Barfota verkning?
- Kan alla hovslagare verkar för att hästen ska gå barfota eller gäller det att hitta någon speciell som kan det?
- Vad är skillnaden mellan barfota verkning och verkning för skor?
- Vad händer om man verkar för skor och sen rider barfota?

Dem flesta hovslagare kan nog verka för barfota, min kan det.=)
Man tar inte av lika mkt från hoven när man verkr barfota för då sliter hästen på hoven och inte på skor.
Om man verkar för skor och sedan rider barfota är nog risken större att hästen blir ömfotad.
Att verka hästen så den kan gå barfota fixar alla riktiga hovslagare.
"Barfotaverkning" är ibland däremot namnet på en speciell verkningssätt. Hästar som alltid går barfota KAN verkas efetr den modellen som anses vara mer likt vildhästens sätt att slita på hovarna. Den modellen skiljer sig från det traditionella sättet att verka hovarna på.
Men barfota kan hästen gå oavsett hovslagare. Däremot får man anpassa arbetet och underlaget efter hästens verkning och vana/möjlighet att gå barfota.
De flesta kan verka för att de ska gå barfota, men vissa tar tyvärr av för mycket ändå - särskillt om hästen varit va vid skor innan.
Att verka dem lika kort som när de får skor är omöjligt då nog de flesta skulle bli ömma då.
När jag verkar mina (raspar dem med jämna mellanrum så de aldrig får omställningen som man får vid verkning 1 gång varannan månad~) så tar jag aldrig på sulan och försöker lämna kvar en liten kan runt hela hoven så de inte går på sulan bara. Vissa behöver lite längre, andra kan ha ganska så korta.
Men se till om de gör "barfotaverkning" att de inte tar hovväggen ända ner till sulan bara. Då får du antaligen en hovöm häst som inte kan ridas på 1-2 veckor.
Hakuna matata!

håller inte med ovanstående helt, rekomenderar dig att kolla AANHCP om du vill ha din häst barfota =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har hört tvärtom att man skall ta ner kanten ända till sulan….däremot tycker jag att min egna häst blir öm då medans han tål mer om han går med en kant…
Din häst ska INTE vara ömfotad när hovslagaren varit där. Det är väl en enkel regel. Något jag tror är vanligare hos barfota hästar är bärrandsröta eller whitelinedisease.
Det är väldigt individuellt för häst till häst hur den klarar att gå barfota. Min hovslagare har mer "ansat" hovarna för när hästarna går barfota så sliter de ju lite själva också. Då är det viktigt att de inte blir för skeva i benställ pga sliter ojämnt.
Jag hade en haflinger som ofta var ömfotad fram om han var oskodd där. Men jag har också haft en travare som slet sina bakhovar så mycket att han kunde gå barfota fram men inte bak. Oftast tar det något år för hästen att vänja sig. Ett tips är att den får gå barfota under sommaren på bete för att själv känna efter hur den ska röra sig utan skor utan att ha en ryttare. Man kan inte heller dra en ras över en kam heller då jag ridit en travare som gått barfota runt om. Och en annan som var barfota bak men som bara snubblade och ömmade om hon var barfota fram även om hon gått på bete en månad utan skor runt om…
Nu är jag ganska nybörjare inom vissa områden om hästar, så tänkte att det var lika bra att fråga istället för att grubbla över det.
Hur märks det om hästen är öm? Menar att om jag köper en Fjording som gått skodd och jag vill ha den barfota, hur ska jag då märka o den blir öm och verkligen måste gå skodd?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

min erfarenhet är att vanliga hovslagare verkar som om dom ska sätta på skor sen och det blir inte riktigt bra
#5 att bärandsröta är vanligare när dom går barfota tror jag beror på att vanliga hovslagare bara värkar inte för barfota gång.
#7 man känner av och låter det ta tid, ett år ungefär tar det att gör om en häst sko häst till en barfota häst
#7 när hästen ömmar är det som när du själv går barfota på en stenig väg. Du går försiktigt och om du trampar på en sten så är det nästan som att du haltar. Hästen kanske inte är lika pigg som vanligt utan kan kännas som den är trög och inte bjuder lika bra som den brukar.
Så det tar ca 1 år för det och vänja sig? Vill det säga att om den ömmar de första veckorna man låter den gå barfota ska man låta den va men kanske inte rida på det hårdaste och stenigaste underlagen men däremot om den fortfarande är öm efter 1 år så ska man låta den gå skodd igen? :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Vissa hästar kan gå barfota såvida dom inte går mycket på grusväg ex utan bara i paddock. Det beror på hur ofta och vilket underlag du rider på, om hästen är öm och hur mycket hovarna slits. Nu var det väl en fjording det gällde och dom borde ha ganska hårda hovar men många hästar är inte ömfotade men måste ha skor ändå eftersom hovarna slits väldigt fort. Om hästen inte ömmar på ridbana och du nästan aldrig rider nån annanstans så är det ju lugnt men om du rider ut mycket och den fortfarande ömmar lika mycket efter ett år är det nog skor som gäller. Om den ömmar men det är mycket mindre så behöver den troligen bara lite mer tid för att vänja sig.
Skynda långsamt så går det fortare.

#10 det tar ett år för hoven att växa sig stark, har hästen gått skodd så är det inte bra att ta av skorna och tro att det ska funka direkt.

#5 det där med whitelinedisease ocg bärrandsröta på barfota hästar vetif n om jag håller med om.. då kan det ju inte bli uppackat mellan skon och hoven, och även mindre risk för strålröta eftersom man inte har någon sko som sitter emot vid traktertna. :)

#13 när det gäller bärrandsröta och barfothästar hänger mycket på vem som verkar, men det är lätt att det bildas sprickor där jord fastnar och då utvecklas lätt bärrandsröta på en barfota häst.
När det gäller skodda hästar har jag ingen erfarenhet, då det var över 25 år sen jag hade en skodd häst.
Har i flera år försökt behålla alla unghästar barfota även efter att de börjat tävla. Tyvärr sliter gruset på travbanan som grovt sandpappaer så efter ett enda lopp är hoven helt nersliten. Tyvärr har viockså mycket asfalt där vi tränar. Det sliter också jättemycket på hästarnas hovar. Så tyvärr funkar inte barfota för oss även om jag gärna skulle vilja ha dem barfota jämt. (Varje viloperiod noveber-januari är de dock oskodda)

#14 förutsatte att man har en kunnig person som verkar hästen och att det sker regelbundet så att inga sprickor uppstår 
yay massa info, tusen tack, har ni nåt mer att tillägga så bara att skriva ;)
Det finns och "gummistrumpor" som man kan ta på hästen under ridtur på hårt underlag. Jag vet inte vad de kallas men är som "boots" men med även undersida… Om jag fattat det rätt spänner man åt dem runt karleden.
#18 En variant av dessa boots heter easy-boots och alla dessa boots spänns runt själva hoven. Ingen risk för att skada huden på hästen alltså.
Det var nog de jag tänkte på… men jag har aldrig själv använt några. De hsätar som fortfarande haltar/ömmar efter gått barfota i ett år och jag vill träna dem så sätter jag på skor på de hovar som det ömmas på.