Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1790 ggr
carolz_84
0

Små ruvor överallt....

Min häst har små ruvor överallt… mest på baken. Det har kommit nu i höst/vinter. Någon som vet vad det är?? Kan det vara något slags exem mot täcket? Hon brukar inte använda täcke, men så flyttade vi till nytt stall för 2 år sedan och här är de så fjantiga med täcken. Fast att jag har sagt till att hon inte behöver det förrän det blir både regn eller snö och blåst, för hon får så fin vinterpäls. Så kanske det kan vara att hon haft så mkt täcke nu??

Hon ligger även ner på nätterna och när hon reser sig skrapar hon upp haserna. Någon som har tips på vad man kan göra mot det? Har smort på en del "fyra ess".. den där som luktar tjära, och det verkar hjälpa lite. Jag har kollat i varenda butik efter hasskydd, men ingen här i trakten har (Kristianstad). Vet ni något bra ställe? Kanske på Internet?

emsems
0

ang ruvorna, äter hästen lusern? min häst fick det av lusernen…

[slo]
0

Ruvor? Kan det vara typ värmeutslag kanske, om hon är van vid att gå utan täcke, men måste ha det nu…

Skrapsåren på haserna är väl lättast att avhjälpa genom att lägga in mer strö… :)

lisette
0

som slo säger, mer strö! hasskydd ska ju inte behövas tycker man.

[slo]
0

En stor, fet torvbädd löser problemen, eller vad säger du lisette? ;)

carolz_84
0

Nej hon äter inte lusern…

Hon har alltid mycket strö, eftersom hon skaver upp så lätt, men det hjälper inte trots att hon har mycker mer strö än alla de andra hästarna i stallet…

Jag hade torv innan, men trivdes inte särskilt med det…

Någon som känner till något bra stall i närheten av Rinkaby eller Horma?

lisette
0

#4 om inte hästen kissar så mkt som oskar gör så funkar det bäst! =) me like torv. 

#5 men om hon har mkt strö, hur lyckas hon då skava haserna? låter konstigt.

hade du bädd när du hade torven? annars blir den ju "lös" och det är klart att hästen kommer åt med haserna i betongen.

vad är det för häst du har carolz?

DojoKelder
0

Min lilla dam springer i sömnen och lyckas på så sätt skava sina haser om hon så står på bomull!!

carolz_84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, hon kissar jättemkt… Jag kallar henne killelisa =0)

När jag hade torv hade jag inte bädd, men hon skavde inte ändå… det har kommit nu på senare tid. Torr har hon alltid varit på haserna, men inte såhär uppskavd…

hon är en varmblodig travare (pensionerad)

bifogar en bild =0)

DojoKelder
0

#8 mycket söt pålla!! Har själv 2 varmblodtravare, ston på 4 och 10 år. Även min förre pålle (min ögonsten) va varmblodstravare. Fick tyvärr ta bort honom i Januari. Han blev 27.

CarolineO
0

Å så synd… Beklagar… jag vet inte hur jag ska klara mig när mitt hjärta försvinner. Hon e verkligen mitt allt , blir sorgsen bara jag tänker på detGråter

Jag har nog haft fel för mig. Har trott att det bara var ponnyer som blev så gamla, men tydligen blir större hästar också ganska till åren, och det känns ju bra =0) Min tös är 24, men när man rider kan man tro att hon är 4 ibland, men det är bara skoj, hellre det än att hon ska va seg…

Det är föresten jag som är Carolz_84. Jag ska starta en pysselsajt här på iFokus så jag fick göra en ny inloggning…