Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3504 ggr
Miniland
0

Foderhäst eller köpa?

Jag har ett "problem", vet inte om jag ska hyra eller köpa häst. Först tänkte jag att jag ska ju bara rida i skogen men har ändrat mig nu och känner att jag skulle vilja testa på att tävla med egen häst (små tävlingar),  om jag ska tävla vill jag ha egen häst som jag tränar och bestämmer helt och hållet över. Samtidigt så känns det tryggt att inte äga hästen ifall något skulle hända och jag inte kan ha kvar hästen längre..men ändå vill jag ha en egen. Vad skulle ni gjort?
Har ägt ett russ förut men för 3år sedan som jag växte ur och sålde…

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

selfrejection
0

Du kanske kan hitta någon som hyr ut på foder först, och sen kanske vill sälja hästen?

Tänk igenom ordentligt vad du vill, så du inte står där med en häst och säljer den igen efter 3 månader, det är inte bra för häst. Jag tycker du ska leta efter en häst på foder som du kanske kan köpa efter ett tag :)

Tusen
0

Att ta en häst på foder tycker jag låter som an alldeles utmärkt idé. Det finns många som kan tänkas låna ut sina hästar och att man då också får tävla dem lite. Det ger ju hästen bra meriter om man lyckas. Själv gjorde jag så då kag kände att jag varken hann med min häst eller vågade hoppa särskillt högt. En 18 årig tjej tog då henne på foder i två år och tävlade och tränade henne i hoppning. Efter dessa två år skulle hon flytta och börja plugga så då passade det att jag tog hem min häst igen. Båda var nöjda. Hon hade haft "egen" häst i två år och jag fick tillbaka en hopputbildad häst med tävlingsmeriter. Den dagen jag sedan skulle sälja henne var hon mycket attraktiv som objekt.Skrattande

CelsiusT
0

Jag skulle sattsat på att hitta en häst som går att få på foder. En häst som ägaren kanske planerar att sälja men kan tänka sig att lämna på foder under någon/några år först. Då får man ha egen häst, man har möjlighet att köpa loss den om man vill men man måste inte.

Foder behöver ju inte alls kännas som att man rider någon anans häst. Det kan mkt väl vara som att ha egen, att man kan träna och tävla den och bestämma över den själv, men möjligheten att lämna tillbaka den finns.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Miniland
0

Tack för alla svar och det blir nog som ni säger bäst att ha en häst på foder som man sedan kanske kan köpa. Tänkte inte på att man faktiskt kan köpa loss hästen senare om ägaren och jag själv vill.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~