storlek på täcke?
Hejsan, nu skulle jag behöva lite hjälp!
Ska köpa nytt täcke till min D-ponny, sist vi köpte sa personalen i affären att han skulle behöva storlekt 135, men det är en aning för stort för honom.
Men det känns nästan som att 125 skulle vara för litet..
Vad tror ni?
(har tyvärr ingen bild på honom med täcke på..)
Min islandshäst (maxad C - Liten D) har 125 och det sitter riktigt bra på honom.
Har du inget täcke du kan kolla i då vilken storlek han haft tidigare? :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#1 Jag skulle nästan tro att 125 skulle sitta bra, han är inte så "stor" av sig, han är väldigt smäcker av sig.
Vi fick med två täcken när vi köpte honom och det var storlek 130 (det finns väl inte ens längre?) och dom satt nog hyffsat bra om jag kommer ihåg rätt.

#2 130 brukar finnas i horse ware täckena.
#2 Min kille är grov, han är ju som sagt islänning, tror till och med du sett honom? Om du provred Bumbum för ett par år sen? Så om din är smäcker bode ett 125 gå, men man vet ju aldrig. Testa köp ett täcke i 125 och se till att du får byta det om det inte passar? :)
Jag min bebbe har 135 i täcker är 160 halvblods/arab korsning.
Men kan du inte skick in ett pab bilder på täket i 135 från sidan fram ifrån och backifrån.
jag skulle provat samma sak med 125 och fottat och skickat in här.
Men grejen är om du köper ett 125 och då kan de va för litet och har du 135 är en aning förstort. Då ska man ha 130 mm sådana storlekar. Men dess är svåra att få tag på.
Så jag skulle nog välja ett lite för stort då de är skönare för hästen om de hänger över lite på ex benen. Och de täker hela kroppen.
#4 Ja honom har jag sett (riktigt fin!)
Ja, jag kan ju alltid åka till nån affär och fråga om det, vore ju det bästa ifall det inte skulle passa!
#5 Jag kan försöka fixa bilder idag eller imorgon.
Ja sant, hellre lite för stort än lite för litet, men somsagt ska jag nog åka iväg på nån affär och fråga om jag får ta hem och testa och sedan lämna tillbaka om det inte passar :)
min maxade d-ponny har 135
Mvh/Ellen<3
#6 Han tackar och jag håller med! Jo precis det blir nnog bättre, byt absolut om det känns eller ser lite litet ut, som andra redan sagt, hellre lite stort. :)

Det bästa du kan göra är att mäta hästen, från manke till svans, så får du veta vilken storlek din häst behöver :) Det är väldigt individuellt från häst till häst, även om dem är lika höga. Min D-ponny drar 125 i täcken, medans en D-ponny på ridskolan har 145 i sina täcken.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Kanske du kan läga upp en bild så vi kan gissa? =)
Är hästen av nättare modell och kort i kroppen så räcker 125, lite grövre eller längre och 135 blir bra.
Är det en vanlig flottare "ridpponny" som inte har något kraftigt i sig tror jag 125 blir bra, är den lite maffigare så får du nog pröva med 135. Men har de 135 så känns de ofta som "liten sto häst" att rida.
Men som sagt bild så kan vi nog gissa!
Hakuna matata!
Jag har en islänning som har 135 i exemtäcken och när en bekant sålda hästsaker så tog jag hem och provade två täcken i storlek 145. Det roliga var att dom var tillräckligt lång över ryggen och så, men det var ca 30cm ner till marken, och det blev ju helt konstigt :p Så dom ska ju passa på den ledden också. Så kolla om du får ta hem och prova :)
Här hemma har vi Welsh Mountains som har 115 i ryggen, men nästan alla 115 täcken anses passa till "små stora ponnyer" så att säga.
Ett vanligt 115 täcke är ENORMT i bogen (trots att våra har kraftiga halsar) och slutar NEDANFÖR knäna. Vilket resulterar i bogskav och en riddarhäst look 
Hakuna matata!
dubbelpost..
#12 Fast min har faktiskt långa ben för att vara en islänning :P
#12 jo min med, det där var nog mer en fördom :)

varför inte mäta hästen? det är ju det som absolut enklast. :D
höjden har ju inte så jätte stor betydelse .. utan det är längden på ryggen och kropps byggnad (smal eller kraftig)
har själv en fullstor häst som är mot det smala hållet. har storlek 135 på täcken i vissa fall 145 men väldigt sällan
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus