Tips & Hjälp ang Fodervärd.
Hej!
Behöver hjälp att tänka på fodervärd.
Jag ska som sagt ha ute min foderponny 148 cm till juni ungefär nästa år.
Varit en tjej i Gävle som viljat komma och provrida men kom inte för att de trodde det kostade 50/kr månaden.
Men de skulle tänka på priset och ville även inte komma om vi hade andra intresserade då de inte ville komma i onödan..
Sedan var det en annan tjej som skulle komma, verkade trevlig, seriös och väl tänkande på vad allting innebär, stor hästvana och haft hästar förut.
Men när vi ringde dagen innan dagen hon skulle komma kunde hon inte prata eftersom hon kollade på film (????!!!) då strök vi henne direkt!
Men sedan var det en tjej och dotter hos oss för någon dag sedan, tänkte på priset och om det skulle vara värtdet.
Men grejen är ju det att jag är osäker om Lavenza kommer hålla sig fin.
Dottern är ca 11 år, galopperar inte ännu på ridskolan men gillade ponnyn mycket och var inte rädd av sig.
Mamman visade sig väl inte såmycket, hon har haft häst men som dog för några årsedan.
Är rädd att Lavenza ska bli förstörd pga riden i fel form.
Jag skulle få vara medryttare då i ca2/ggr vecka om de vill ha henne.
Men samtidigt är det ju jagockså som bestämmer.
Det positiva är ju att hon då kan stå kvar, jag får bli medryttare ochj ag tar stallplatsen efter de.
Lavenza har redan underhals sedan förra stället hon var på, hon är uthyrningshäst men jag kommer inte skicka iväg henne igen.
Därför känner jag det känns bra om hon kan stå kvar.
Annars vet jag en kompis som söker foder ev men är rädd att hon rider för hårt med lite variering och liksom bara är ute efter formen och såga som många gör nu för tiden.
Lavenza stegrar sig om ryttaren sågar, har hänt förut med en kompis vilket jag tycker är bra att hon säger ifrån.
Jag vill ju verklgen att hon ska ha det bästa, tyvärr kan jag inte ha kvar henne just nu pga personliga skäl.
Men hur lätt slits hästarna ut i fel form?
Om en nybörjare rider och jag rider 2 gånger i veckan?
Tacksam för svar, hon är otroligt fin nu och arbetar upp sig så vill inte att hon ska bli förstörd.
Vad hade ni gjort?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Om nybörjaren rider snällt och inte flänghoppar eller gör andra stora dumheter, och du rider 2 ggr/vecka i korrekt form, så tror jag inte det är någon större fara, om hästen är frisk och korrekt byggd. Du kanske måste "bygga om" henne igen när du blir ensam med henne, men risken är inte speciellt stor att det hinner bli förslitningsskador. Förhoppningsvis blir ju nybörjaren duktigare och du kan ju också hjälpa till med tips.
Om hästen ha någon känd svaghet, pålagring eller liknande är det en annan sak.
Jag rider inte min häst samlat än (begär ingen samling pga. att jag vill att han ska utbildas mer först och hitta sig egen balans och framåtbjudning) och ändå har han på bara två månader fått mer muskler på både rygg och rumpa och fått lite mindre underhals.
Om man däremot försöker tvinga hästan till samling blir det fel, men att rida utan krav på samling och rida varierat mycket i skogen och sånt så bygger det bra muskler ändå.
Så hellre en liten tjej som är nästan nybörjare än en tjej som tror sig kunna rida, men inte kan.

1# Tack :)
2# Ja tack det var exakt det jag ville veta, det blir ju värre om de rider dåligt i fel form än med långa tyglar lugnt.
Ska kolla hur mamman rider.
Rest in peace Valkyrie!
du kanske ska försöka lära henne. och vara med första gångerna och kolla om dom passar
Mvh/Ellen<3
Är det din häst. För i texten verkar det som att du är fodervärd på denna. Vad säger ägaren om du ska lämna ut deras häst på foder.

5# Det är min foderhäst, ska lämna ut henne på andra hand! Självklart är ägaren med på det?
Rest in peace Valkyrie!