Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3399 ggr
Peppe
0

Knölar på ryggen

En kompis kuse har fått en massa små knölar på ryggen, från manken hela vägen bak till svansen. detta utesluter ju sadeln antar jag, hästen har inte gått med täcke på hela sommaren så det kan väl inte vara värmeutslag eller hårsäcksinflammationer heller. han är inte öm på något vis. det ser ut som hundratals insektsbett typ.

vad tror ni?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

emeliekarlssoonn
0

Mycket möjligt.
Det är helt SJUKT hur mycket knott och mygg det är ute om kvällarna! Min stackars häst var gråprickig av alla knott som attackerade honom igår.
Typiskt nog så glömde jag ju insektssprayen hemma, >.<

Peppe
0

men vi tror inte det är insektsbett, mest pga att han gått ute hela sommaren utan att få några märken, och nu finns det knappt några insekter kvar + att han börjat gå in på nätterna… sen att det bara är märken på ryggen… insekterna väljer ju inte direkt ryggen i första hand =)

CelsiusT
0

Min pålle har gått ute hela sommaren utan täcke, nu på slutet av sommaren/början på hösten så har han plötsligt blivit helt antastad, av insekterna, på halsen. Just bara på halsen. Det är helt galet så knottrig han blivit på halsen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
0

Attans.. nu har jag helt glömt av vad det var.. Men jag vet att det finns en speciell typ av "knölar" som bara går längs med ryggraden. J vla typiskt att jag inte kommer ihåg när det behövs:P Det var iaf ofarligt :)

Salish
0

Tror hästar kunde få en sorts knölar av fodret, men jag vet inte exakt hur.

Peppe
0

#5 proteinknölar? vi har tänkt den tanken då hästen är överviktig. har inte sett den på ett par dagar nu så vet inte hur det ser ut längre =)

Zaphix
0

Har den haft det länge? Annars kan det vara typ nässelfeber av nån allergisk reaktion? Nån konstig växt i hagen den är allergisk emot kanske?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

#7 den fick det några dagar innan jag gjorde tråden. Hade kvar knölarna i torsdags. ska se om dom är kvar idag.

funderade också på nässelutslag. han fick prickar förra hösten också, men då mer på sidorna/magen. prickarna blev sen till rugor och gick att pilla bort. då misstänkte vi värmeutslag/hårsäcksinflammationer. vet inte om det blivit rugor på de nuvarande prickarna sen senast jag såg honom.