Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4149 ggr
ForYourMalice
0

Jogga med hästen?

Hallå!

Jag har en valack på 14 år, 165cm i mankhöjd som är liiite tjock men i hyfsat god kondition, har varit utlånad över sommaren och blivit riden regelbundet men ej tränad eller arbetad, "sommarriden" så att säga.
Har börjat sätta igång honom på allvar nu och tränar mer styrka och kondition, och har gjort så i 2 veckor (inte varje dag).

Funderar på att ta med honom nästa gång jag ger mig ut och joggar, brukar väl jogga ungefär 6 km i ganska långsamt tempo, skulle innebära kort trav eller väldigt snabb skritt för hans del. Jag brukar inte stanna när jag väl börjat springa, så det kommer att bli 30-40 min spring med minst 20 minuters gång som uppvärmning.

Jag springer i skogen på mjuka och fina skogsvägar med riktigt bra, fast underlag. Det blir ju ingen belastning för hans del, han kommer ju bara att ha sig själv att bära upp.

Tror ni att det är bra träning eller blir det för statiskt?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Linnea
0

Det beror lite på hur bra kondition han har idag. I början får du nog trava i 10-15 minuters intervaller och skritta några minuter emellan. Du märker ganska fort om han orkar eller inte.

Skynda långsamt så går det fortare.

ForYourMalice
0

Orkar gör han, det är jag tvärsäker på. Jag undrade mest om det skulle innebära för mycket belastning åt benenGlad

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Elshira
0

Det tror jag knappast, verkar bara vara ett bra sätt att få lite lagom extra motion!

Hakuna matata!

ForYourMalice
0

Ja, jag tyckte liksom att det var ett bra tillfälle att få arbeta utan ryttare och bygga lite muskler och kondis!