Frysmärkning
Frysmärks alla varmblod och kallblod? Frysmärks alla på samma sida?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
De frysmärks inte automatiskt, utan frysmärks endast om de är tänkt att de ska starta så småning om.
Hakuna matata!

det är väl lite regler med märkningen har jag för mig. upp till en viss ålder måste de ha med sin mamma. sedan ska de blodtypas för att se vem som är föräldrarna osv?
Mitt russ hade ett frys märke men var inte inkörd och aldrig tävlad. xp
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Alla svenskfödda travhästar skall registreras hos Svensk Travsport för att få deltaga i tävlingar. Registrering av föl kan endast ske inom ett år från födelsedatumet.
…
Frysmärkning är den metod svensk travsport använder för att identitetsmärka alla hästar. En frysmärkningssäsong varar från slutet av oktober till slutet av april. Ungefär två veckor före frysmärkningen skickas en kallelse till platsen där fölet står uppstallat (fodervärden). I kallelsen ges besked om var och när frysmärkningen sker. Om fölet byter uppstallningsplats skall det omedelbart meddelas till Svensk Travsport.
I samband med att fölet blir frysmärkt tar frysmärkarna ett hårprov från svansen som skickas till SLU för härstamningskontroll(DNA).
Frysmärkarna noterar också fölets färg och tecken och uppgifterna skickas in till Svensk Travsport för registrering.
…
Kommer ansökan in senare än 12 månader från fölningsdatum kan Svensk Travsport endast undantagsvis medge registrering i stambokens första eller andra avdelning
Det är vad som står och frysmärkning på travsport.se. Så travare behöver inte vara frysmärkta, men för att bli reggade och vara med i stamboken.
De allra flesta travare blir ju frystmärkta. Jag tycker det är ett praktiskt sätt att kunna identifiera på sen..
Men det handlar om varm- och kallblodiga travare, russ och andra småhästar vet jag inte alls hur det fungerar med..
Alltså man måste inte frysmärka dem, men efter som att de flesta varmblodiga travarna testas på travet innan de ev. skolas om som ridhästar så är de frysmärkta. Men skulle de aldrig vara tänkta att starta så frysmärker man ju givetvis inte :)
Hakuna matata!
#5: Vill du ha dom reggade i stamboken så behöver de ju frysmärkas, och det är ju alltid bra för rasen att stambokföra. (eller kanske mest för nyfikna personer som jag som gillar att lätt kunna kolla stam, ägare, uppfödare och sånt på hästar.. :) )
Som #6 säger så måste dom frysmärkas för att kunna stambokföras. Det gör man för att få på papper att det faktiskt är den rasen, ananrs kan du inte bevisa det utan det kan lika gärna vara en korsning, det höjer alltså värdet på individen (dock inte alltid i varmblodens fall då det snarare sänker värdet på hästen om den inte ska användas till trav).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 om ditt russ har frysmärkning så kommer hon/han i från lojsta hed! där frysmärks ALLA russ… förutom russen som kommer ifrån fastlandet dom frysmärks inte
#8 Oki :) ..var väldigt liten när jag hade han så kollade inte upp det men nu vet jag.
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~