Humn(!)pst...
Jag har pratat med allt o alla om allt man kan tänka sig.. Och tänkt har jag gjort.
jag har kommit fram till ett par saker.
jag villverkligen ha häst nu.
Jag vet inte exagt vad jag ska göra med hästen(AR eller ev. frihetsdressyr m spansk sadel.? eller kanske equieridning?(stavfel?)
eller kanske bara "det jag tycker helt själv , att plocka bitar från det bästa så att säga.."
Kanske blir det lite rörigt detta. Men det skulle vara bra om ni förklarade det ni rider och VARFÖR just det ä r så kul.-…
Jag vill inte hålla på med hoppning och ej vanlig dressyr. det har jag gjort alldeles för länge :P
Hjälpen från er är högt uppskattad och jag väntar istort sett i datorstolen till det kryper in ett litet svar här *^'
TACK på förhand :)
pst, vilken sadel rekomenderar DU, och vilka är du emot och varför.. det är så olika…vad man tycker är bra eller rentav skadligt…

Jag är lite förvirad, du är 16år? och tycker att du redan mästrat och ridit mkt vanlig dressyr och hoppning?
dressyr kommer du aldrig undan, oavsett disciplin eller om du bara ska skogsrida, dressyren finns där hela tiden.
Fast är du trött på att tävla dressyr så behöver du ju itne göra det….
Du ska ha en sadel som passar din nya hästs rygg, och som samtidigt passar din rumpa. Lycka till.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

med eller utan bom och så menade jag …
Jo dressyr på ett eller annat sätt lär det alltid vara ja. Men inte tysk dressyr/engelsk.
Jag gör som du vill, plockar lite här och där för att det ska passa mig. Rider nästan enbart på känsla istället för att göra allt efter böcker och skrifter.
Sadel beror ju på vad du vill rida… Western rekomenderar jag valfri sadel med Equiflexbom, passar näst intill alla hästar eftersom bommen flexar vid belastning :) Dressyr rider jag i en Stübben Tristan (tror jag det är) och den passar både mig och hästen fint.

det är vell så att jag inte gillar sättet att rida vanlig dressyr och hoppning mm. på …

jag har fortfarande inte kommit fram helt till om jag ska ha råd att låta mamma och pappa betala en del. Dem säger att det är okej men men…

Men olika typer utav ridning handlar om vad du tror är det bästa sätet att rida på och nå målet…
Vanligt är att man själv plockar lite ur olika skolor, väljer det man själv tycker låter bra och stämmer in på ens teori om hur ridning ska se ut och gå till…

Om man tar lite av varje e väl helt ok.. Men det är ju bra om man kan bestämma sig för vad man vill hålla på med & inte byta hit & dit för hästens skull tänkte jag.. Tar du lite av varje & håller på med det sen e det ju ok men man kan ju inte byta stil för ofta då blir ju hästen lite förvirrad. Nu är kanske inte jag så bra på det där som rider mest i skogen & dressyr på en åker men jag undrar om dom inte kan bli lite förvirrade dom också…???? Alltid bra med nya saker men i rätt doser & inte jämt tycker jag iallafall…. Gäller att pröva sig fram & hitta nåt du & din häst gillar sen är det bara att köra.. Lycka till med dit letande =)

TAck för era svar, jag ska nog lyda min inre kännsla med ridningen :)