Svårt att sitta i sadeln
Jag har ett problem när jag rider. Jag kan inte sitta ner i sadeln i trav och galoppen. Om jag rider barbacka eller utan stigbylglar går det, men så fort jag har fötterna i stigbyglarna och ska sitta ner så skumpar jag bara.
Min sadel gör även att jag får en slags "stolsits" och inte en lodrät sits.
Har ni några tips på vad jag kan göra?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Får du stolsits av sadeln skulle jag bytt sadel faktiskt. Sadeln ska ju inte bara ligga bra på hästen utan också passa ryttaren och gynna hennes sits.
Ja, jag borde ju göra det. Men jag har inte råd med det just nu..

Ställ dig upp i hoppsits och för tillbaka fötterna där de ska vara. Sett dig ner och försök håll kvar fötterna på rätt plats utan att de åker fram och testa att rida så. Träna på det så kanske din stolsits försvinner…
När jag ska sakta av från galopp så studsar jag förfärligt mycket, försök att luta dig bakåt, trampa ner i stigbyglarna och sätt dig så djupt ner i sadeln som möjligt för att inte skumpa.
Kanske inte fungerar så bra men det är bara att prova sig fram och träna :)
//Johanna
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Ta bort sitglädrerna när du ska rida nedsittande?
Och ska du ah stigläder, riktigt långsam och samlad trav underlättar.
#3 Grejen är att stiglädrena sitter så långt framme så jag måste dra bak dem. När jag sen ska rida lätt så åker dom fram när jag ställer mig upp.
#4 Ja jag kan ju göra den hemma, men kommer bli ett problem när jag ska tävla. Visst kan jag rida lätt och stå i galoppen, men tycker att det är snyggare om man sitter ner.
Jag försöker rida långsam trav, men då min häst gärna springer på rätt fort så måste jag jobba mycket med honom, och glömmer då min sits, så rider lätt då.
#5 jag har samma problem, min häst gillar också att springa = kan inte sitta ner ordentligt, så då måste du börja med att lära din häst gå långsamare.
Även barbacka om du kan är ett tips för springen häst iväg då stutsar man lätt av så då har man lite mer motivation för att hästen ska gå långsamt ;)
#6 Ibland kan han gå i ganska långsam trav, men det blir lätt att han börjar tölta då :/
När jag rider barbacka tycker jag att det är enklare att sitta kvar när det går fort, haha. Men alla är ju olika. :)
Angående att byta sadel, kan man inte lämna in den gamla och byta till en ny i typ samma prisklass eller lägga in mellanskillnaden, hos vissa sadelutprovare och liknande?

Undrar samma som #8…
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#8 Kostar det inget extra?
#10 jag lämnade in min sadel till en sadelaffär eller vad det heter , där var det begagnde sadlar. Så hon kollade på min gamla sadel och sa att den var värd 2000 :- Så då letade jag i affären, eller hon letade affären en som skulle passa min häst. Fick ta hem sadeln och prova den (rida i den)och sen om den passande så bytte jag sadel, hon fick min gamla och jag fick den sadel (:
Fast den som jag köpte var 1500 :- dyrare så fick betala det :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag vet att hon i närheten av mig (har aldrig köpt sadel själv ännu, så jag är inte 100% säker), hon tar iaf en avgift, men om man köper en sadel så räknas den bort. Och hon åker runt i hela Sverige också.
Man får nog kolla med sin sadelprovare, eller ringa till lite olika och se om det är någon som gör så.
Tack för era svar!
Hir hittar man en sån affär då? Jag vet ingen i örebro..
#13 - Till Häst tar emot sadlar!