Sommarexem
Hur ser man skillnad på knott- och solexem? Kan man se skillnad?
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag vet inte hur man ser skillnad - mer här hemma börjar de klia sig i samma veva som mygg och framför allt knotten kommer. Och avtar då också när de försvinner ibland (för att sedan komma tilllbaka efter någon vecka).
Men vad jag tycker mig ha sett skilja är att de med solexem ofta får lite skorv. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte :)
Hakuna matata!
Soleksem borde ju märkas av när solen är framme, oavsett årstid… Och knotteksem kommer ju av knotten och irritation av insekter, så det är ju under de perioderna det visar sig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Men nu är det ju både och.. går det inte att se skillnad då? Han har inte haft på vintern innan vad jag vet,
Nej det går inte att se skillnad.
Ofta har eksemhästar en kombination av både knott och sol
känslighet.

Okej. För min ponny är inne på natten nu så han har inte täcket på sig längre och nu har han fått pälsen avskavd på manken med lite förhårdnad hud/sårskorpor. Där blir han vl knappast biten av knott?
#5 Det låter mer som att täcket legat och tryckt där? Eller du kanske har sett att det varit "avlliat"? Annars är det inte helt ovanligt om de går med samma täcke på sig länge.
Har i.af själv sett det på en häst efter en vinter som aldrig fick ta av sig undertäcket (mer än vid borstning), och då blev det som ett kalt flagigt område precis vid manken. (Bara några få cm2 stort).
Men om det är som du säger att han kliat av det så spelar det ju ingen roll om det är knott eller sol så att säga. Det kliar lite var stans, och jag vet att övre delen av halsen, manken, sidan av halsen och rumpan är det som klias - oavsett anledning. De kommer liksom inte åt så mycket annat mer om de stryker sig helt längst väggarna.
Hakuna matata!
Min häst som ha exem får pälsen avskavd på bogarna av täcket. Om han får det när han inte har täcke låter det som att han kliar sig, annars kan dem få skav lite varstans, ett tips är då att kolla hur sömmar och spännen ligger emot. Det finns säkert tips på vad man kan göra åt det om det är så om du söker runt lite.

Han har inte täcket nu, exemtäcket alltså.