Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 677 ggr
jen
0

intressant läsning

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35188&a=773120

Hästägare som håller sig med en häst, kommer inte att tvingas skaffa sällskap till hästen.

hmm, DET tycker jag är synd…

Snuttan2
0

max 16h i spilta. Våra ridskolehästar går ca 2-3h lektioner om dagen och går i hage ca 4-5h =6-7h. 24-7=17…

Betyder att om våra ridskolehästar inte har tur å går ute max tiden och går tre lektioner eller fler lever de inte upp till den standarden…

Vet att min ridskolechef/ägare varit mkt arg och skrivit mkt debatter till Ridsport bla emot de nya reglerna…

Personligen tycker jag att det är bra. Är för hästarnas bästa och nästan inget utav det är sådant som inte är uppenbart att det är det bästa för hästar.

jen
0

ja, det är bra att det finns maxtid för att stå i spilta.

emsems
0

våra är i hage mellan 7-15 ( alltså är det lugnt) sedan går dom lektioner ca 2 timmar om dagen

reddie
0

Ja, det var synd. Borde vara krav med sällskap

gejsa
0

Våra är i hagen mellan 8.30 och 19.30.

Snuttan2
0

Reddie: Är det inte krav att hästar ska ha någon typ utav sällskap? Även om det inte måste vara häst? - Alltså övht. Men i hagvistelse så är det inte det, och det är ju rätt naturligt och bra att de inte har någon sådan regel…

Anna
0

Enligt mig borde det absolut vara krav på att inte ha en häst ensam (undantag för hingstar då). Hingstarna skulle ju kunna gå isåfall bredvid en annan hage med valackar eller något…

Men ston och valackar tycker jag det borde vara lag på att inte få ha ensamma. För hästarnas bästa. En häst jag "känner" går ensam i hagen hela dagarna och ser andra hästar men får inte hälsa… Den hästen väver av uttråkning och står bara och hänger dystert med huvudet. Blir ledsen när jag ser sådant.

Och max 16h i spilta tycker jag är alldeles för mycket! Windy & Wilda står nätterna i boxen och är ute nästan hela dagarna ända tills det blir mörkt (om Windy inte ska ridas för då tas dom in tidigare). 16 timmar!! Det är mycket tid…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

#8# Håller med dig. Tänk att själv stå stilla utan att kunna vända på sig i 16 timmar och stirra på samma saker hela tiden. Precis som stackars kor får göra hela vintern. Stackarna.

Snuttan2
0

Men vad innebär att "ha" ensama? Att de står avskillt i stallet och inte kan se andra hästar? Att deras hage ligger avskilt? Att de inte går med andra i hagen…?

Jag tror det vore mkt svårt att utforma någon sådan regel…

gejsa
0

För mig är ensam att inte se en annan häst. För en del går ju inte att ha tillsammans i samma hage. Som hos mig. Vissa här får gå i enskilda hagar för att dom bråkar. Men dom ser ju andra hästar.

Snuttan2
0

Jag skulle tro att folk då kommer med att deras hästar ser en häst på andra sidan åkern.. Men lagen skulle kanske ha avstånds måt även på hur långt bort den andra hästen max får vara? Inte så tokig idé :)

Kan ju skriva ut att jag självfallet håller med om att kontakt av något slag med andra hästar är något självklart som alla hästar borde ha…

gejsa
0

Ja, det verkar ju sjukt att tro att det räcker om det är på andra sidan åkern. Nu menar jag hästar i samma stall. En ensam häst i ett stall är inte snällt. Hästar är ju flockdjur i allra högsta grad.

lisette
0

en häst som står ensam kanske inte går ihop med ngn annan, tänkt på det? jag vet en häst som inte är speciellt trevlig att hanteras med om hon går med andra hästar.

gejsa
0

#14# Men vi skriver ju det lisette. Att dom kanske inte behöver gå i samma hage men bredvid varandra. Se #11# där skriver jag att flera hästar hemma hos mig går ensamna pga dom inte går ihop med andra så bra.

wewwa
0

16 h inne? Det tkr jag är alldeles för mkt. Våra hästar är ute ungefär från kl 8-20, ibland 21… men men..

lisette
0

gejsa, jag menar att hästen är helt själv. jag tycker inte det är något fel i det. bara hästen blir ompysslad betydligt mer då. förvisso kan det inte gottgöra hästsällskap, men vissa hästar är ensamvargar.

Fiona
0

läste inte länken, men jag tkr de är idiotiskt att de inte blir lag på att hästear ska ha sällskap.Antar at alla här inne oxå tkr de så jag inte behöver förklaraXD

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

lisette
0

#18 jag tycker inte det, men du behöver inte förklara ändå ;)

gejsa
0

#17# Där är vi tyvärr inte alls överens. Min gobban var ju ensam i många, många år. Såg aldrig en häst. Och han var ju precis förstörd när han kom till mig. Vågade inte släppa hästaran ur sikte. Han förstod inte hästspråket. Så han blev sparkad flera ggr i hagen. Det tog över 2 år innan han vågade gå ifrån stallet själv. Han var livrädd att dom skulle vara borta när han kom tillbaka. Så att han en häst alldeles ensam är mycket, mycket djurplågeri tycker jag. Visst att dom inte kan gå i samma hage en del. Men att inte ens ha någon i närheten är helt fel. Dom är inte flockdjur för intet.

lisette
0

#20 vet att vi inte har samma åsikter där. men jag hävdar ändå att de finns hästar som inte kan gå med/vistas runt andra hästar. har själv sett det…

gejsa
0

Hur menar du då lisette? Att dom inte kan gå i en hage bredvid utan att försöka flyga på den andra eller vad?

lisette
0

de blir omöjliga att hantera etc.

jen
0

om en häst ej KAN gå med andra hästar så bör de väl lära sig att gå iallafall så att de ser andra hästar tycker jag.

jag vet en häst som gick med kor i flera år, och hon betedde sig själv som en ko tyvärr. hon hade svårt att tyda andra hästars kroppsspråk i början. så därför fick hon "lära sig" att vara häst genom att umgås med hästar när hon kom till ett nytt hem.

gejsa
0

Håller med dig jen. Om en häst blir omöjlig att hantera så är det ju def inte för att den inte gillar sin hagkompis som står bredvid. Vad har du fått det där ifrån lisette.

Ingen häst mår bäst av att gå själv utan att ens se en annan artfrände.

lisette
0

gejsa, jag har sett det med egna ögon.

gejsa
0

Kan du inte berätta allt. Vill gärna höra hur och vad den gör om den ser en annan häst. Vems häst? Ålder osv. För ärligt talat tror jag inte att det är just det som är/var problemet. Måste vara något annat som grundar på att hästen inte gick att hantera.

jen
0

#26 jag skulle också vilja veta varför och hur den betedde sig. Det måste finnas en orsak till varför den inte gick att ha bland andra hästar.

om det hade hänt nåt speciellt så behöver en sån häst hjälp med att "komma på fötter" igen ju.

lisette
0

jag har berättat för er tidigare.

grannens haflinger sto som blir helknäpp av att gå med andra hästar. hon blir elak, går inte att hantera henne för fem öre.

hon måttar efter folk. ägaren själv har problem med henne om hon går med andra hästar. hon sparkade linaN på anklen.

gejsa
0

#29# Kommer inte ihåg att du berättat om den hästen lisette. Men hur menar du. Så fort hon blir själv utan att se en enda häst blir hon lugn då att hantera och rida?

lisette
0

#30 hon gick med mina hästar förra sommaren. gjorde utfall mot alla som kom in i hagen, ägaren med. hon berättade själv att hästen inte är klok när den går med andra. är hon själv är det inga problem.

gejsa
0

#31# Jo, men det är ju lite skillnad lisette. Hon kanske inte trivdes i flocken. Men att gå bredvid någon häst eller se en häst blev hon väl inte tokig av? Hon vill nog se en annan häst iaf. Där missförstod du mig.

lisette
0

hon trivdes nog i flocken, det var ju när det kom in människor som hon blev knasig.

gejsa
0

Men du sa ju att hon inte ville vara med hästar. Om hon blev sådan så kanske hon vaktade flocken och inte ville att någon skulle försvinna isf. Men sådant går ju över med tiden. Om jag inte minns fel så är det den hästen som normalt får gå alldeles själv i ett stall. Det är ju inte så konstigt då. Då blir dom ju knasiga som tex min Gobban som jag skrev om högre upp.