Vad ger ni för foder?
tänkte bara för skojs skull höra vad ni ger era hästar för foder på sommaren respektive på vintern. tex
hösilage å havre på vintern.
betfor å mineraler på sommaren.
å kanske hur mycket ni ger vid träning å om ni ger annorlunda när ni bara rider i skogen osv..
vore skoj att läsa om olika:D

Min häst får på sommaren följande:
Hö
Betfor, fibergi, mineraler ev extra havre.
Vintern:
Hösilage
Betfor, fibergi, mineraler ev extra havre
På vintern blir det mer ridning på ridbanan eftersom det är ofta mörkt ute på vardagarna.
kissmekate.blogg.se

har fånghäst så han får hela året hösilage och havre o mineraler..
även när han tränas mer o tävlar ökar bara på havren.
tycker inte att dutta med massa olika tillskott!
Vintern - hösilage
Sommaren - gräs
lite kraftfoder för vissa.
har travare och ponnytravare
Höst > Vinter > Vår (alltså mellan betesläpp och installning): Fri tillgång på hösilage ute, hösilage inne, ca 1kg krafft rider uppdelat på 2 givor, betfor, kiselgur. Ev. B-vitamin.
Sommar: Gräs, och i slutet av augusti stödfodras han med krafft rider då han lätt tappar hull.
Vet inte hur det kommer se ut efter september då vi letar ny stallplats. Men såhär har det sett ut under året vi har haft honom iaf.
Har en varmblodstravare.

Sommar:
Bete, saltsten, mineralhinkar och vatten (just nu även en hel del äpplen) sommar varar mellan nattfrosten slut på våren till nattfrostens början på hösten
Vinter:
Hösilage, saltsten, mineralhinkar och vatten

Min häst går på bete på sommaren och har tillgång till salt och mineralsten.
På vintern får han hö, betfor, havre, salt och mineralsten
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Hösilage och mineraler på vintern, gräs och mineraler på sommaren. Självklart alltid tillgång till saltsten, samt halm vintertid.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hösilage, havre, betfor, lusern, mineraler på vintern. på sommaren lusern och havre.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

På vintern havre, fibergi, mineraler och musli och betfor efter ridning. Han får hö.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Sommar: Bete, stödfodras med hö och lucern
Vår/Vinter/Höst: Hö och lucern
Till det mineraler, lössalt (slickar inte på sten) och betfor efter träning. Står på halm och tuggar i sig en hel del. Relativt svårfödd, håller hullet bäst i mycket lätt träning.
Hästen är en fjording.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Ponnyn sommar: Bete, fibergi bas, havre, mineraler
vinter: Hösilage, fibergi bas havre, mineraler
Varmblodet sommar: Bete, hö, lucern, korn, havre mineraler
vinter: Hösilage, lucern, korn, havre, mineraler
Ardennerhäst sommar: Salt/mineralsten & sommarbete. Samt en skopa havre med 2msk nypon & björkpulver efter ridning, arbete.
Ardennerhäst vinter: 9kg/hö per dag utdelat på 4måltider, havre, miniraler, nypon & björkpulver, boitin, + halm hon hon vill sysselsätta sig och tugga i sig mer. Himalaya saltsten

Jag måste bara fråga: Min häst slickar ntyp inget på saltstenen. Bör jag ge salt i fodret då eller är det så att han inte slickar eftersom han inte behöver det?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

#13 ge inte salt, salt är inte bra i för stora mängder, det kan vara så att det räcker med salt i mat och ev vatten (ibland kan det finnas mycket salt i egna brunnar)
Höst, Vinter, Vår
Hö, saltsten, mineralsten, krossad havre och krossad korn
Sommar
Sommarbete och mineraler. Efter ridpass kan han ibland så lite krossad havre/korn och lite salt ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#14 vid hårt arbete och om man ger mkt vatten är det inte så farligt. Om man har saltsten brukar hästen kunna dossera själv
#13 han kanske inte behöver salt(?) min häst slickar alltid mer på sommaren och vid hård träning
#13 - Min häst är likadan, pratade med en foderexpert som sa åt mig att ta bort saltstenen och ge löst salt i maten, som absolut inte är farligt om hästen har vatten! Det hör ihop om hästen dricker dåligt och inte rör saltstenen. Äter hästen salt så dricker den mer. Svettas hästen (= mest på sommaren när det är varmt) så förlorar den salt och slickar mer på stenen..
Har fått rekommendationen till ponny ca ½ msk salt om dagen, till storhäst ca 1 msk, gärna uppdelat på flera gånger eftersom det inte alltid är så gott… Samma om hästen äter/tuggar på saltstenen och den tar slut väldigt fort, ge löst och ta bort stenen…
Jag ger min salt 2-3 ggr i veckan, då ½ msk, och dessutom har jag köpt en himalayasaltsten som han älskar (rörde inte den vanliga saltstenen)..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
På sommaren får våra:
Hingstarna får Kraft, mineraler och fri tillgång på hö, gräs ute på dagarna.
Sto med föl som står inne på natten får havre, mineraler och fri tillgång på hö, gräs ute på dagarna.
Sto med föl, unghästar och gallston får gräs och mineraler, går ute på bete.
På vintern får våra:
Hingstarna och alla stona får havre, mineraler och fri tillgång på hö.
Unghästarna får kraft, mineraler och fri tillgång på hö.
sommaren- Går hon på ridläger då jag inte äger henne med vet att hon då får havre och inselage.
Vintern- så fort hon kommer hem till mig i augusti får hon tillgång till bete och Krafft Rehab 1 kg per dag samt betfor, biotin och 2 dl korn och fri tillgång till saltsten och mineralsten sen när sommarbetet är slut får hon hö och inselage.