Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6162 ggr
Rafflan
0

Pessoa?

En bekant till mig rider på pessoa, försökte berätta att det bettet inte är nå bra då dem båda säger åt hästen att sänka- (tryck i nacken) och höja (bettet åker upp i munen?) huvudet

Men hon sa att det gällde ju inte då hon hade tyglarna i stora ringen, så jag gick fram och provade ta i tyglarna, och vet ni va, hon hade rätt. tog jag i tyglarna som man skulle gjort om man satt på så hände inte så mycket med bettet, en kedja hade inte ens haft någon effekt. Dock stod ju denna häst normalt med hvudet så tänkte att ni kanske mena om hästen går i form, men inte ens då blir det så hemskt som på bilderna man sett.

Blir precis som med alla andra bettet där sidostyckerna inte är fästa i bettringen.

Så hur tusan tar ni i tyglarna för att få den "hemska" effekten om ni har den i stora ringen?

emeliekarlssoonn
0

Självklart blir ju effekten mindre i stora ringen. Effekten är den samma och finns där, men den blir minimal.

Rafflan
0

#1 men effekten verkade inte bli värre än på ett kimbelwick

Kolla denna bild, ungefär så såg det ut på min kompis häst, tänker er då dennas bild om hon fäst tyglarna i den nedra hålet?

Och om hon fäste tyglarna i själva ringen ist blir det samma grej som pessoa fast pessoa ringen är rund å denna är D-fomad

Kimbelwick

Och jag vet att skillnaden är kedjan, men på bilden verkar ju kedjan inte ha gjort någon effekt, och hennes pessoa går ju inte att vinkla mer än den vinkel det blir med handen, ska hon vinkla mer måste hon ju sätta händerna på halsen ;)

emeliekarlssoonn
0

Som du ser på bilden är bettet vinklat, och ger alltså fortfarande ett tryck i nacken.
 Ett bett med hävstång, så som kimblewick, pelham m fl. ska alltid vara raka till skillnad mot pessoat som oftast är delat och då slår i gommen när man tar i tyglarna.

Om kedjan på bilden gör någon effekt är svårt att se, men bettet ska inte kunna vrida sig mer än så.

Rafflan
0

#3 vad gör vinklingen på kimbelwicket mer okey än vinklingen på pessoa bettet?

Borde inte alla 2-delade slå i gommen då?

Zaphix
0

#4: Jo.. Tvådelade bett gör det, om de inte är precis lagomt långa. Inte så många som har det..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#5 men många som rider på 2-delat och det är inte lika mycket gnäll om dem som pessoa?

Linnea
0

#6 Det är för att många fortfarande anser att tvådelade bett inte slår upp i gommen.

Om hon alltid rider med tyglarna i stora ringen varför har hon då ett pessoa? Effekten från bettet försvinner ju då och då kan hon lika gärna ha ett vanligt tränsbett (som för övrigt är bättre).

Skynda långsamt så går det fortare.

viktoria91
0

#4 För att med kindkedja kan dte bara vinkla sig 45 grader sen tar det stopp pga kedjan med pessoabett finns där ingen kedja alltså kan man dra och dra hela tiden.

Alex
0

Det är inte kindkedjan som är den huvudsakliga skillnaden. På ett kimbelwick sitter bettet fast i ringen, vilket det även gör på andra stångbett. På ett gagbett (ex. pessoa) är bettet löst och du kan därför ta i tygeln mer och få ringen att snurra, och därmed ge tryck i både mun och nacke utan att du känner det själv…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#7 för hon fick nyligen hem hästen efter att haft den ute på foder i 10 år och hade inget annat bett som passade i längden.

#8 ja men när hon tog i bettet så vinklades det ju inte mer än kimbelwicket på bilden och för att bettet skulle vinklas mer måste hon sätta handen en bit upp på hästens hals istället.

För att tänka på är ju att tyglarna i kimbelwick är fasta i ringen, och på pessoan är tyglarna fasta om dem sitter i lilla ringen men i stora ringen kan dem ju "röra" sig som i ett vanligt bett.

#9 förstår inte riktigt hur du menar? om man har den i lilla ringen vet jag ju att man kan ta mycket, å jag trodde det var samma ska i stora ringen, men stora ringen var inte värre än kimbelwicket på bilden.

viktoria91
0

#10  Man behöver ine alls sätta händerna på halsen för att bette ska vinklas så, dte är bara att dra tyglarna mot sig.

Rafflan
0

#11 det gjorde hon ju å då blev det som på bilden…

emeliekarlssoonn
0

#10  På Kimblewicket sitter mundelen fast i "bettringarna" som på ett tränsbett med fasta ringar till skillnad från pessoat där mundelen är lös som är som ett vanligt tränsbett.

Linnea
0

Att använda ett bett som man inte använder funktionen på är helt onödigt. I pessoats fall är funktionen inte önskvärd men varför ha bettet om hon inte vill ha/använder funktionen? Då kan hon lika gärna ha ett vanligt tredelat eller rakt istället.

Att rida på ett pessoa och ha tygeln i stora ringen (eller både tygel och sidostycke i stora ringen) är lika meningslöst som att rida på pelham och bara ha tygel i överst ringen.

Funktionen på ett pelham är dock önskvärd till skillnad från ett pessoa.

Skynda långsamt så går det fortare.