3-delat smalt bett
Letar efter ett tredelat bett med fasta ringar som inte är så tjockt. Har tittat på Hööks och en annan hästaffär i stan, men betten är lagomt smala upp till storlek 11,5 cm, men hästen behöver 12,5 cm och då är plötsligt betten mycket tjockare. Kan inte ha tjockt bett då hästen har ont om plats i munnen..
Har ett med rörliga ringar nu, men kan inte ha det längre då jag inte vågar använda bettplattor längre efter att en åkt in i munnen på hästen och jag fick med en skentur runt rundbanan.. Och med rörliga ringar är betten smala..
Så nån som vet vart man kan köpa tredelade bett som är smala och har fasta ringar? Bridongbett med fasta ringar kanske?
Provat att slå hål i bettplattorna med en håltång och sedan sy/knyta fast ett snöre så att plattorna inte kan flytta sig?
se min skiss ^^
de vita hålen trär man ett rejält snöre/garn o knyter på utsidan av bettplattan så det inte skaver mot hästen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1: Det var ju otroligt smart!
Ska jag definitivt testa att göra och se hur det blir, enda nackdelen är väl att jag då behöver köpa ett till par till andra bettet, blir ju lite jobbigt att flytta på dom då. Men det blir ju mycket mindre pengar än ett nytt bett för fattiga jag. :)
Jag har 3-delade bridongbett med fasta ringar, dom är smala. Dom är från Globus. Kolla upp återförsäljare för Globus så får du tag i vad du vill ha.
#3: Är dom smala även i större storlekar?
Ska kolla upp iaf, tack för tipset. :)
Jag har också ett från Globus i storlek 12,5 och det är smalt, fast mitt är det tungfrihet på. Men skulle tro att det är samma utan det. Fast ringarna är på bara 4,5 cm på mitt fast det ska vara 5,5cm, enligt globus hemsida.
#4 Ja, jag har från stl 9.5 till 12.5 och alla är lika smala

jag har ett tredelat bridong där hemam som är smalt. kan mäta det om du vill?
Ja Globus har haft i.af =) Har dessutom för mig jag sett sådana från hansbo på CityGross.
Hakuna matata!
#7: Ja, gör gärna det.
Tycker det är swå underligt att längre storlekar ska vara grövre..