Dricker dåligt
någon som har något råd hur man kan få sin häst att dricka mera….melass funkar inte att hälla i…..någon som provat äppelcidervinäger??? hört att det kan fungera. Någon som vet??Fontane dricker JÄTTELITE!!!!!! skrämmande….

ingen som vet????
han kanske dricker ute i hagen :)
Kan ju bero på snön, de får ju i sig en del ute när de äter. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det är ganska vanligt att de dricker minde på vintern.. Men har du sett om hans urin är med rödaktig nu under vintern? Eller är den lika "gul" som annars?

#4 då jag nu haft CP-spån som blivit svart av urin är det svårt att se, ska nu snart i´väg och hämta finare spån. Kan kolla det då…
Var ju som så att hon jag hyrde i hos, ville ej ha vatten i hagen nu under vinter och nu när hon flyttat så har det frusit fast upp o ner så ska försöka ta upp det i hagen så fort det släppt….så vatten i hagen har de inte…därför jag reagerar…. verkar ju inte så speciellt törstig då han inte dricker när han kommer in heller….de andra hästarna lämnar också vatten men inte så som Fontane….druckit 1/4 av hinken på 20 L kan jag tippa på…..han borde vara uttorkad…

ett enkelt test för uttorkning är ju att ta tag i huden en stund och se hur snabbt den går tillbaka dit den ska vara. om det går långsamt så är han uttorkad.

har gjort det testet och huden åker tillbaka som normalt…men jag förstår inte…äter han snön då eller…..måste ju få vätska
Japp, han får antagligen i sig snö. Bara de är på marken och rotar får de ju med snö, när de letar nåt gräs att äta eller om de får hö i hagen.. Så du kan nog vara lugn. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

# 8både hö och halm får de i hagen
Då får de alldeles säkert med en massa snö där. Märker du inga andra tecken på uttorkning så är nog det förklaringen. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

ne märker inget som tyder på det…. har bara gjort skinntestet. Finns det fler test?

#1 : Hmm när de e som kallast ute så brukar ja ha en tåligare hink ute o ge dom i så dom har under dagen, de hinner inte botten frysa på en dag så bara ja häller ut de på kvällen o tar med en hinken in….
En kompis till mig har en häst, kanske lite av den känsligare typen men, om inte han dricker mycke vatten på vintern så får han alltid kolik så dom måste blöta höt till han så de hjälper till o kolla han så han dricker, dom brukar ha lite betfor i blir sötare o godare då.

#12 menar du då att de ha lite befor i som ligger längst ner i botten i hinken??? som sen då givetvis byts ut varje dag….eller?

#13 ja de e klart att dom byter ut de, men vattnet smakar ju betfor när de ligger i vatten hinken…
på distansen när ja rider så brukar vi ha betfor i vattnet för att hästarna måste ha i sig vatten för att få ner pulsen…. och att inte bli drabbade av uttorkning…. hihi "urpaslurpa" brukar vi kalla de 

Kanske prova att ge ljummet vatten…
Reddie dricker mycket då han kommer in på kvällen. Han har en 30 liters hink med ljummet vatten + vattenkoppen. Hinken är alltid renslickad på morgonen

nu har de vatten i hagen…kånkade upp det häromdagen när det varit några dagar….så nu kan han ju dricka, men antar det inte blir bättre där…

Mangis hade lite samma syndrom förra året. Vet tyckte hon var uttorkad, så hon fick 1 dl äppeljuicekoncentrat i vattnet. Smarrigt!

jag har faktiskt plockat ut oskars vattenkar ur boxen. han dricker så otroligt mycket när han är inne. det är jätteblött i boxen när jag ska mocka och får slänga jättemkt torv som är dyngsur. istället har jag satt in en hink på 20 l. de har ju ett välfyllt badkar i hagen som han får dricka i på dagen.

#17 kanske skulle prova det på honom…. i dl på hur mkt vatten??

Hmmm… Stor Börjeshink. :-) Är det 20 liter kanske?

sån jag me har. ska testa det. thanks….