Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3903 ggr
Elshira
0

Stora vätskande bulor?!

Nu är det så att jag var och hälsade på en uppfödning, och i hagen som hon gick i hittade jag en häst med en stor vätskefylld bula mellan frambenen. En blandning av vätska blod och var såg det ut som, ca 15 x 20 cm. Fann även små bulor vid bakbenen och under magen.

Vi sade givetvis till ägaren till hästen, men jag åkte hem strax efter det och tänkte inte mer på det. Vi trodde att hon kanske fått en spark (och att det andra var insektbett) eller att även den stora bulan var av någon insekt som gett en infektion på något vis.

Men efter som endast en häst har blivit brabbad (och inte de 6~ andra), så funderar man ju vad det kan vara?

Hur som helst var jag i min "lokala hästaffär" där man alltid kan prata lite, och hon nämnde att en bekant (som även vi känner lite) hade råkat ut för stora bölder. Och hon visade även bilder från detta som verkligen inte såg trevligt ut!

Hästarna verkar inte må allt för dåligt av det, utan mer att själva bölderna gör ont och spänner.

HÄR finns bilder på hur detta ser ut, upplagt av den senast omnämnda personen.

Finns det någon som har en aning om vad detta kan vara, eller har sett något liknande? Var vänlig kontakta mig via pm eller här i tråden!

Hakuna matata!

lisette
0

tycker det ser ut som en cancersvulst. det är ju inte helt ovanligt på skimlar heller.

fast, det står att hon tvättat med hibiscrub och är det cancer så kan det väl inte påverka tycker man.

Elshira
0

#1 Det har ju uppstått under en kort tid och det går även tillbaka efter att de fått "blöda ut" så nej det är det nog inte. Det ploppar dessutom upp över hela kroppen samtidigt~

Cancersvulsterna du tänker på som man förknippar med skimlar är ju "klasarna" som de får i rumpan.

Hakuna matata!