarna.. ägaren sa till mig att hon skulle komma på söndan o lämna pengar, alltså i söndes.. men hon kom aldrig o hon har inte hört av sig heller!! jag är väldigt besvkien o sur… mamma o pappa tycker jag ska ringa o säg att jag vill ha mina pengar men d känns dumt att ringa o säg så..! jag menar d vet ju att de skulle lkämna pengar till mig på söndan  om d nu har fått förhinder lr nåt så borde d väl ha ringt???

bubbelbubbel
0

jag tycker iaf att du ska ringa och fråga vart hon tog vägen, du behöver ju kanske inte skrika var är mina pengar ??! men du kan ju gott fråga..

Scandi
0

jo jag får väl ta o göra d.. tycker d e dålig stil av henne att inte höra av sig..ska ju ha typ 800:- av henne..

bubbelbubbel
0

ja precis, det är mycket pengar, och hon anställde ju dig.
ring !

Scandi
0

grannen kom inom igår o lämnde lite grejor som tack för hlälpem.. fick 1500:-!!, en bok (elitloppet genom tiderna) oxh en stooooor påse godis! funderar på att lämna tbax en femhundring faktiskt.. känns som lite mkt..???

gejsa
0

#25# Ja, du ser. Hon hade inte glömt dig.

bubbelbubbel
0

men då uppskattade hon ju dig iaf ! :)

Scandi
0

mm hon gjropde nog d :) jag känner mig dum som inte trodde hon skulle komma..! men ska jag lämna tillbaka femhundringen? Hon sa att jag kan få hjälpa dem fler gånger också :)

bubbelbubbel
0

det ska du ju göra som du själv känner.

men det är ju bra, alltid kul att kunna hjälpa :)

tessa
0

Fått är fått brukar jag säga, man ska aldrig tacka nej till pengar.. =) ingen idé att knussla med sådant i efterhand, då är det bättre att visa sin uppskattning genom att kanske göra något hyggligt tillbaka och ställa upp om man vet att man kan ge en hjälpande hand… du får ju också betänka att hon säkert tycker att din hjälp och insats var guld värt för henne.