Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 6521 ggr
Mortalsaints
0

Bockar vid uppsittning?

Min kompis har ett problem med sin häst som vi inte riktigt vet hur vi ska lösa.

Hästen är en 5 årig valak, kastrerad den 18 februari.

Till problemet:

Han har börjat bocka våldsamt när man hoppar upp, verkligen tar i för att slänga av ryttaren.
Ibland hinner man inte ens över med benet förrens han fullkomligt explodera, ibland hinner man bara precis ta tag i tyglarna eller mana fram honom. Han har varit riden innan och har gjort så två gånger med henne, senaste gången slutade med ambulance färd.

Idag när jag skulle testa att hoppa upp på honom hann jag sätta mig, krama om lätt med benen innan han fick spel. Hade honom i lina men det hjälpte inte alls att hålla i honom.

Han gör det inte för han har ont någonstans eller för att utrustningen ligger fel.

Vi vet inte riktigt hur vi ska lösa problemet så därför ber jag nu om hjälp här.

Någon som har någon idé eller förslag på vad vi kan göra?

ThunderClap
0

Hur vet ni att hästen inte har ont?

Mortalsaints
0

Han reagerar inte för något tryck alls på ryggen och det har ju inte varit ett problem förr och då pratar vi bara i början av februari och så. Hade det varit något problem med sadeln så hade han ju reagerat när man la på den och det har ju inte varit några problem alls att hoppa upp innan.

ThunderClap
0

Jag hade helt klart åkt in på bra klinik och gjort någon sorts utredning innan jag började jobba med hästen att få den att sluta med beteéndet för att vara säker.

Vet ingen vettig tränare som skulle vilja hjälpa ekipage med problem utan att de först kollar upp att hästen faktiskt är okej.

Hästen kan ju mkt väl ha skadat sig och numera ha ont utan att för det reagera vid tryck.

Mortalsaints
0

Jo det har du ju rätt i, men till saken hör att han inte är hennes häst utan hon är bara fodervärd på honom. Hon ska prata mer med ägarna om det imorgon.

Men tror verkligen inte han har ont, jag stod i ena stigbyglen ett bra tag idag och väntade på reaktion och sen satte jag mig och skänklade och då exploderade han. Han ser verkligen inte ut att ha ont heller men ja vem vet.

ThunderClap
0

Vill ägaren inte stå för veterinär utredning - SKICKA TILLBAKA! Är alldeles för stor risk för skador på er pga annans häst, var smarta och utsätt er själva inte för det.

Jag vet att det är super svårt att ta beslutet att skicka tillbaka hästen till ägare som inte vill stå för veterinär vård på häst som det uppenbarligen är något fel på (varit i den sitsen), men man måste se till sig själv också, för vad är alternativen? Att försöka jobba häst som kan tänkas ha ont, hur kul är det för er och schysst emot hästen? Att själv betala för veterinärvård på annans häst, inte så vidare kul heller.
Det svider fortfarande för mig att jag skickade tillbaka darlingen jag hade och la ner massor med tid på, mer än att avliva de jag faktiskt har ägt, men det jag ser det fortfarande som det enda rätta alterantivet.

Alex
0

Har han helt plötsligt bara börjat kan inte jag se någon annan förklaring än att hästen har ont. Det behöver inte vara ryggen, det kan vara ben, rumpa, mun, nacke… Vad som helst egentligen, som kan komma när som helst under ridturen, när ni ställer vissa krav på hästen t.ex. Det kan även vara ryggen, det kan vara smärta som kommer vid vissa rörelser t.ex, som inte nödvändigtvis behöver ömma för "vanligt" tryck.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Miranda96
0

om han inte har ont i ryggen så har han antagligen lärt sig det tricket. När man har unghäst är det otroligt viktigt att kunna hantera dom och man får hälst inte åka av. Jag skulle ta hjälp av någon vuxen eller tränare :)

lycka till!

MillaJ
0

Om ni longerar honom en stund innan så att han får chansen att busa av sig? -om det är där skon klämmer så att säga.
Det skulle ju kunna vara så att han ändrat på sig i kroppen och sadeln nu klämmer -inte när man lägger på den, men lägger vikten i..

En bekant hade en häst som gjorde liknande, hans problem var att han var väldigt rädd om sina sidor+kittlig så när man la till skänklarna totalexploderade han.
Vad händer om ni först är jättenoga med att inte peta till honom i sidorna vid uppsittning och sedan inte lägger till skänklarna när ni kommit upp i sadeln (om ni kommit upp vill säga) och när ni är på plats i sadeln, den andra personen leder hästen sakta framåt?

Gronstedt
0

Det kan ändå vara hans sätt att säga till att han inte trivs med utrustningen. Min tös är extremt noga med att säga till när sadeln inte passar. Hon säger inte muck när man lägger på den, hon säger inte muck när man rider, men hon vill verkligen inte stå stilla vid uppsittningspallen. Nu är hon så snäll och lydig att man kan tvinga henne att stå stilla och hon bockar inte, men det är precis när man ställer henne vid pallen som hon säger "Nä, jag vill inte, min sadel känns inte bra!" Hon reagerar inte heller på palpering av ryggen och hon jobbar bra under sadel, men står hon inte stilla vid pallen är det dags för omstoppning.

Det kan hända mycket med en hästrygg mellan februari och juni! Jag köpte helt ny, inprovad sadel vid nyår och fick låta stoppa om den i maj. Innan dess hade jag bytt sadel och/eller sadelunderlägg 3 gånger på 7 månader.

[japptravare]
0

SÄger som alla andra, kontakta veterinär.

Risekn är stor att den har ont. Trycket blir annorlunda med ryttare på ryggen.

Skulle det sen vara så att den ej har ont kan man fokusera på problemet, men det är den största sannolikhet något tecken på smärta.

Har kanske spänningar?

Inte vet jag

linkel
0

Har inte läst allas kommentarer i detalj men är det någon som har kollat bommen på sadeln. Om den är sprucken eller rent av av så sviktar den och kan då klämma hästen just när du sätter dig i den vilket ju naturligtvis är mindre skönt för den- detta kan ju leda till oanade reaktioner.

Anna4077
0

jag skulle också säga sadeln. eller bettet. min häst reds me ett två delat pelhambett å en dålig sadel när jag såg han först. när vi fick en sadel som passade å ett bett som inte tryckte han i gommen så har de varit perfekt. inte ens gjort en antydan till att bocka eller protestera. kolla sadeln, prova ett annat bett osv. de skulle jag gjort innan vetrinär.

Anna och taxen Max

TovaHult
0

Visst kan han ha ont eller så kan det vara fel på utrustningen, men om så inte är fallet så kan det vara som #7 säger, han kan ha lärt sig tricket.

En del hästar kan få för sig att testa sin ryttare, märker de att de har övertaget så är det kört. Det gäller att vara konsekvent, envis och framförallt inte rädd.

Jag hade problem med att min häst reste sig rätt upp på bakbenen när man satte sig i sadeln, men det var bara en obehaglig olat som jag med hjälp fick bukt med.

Hoppas ni har kommit tillrätta med problemet!

CelsiusT
0

Kolla upp så att han inte har ont och att utrustningen fortfarande passar. En häst i 5-års åldern växer fortfrande och kan ha vuxit ur utrustningen (sadeln kanske inte gör ont att ha på sig men med tyngd i kanske den klämmer).

Om allt är okej så undrar jag om hästen kanske har stått lite efter kasterationen för återhämtning och att problemen har börjat när man tar upp ridningen på nytt?

Några frågor: När började problemet? Vad hände precis innan beteendet började (beskriv gärna hela förloppet från okej ridhäst till idag)? Hur länge har hästen varit riden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

kaka1234567
0

Låter absolut som ont i ryggen de är et tydligt täcken på rygg smärta

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

lisette
0

jag är mer intresserad av hur det har gått. tråden är skapad i mars så förhoppningsvis har de fått bukt på felet.

SannaHolmgren
1

Jag är också nyfiken på hur det gått för dem.

Min ponny också 5 år gjorde likadant, fast det var inte av smärta, utan han var bakrädd. Livrädd för allt som kramade om honom och för skänklar och för tömkörningsgjord, rädd för en täckesgjord som låg emot litegrann, eller om man la armen om och kramade litegrann. Då totalexploderade han.

Vår medicin hette långsam träning och tålamod, tålamod och tålamod.

Nu står han snällt när vi sadlar, nu kan han ha loksele komplett med baksele och man kan hänga över ryggen. Eftersom han har totalflippatur såpass tidigare så har vi inte ridit på honom ännu, för jag är för stor och mina barn är för små. Min systardotter har dock skrittat med sadel några gånger och det har gått bra. Men så småningom kommer vi nog ha en trevlig liten ponny som är smart och duktig o lyhörd.

Mortalsaints
0

Han såldes, när det kom en annan ryttare slutade han med det. Tror han står på en ridskola nu och det går jätte bra :)

Tror att det var att min vän blev så osäker som gjorde att han gjorde så :/

kaka1234567
0

vad heter hästen ??

_Mvh kaka
_

Mortalsaints
0

Uhm vet inte om jag bör skriva ut det här men han är såld till danmark (:

kaka1234567
0

vad är de som är så farligt med de ?? många hästar hetter i prensip samma sak så vad spelar de för rål . aja jag hade brara en ven sm köpte en häst på dess beskrivningar

_Mvh kaka
_