Skyddsväst varför/varför inte?
För mig är skyddsväst A och O, precis som att ha hjälm när man rider. Oavsett vad jag rider för häst, om jag bara ska skritta eller galoppera i skogen eller hoppa, så har jag alltid skyddsväst, med få undantag. Jag ramlar sällan av, och sätter mig inte ofta på "galna" hästar, oftast är det lugna snälla, men skyddsvästen har jag ALLTID med mig, och jag tror alltid att den kommer vara med.
Men jag har märkt att för många är det inte så. Nästan alla yngre har skyddsväst, med de oroliga föräldrarna i bakgrunden, men när det kommer upp i ålder så försvinner den. Väldigt få vuxna tycker jag mig se med skyddsväst.
Jag undrar, vad tror ni detta beror på?
Väljer man bort skyddsvästen för att man tycker att man är så duktig på att rida att man inte kommer ramla av, tycker man att det är "töntigt" eller anses den bara obekväm? Är det olika åsikter för vuxna och tonåringar?
Svara också;
- om ni använder skyddsväst (när, varför/varför inte)
- Hur gammal ni är
- Tycker ni att det är rätt eller fel att ha skyddsväst? Om man är en duktig och erfaren ryttare, är det då okej att inte ha skyddsväst, eller räcker det att ha den i vissa situationer?
Nu vill jag ha ärliga svar och motiveringar!!
Jag tycker det verkar väldigt omoget att anse att det är töntigt, eller tro att man inte kommer att ramla av. Ska vi lika gärna strunta i hjälmen då också?
Det har ju faktiskt inte bara med ens egen ridkunskap och hästhantering att göra. olyckor händer.
Använder inte säkerhetsväst när jag rider, känner mig inte tillräckligt bekväm i det för att kunna rida utan att spänna mig. Spänner jag mig ramlar jag lättare av och det är jag inte så sugen på.
Däremot använder jag den emellanåt när jag kör häst eller i markträningen.
Är 23 år och aldrig använt väst regelbundet i ridningen.
Såklart man ska ha säkerhetsväst om man känner sig bekväm i den, men folk får göra som de vill. Jag är väl rätt dum som inte använder det, spciellt eftersom jag ser personer som rider utan hjälm som rätt osmarta.
Använder alltid skyddsväst! Tycker det är bra, ifall hästen blir rädd eller liknande och man ramlar av. Och sen är det också bra ifall man blir sparkad i t.ex stallgången. Nu har inget av detta hänt, eller såklart har jag ramlat av och blivit sparkad en gång av en jättetjurig häst på ridskolan, men aldrig allvarligt! ;) Jag är snart 13 år.
Det spelar ingen roll hur erfaren man är, du kan fortfarande bli sparkad/avkastad. Visst, kanske man vet lite mer hur du ska hålla dig kvar/undvika att bli sparkad men det finns alltid chans.
Använder man inte skyddsväst, så är det större chans att du blir mer skadad än du behöver vid olyckor.
Det är ju upp till var och en att avgöra om man vill ha väst eller inte. Jag är 62 år och på min förra häst åkte jag av och bröt två revben. Det gjorde ont vill jag lova och sedan dess har jag ALLTID säkerhetsväst på mig när jag rider. Man har bara en kropp och ett liv och det ska man vara rädd om

Använder inte skyddsväst pga att jag har skolios och det gör för ont. Sen får jag sämre balans och känner mig jlmpig med skyddsväst.
Använder väst när jag hoppar, rider ut eller rider en häst jag vet kan busa. I dressyren har jag det inte alltid då jag får bättre sits utan (även om västen inte stör så väldigt)
Jag är 15år och använder alltid skyddsväst, oavsett om jag bara ska skritta lugnt i skogen. Jag känner mig säker när jag sitter på hästryggen och har bra balans men utan västen känner jag mig "naken" och oskyddad. Har man en väst som sitter bra så tänker man inte på den när man väl rider.
En skyddsväst är en billig försäkring, man lever ju bara en gång så varför chansa?
Enligt min åsikt ska man alltid ha skyddsväst när man rider. Det kan hända så många olyckor. Även den lugnaste hästen kan bli rädd och även den erfarna ramlar av någon gång. Skadar du ryggraden kan du bli förlamade resten av livet och aldrig bli frisk igen. Vad är ditt liv värt?
Jag bryr mig igentligen inte om dom som rider utan skyddsväst, alla får göra som dom vill. Tycker bara att man borde rida med skyddsväst och självklart hjälm.

Sen kan ju faktiskt skyddsvästen ge upphov till skador då man inte kan rulla ihop naturligt om man åker av för att skyddsvästen är i vägen så skador blir större än om man skulle rida utan skyddsväst.
Jag red alltid med väst som liten, slutade sen med den, sen efter många år ramlade jag av så illa att jag fick en nack skada å köpte då väst igen, men den var enormt obekväm så använde den inte.
Sen höll jag på att gör en riktigt illa avramling, hästen bara snubblade till lite och jag höll på att ramla så jag skulle ha landat med ryggen över massa stora, vassa stenar, såg för mig hur jag blev förlamad å skaffade genast en ny väst, en sån som är som massa "rutor" den stör lite i början men när man kommer igång å rider glömmer man bort den, märker dock av den om man lutar sig bakåt och då tog jag än kortare än dem rekomenderade, men den långa var så störande.
Jag använder väst när jag rider privat, på lektioner (dressyr) vill jag vara mer rörlig och därför har jag den inte då.
Jag är 19 år, använde väst mellan 6-11, 14-15, 18->
Ingen är så duktig att dem inte kan råka ut för en olycka, olyckan måste inte alltid bero på ryttarne eller hästen, därför spelar det ingen roll hur snäll hästen är eller hur duktig ryttaren är.
Jag använder alldrig väst vid dressyr då den stör mej mer än vad den gör nytta - alltså det är större chans att jag ramlar av med västen xD
den stör även lite i hoppningen tkr jag men brukar ha den då iaf ;)
har en racesafe väst
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag använder nästan aldrig väst men tror jag ska börja igen, iaf vid uteritter och hoppning osv.
Tycker säkerhetsvästarna är obekväma, men dom är då en billig livsförsäkring i oturliga situationer! Om det skulle hända en hemsk olycka vill jag inte tänka "om jag ändå hade haft en väst" typ. Men sköna kan jag inte säga att dom är, men bryta ryggen/revbenen är nog inge skönare det heller!

Som yngre hade jag aldrig väst men skaffade det när jag skaffade en ung häst. Tyvärr var västen förstor vilket jag inte visste då. Den orsakade mig en kota i ryggen som är krossade. Slutade rida med väst efter det men nu har jag köpt en på Täby galopp där jag fått bra hjälp med utprovning samt så är västen ledad så jag är väldigt rörlig o bekväm i den. Sitter alltid på när jag rider.

Håller med #7
Jag hade en säkerhetsväst när jag var liten, den var stel, obekväm och jag tappade allt vad balans hette när jag hade den. Naturligtvis så ramlade jag av när jag hade den och jag har aldrig någonsin gjort mig så illa som när jag gjorde den gången, sedan dess vägrar jag att sätta på mig en säkerhetsväst.
Jag får också känslan av att man inte kan rulla ihop sig till en boll när man ramlar av som man naturligt gör, och att landa stel som en pinne gör mer ont än att landa som en boll.
Sen har jag tränat"ramlingsteknik", hur konstigt det än låter (vanligt bland alpina åkare), så jag göra mycket sällan illa mig när jag ramlar av. Det skulle vara om jag faller illa och landar på en sten eller en pinne som skulle träffa så illa så man krossar ryggkotorna som en säkerhetsväst skulle vara oumbärlig. Men det skulle ju också kunna hända att man går omkull med sin häst och den trampar en i iansiktet när den ska resa sig, och jag har aldrig sett någon som rider med visir ifall det skulle inträffa.
Ungefär så stor är risken att man skulle falla så illa så att endast en säkerhetsväst kan rädda ens liv, anser jag, och då är jag hellre utan en och slipper göra mig illa alla andra gånger jag ramlar av då jag inte faller på en sten eller pinne.
Funderar dock på att inskaffa mig Mountain Horse´s jacka "Body Guard", den är ju bättre än inget. Kanske blir det en säkerhetsväst i framtiden när man är gammal och skruttig och börjar komma upp i "lårbenshalsbrytaråldern", om det finns såna som sitter bra.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Jag rider alltid med väst, oavsett om jag rider dressyr, hoppar eller tävlar. Gör hellre så än sitter i rullstol resten av livet. Tycker att västen är ett enkelt sett att undvika kroniska skador. Jag känner mig dessutom "tryggare" när jag rider med väst, om jag rider utan blir jag genast fegare.
Jag har anskaffat en väst, en sådan med uppdelade ruter i stället för hela paneler, men det hjälpte lite. Jag blir stel, mindre följbar på hästen, får sämre balans och mindre kontakt med hästen känns det som då jag inte kan fölga hästens rörelse. jag blir hundra gonger mer "skumpig". Och värre än det är att jag får en otrolig värk i hela övre del av kroppen av att använda den…
Men jag forsöker iaf.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#14 låter som om den är fel anpassad för dig
prova en med kortare rygg?
#15 Den är en med kort rygg. Det har inget med längden att göra alls, det har med att min rygg inte får röra sig fritt i någon skyddsväst alls. Jag har provat mig gjennom ett helt arsenal med skyddsvästar, jag märker innom 2 minuter om jag får ont eller ej då jag känner spenningarna börjar direkt.
Och denna är den som bäst formar sig efter min kropp, och är bäst anpassat min kropp.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Beror på vilken häst jag sitter på. Rider utan väst på skolan, hemma beror det på vem jag rider. Är det någon unghäst är västen på, är det min egen häst använder jag den när jag rider ute och kommer använda den när jag hoppar. Trots att det är en unghäst så litar jag helt och fullt på honom - trots att hästar är flyktdjur, jag vet. Jag anser att jag känner honom, jag känner av om något kommer hända (min häst har aldrig reagerat på nånting över huvud taget, kör bl.a. mycket fullastade timmerlastbilar på våra grusvägar och han kan stå i diket och bli omkörd av en utan att ens titta åt det hållet).. Kör ofta med väst då jag kör in unghästar, och kommer snart börja träna maraton och där anser jag att västen behövs - är ju regel att den ska finnas på på tävling så…
Använder den alltid när jag rider nya unghästar andras hästar jag inte känner och unghästar som lämnas hos oss på inridning. Är 17 år och anser att man inte blir tillräckligt duktig för att inte använda väst, däremot kan man mycket väl lära känna en häst väldigt bra och om hästen och du litar på varandra till 100% så tycker jag det är okej att rida utan..
Litar inte på att västen skyddar till 100% då jag ramlade av när jag var yngre (9-10 år) och skadade ryggen, hade väst på mig men hade antagligen skadat mig mindre om jag inte haft den eftersom jag inte kunde påverka hur jag landade. Känner fortfarande av skadan i ryggen.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag använder väst under hopplektionerna i skolan då det är ett krav. Annars rider jag utan, eftersom jag pga min kraftiga skolios hindras mer av den än vad den hjälper. Jag har redan låg lungkapacitet - extra tryck behövs inte. Jag är sned - trycket blir ojämnt och otroligt obekvämt. Därför rider jag dressyr utan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
När jag hade min ponny så red jag med väst i hoppningen då han var lite oförutsägbar och kunde stanna då och då.
När han såldes såldes även västen (den hade börjat bli för liten).
Sedan dess har jag inte använt väst av den anledning att jag känner att jag inte kan följa hästens rörelser fullt ut med väst på.
Jag är 23år.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag rider alltid med väst. Sen en lite olycka i sommras då min väst var lite förliten har jag alltid haft väst Å EN SOM PASSAR. Ibörjan var jag livrädd och mådde dåligt pga att jag var rädd att hästen skulle skena o slänga av mig igen. Då hade jag till på råga en väst som var liten och känndes obekväm. Men jag är ändå glad att jag hade den för den dämpade fallet väldigt bra. Mina föräldrar anser oxå att västen är bla det viktigaste att ha när jag rider och måste följa med på träningen, men det ser jag inte som ett problem, jag är ju trots allt bara 13 o måste vara rädd om mig. Men jag tycker det är konstigt att ridskolan tillåter att man får rida utan väst under uteritt o hoppning.
Jag har aldrig haft någon väst och är 20 år, och därför har det inte blivit en "vanesak". Det är en dålig ursäkt för att inte ha någon, men det är så det är. Dessutom har jag varit med om olyckor, där andra ramlat av med skyddsväst och fått skador av den, men det kan ju bero på fel storlek på själva västen. Så om jag i framtiden ska skaffa en väst, så kommer jag inte ge mig fören den sitter perfekt.

Jag har alltid säkerhetsväst numera. När jag växte upp använde man inte väst varken på ridskolan eller hemma, men jag har insett fördelarna när jag blivit gammal och klok, 29år. :)
Stora klumpiga är väldigt svåra att rida med, men jag skaffade en "dyrare" som är väldigt smidig. Visserligen rider jag nästan uteslutande i skogen nu för tiden, om jag red dressyr i ridhus skulle jag nog nöja mig med enbart hjälm, tror jag, beroende på hur hästen är.

#22 Vad är det för väst du har?

Vilket märke vet jag inte eftersom den är i stallet, men en såndär med många "rutor" så kroppen blir ganska böjbar :)
Jag tänker inte på att jag har den på mig, men som sagt så rider jag mest i skogen så den skulle kanske vara mer i vägen vid mer avancerade dressyrövningar.

Jag är 37 år och har väst när jag rider, om jag inte ska göra sitsträning då västen kan vara i vägen. Jag ramlade av i somras och landade tvärs över en stubbe. Förmodligen hade jag gjort illa mig värre utan väst. Men mitt gamla sto (mamman till min treåring) red jag utan väst.

Är 17 år och har ridit sen jag var liten, började rida självständigt vid 11års ålder och har aldrig använt säkerhetsväst. Har heller aldrig ramlat av men jag anser mig inte duktig för de!
Är självlärd sen barnaben, red in min fösta häst ordentligt när jag var 11år.
Klättrar lite upp och ner som jag tycker på hästarna.. Sen har jag väldigt snälla och lyhörda hästar. en är f.d travare och ska helst springa 24/7 (mycket jobb kvar) den andra är oxå travare dock inet startad men väldigt sprättig ibland.
Jag använder inte väst för att jag inte vill ha de, trivs inte med de helt enkelt tycker inte de är töntig eller nåt men det passar inte mig helt enkelt. Hjälm har jag alltid förutom vid en del fotograferingar ;)
Västen fyller ju såklart sin funktion men det finns inget rätt och fel en del kan inte rida med de och en del trivs inte med de.
Det är upp till var och en! Tycker att dom som vill använda väst gör de och dom som inte vill/kan får lov att låta bli