Längre svans?
Min gubbe har alltid haft kort å tunn svans, dock har den borstas med piggborste större delen av hans liv, och nu efter 3 år med mer försiktig skötsel av hans svans så har den blivit längre men är fortfarande tunn, tips hur jag får en fin och tjock svans?
Kan tilläga att han går på lösdrift ;)
Jag använder aldrig piggborstar eller mankammar längre, utan använder endast borstar som denna numera för att slita så lite som möjligt.
Tänk på att reda ut tovorna nerifrån och upp - annars skjuter man allt bara längre ner, samt att inte slita ut tovorna utsn reda ut dem.
Pälsglans är kanon att ha i någon gång i veckan för att hålla svansen silkig. Till det kan jag varmt rekomendera denna pälsglans som inte är allt för dyr, men det lilla den kostar extra tar den igen med hästlängder för att den är så dryg! 3 spray räcker för en hel svans. Riiktigt bra resultet som varar länge (och perfekt för tävlingen med).
Sedan slöm inte att göra precis som på oss mäniskor - toppa om det behövs lite längs ner bara. Eller om det är väldigt tunt längst ner. Det är bättre o håren är i samma längd.
Sedan kan du börja fläta svansen så fort flugor och knott förvinner och ha den flätad hela vintern för att sita så lite som möjligt. DÅ borde du hinna få en fin svans till nästa sommar!
Hakuna matata!

använd en vanlig hårborste. jag har använt en med plastpiggar men bytte faktiskt till en som är i trä istället och även är antistatisk.
Jag köpte en egen svansborste med hårda plasttaggar som jag använder till svansen. Manen på Kex är kortklippt och upprätt så den använder jag bara mankam på eller piggborsten dom 3 gonger i månaden jag borster på den. Den tovar sig ju inte direkt :)
Men den borsten kostade mig 140 kronor, ångrar inte en sekund att jag köpte den. Den och pälsglans så reder man ut svansen utan att för mycket försvinner.
Nu har ju inte Kex någon tunn kort svans, som dom flesta fjordhästar är han rätt frodig just på den fronten
men skadar inte att undvika att skada det man har.
#0 du kan få all svanshår som ramlar av min och limma på din? 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag gör aldrig någonting med svansen utom att pilla bort skräp och ibland borsta av den med rotviskan eller tvätta den med vatten och såpa. En del långa rastalockar är det, men det skämmer inte varken utseende eller funktion tycker jag.
#1 det var inte jag som använde piggborste, det var dem som sköte honom innan mig som gjorde det, jag använder hårborste på svans och man, funkar jätte bra ;)
Hur flätar man en väldigt ojämn svans?
#3 haha fjording svans blandat med svart svans, då blir det nog tyvär ganska fult ;P
#5 nej nej det finns ju svart i fjordhästens svans med! Du glömmer ålen! :D Jag kan sortera ut dom svart? :D
#6 haha det lät som en kul uppgift för dig XD
#5 Ok ^^ Ja och det bästa är ju (om man inte flätar den) att borsta den sällan.
Det är bara att göra en helt vanlig fläta?
Vill man så man man ju även göra den inbaka hela vägen uppifrån (om man vill att den ska hålla sig snygg lite längre och slippa fläta om så ofta). Men själv gör jag vanliga flätor och bortar/flätar om ca 1 gång i veckan.
Hakuna matata!
#7 typ ja, det är ju inte som att jag har något liv eller så…
Nej, men när det kommer til hur få svansen längre och tjockare tror jag faktisk det bästa är att helt låta den bli över vintern och inte borsta den alls, så man kan låta dom håren som rivs bort av piggborsten få komma tilbaks innan man borstar.
Vill du ändå ha den fin och snygg kan du reda ut med händerna, det finns inget mer försiktig sätt att borsta hästen (men det ÄR tidkrävande!)
Om du köper hårborste av svinborst är den även riktig skonsam, antigen det eller en borste av träpinner som bryts av hällre än att riva ut hår.
#9 Som det är nu borstar jag den max 1 gång/vecka, dock kommer snart hösten med alla lera så lite orolig hur f*n svansen kommer se ut…
Okey, ja inbakad är jätte svår på honom pga hans "fula" svans XP
#9 inte så tidskrävande om man har en tunn svans ;)
#10: Lera sopar man lätt bort med rotviskan, speciellt om man haft i pälsglans.
#11 okey ;)
Testa fläta! Flätar ofta min islännings svans och jag tycker jag ser ett enormt reslutat! :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Skulle föra som #9 sa; inte borsta svansen alls.

Jag borstar sällan svansen. Bara om det är lerkockor eller bajs i den.
Här är flätning av man och svans på hästar som går i hagen totalförbjudet. Har vid två tillfällen haft flätade hästar i hagen som efter att kliat sig mot träd gått iväg och lämnat svansen/manen kvar i trädet. Har för tillfället ett fullblodssto som har 5cm lång stubb på ca 15cm mitt i mankammen pga att stalltjejjerna gjorde henne fin med flätor
Men hennes svans är fin sedan vi slutade borsta den.
#15 oj lätt ju inge bra :O