Lära galopp?
Min häst har nu lärt sig att galoppera med ryttare och börjar få bra med muskler för det (har inte slagit back ut på 2-3 månader)
Dock har vi fastnat i träningen, jag lyckas inte lära honom galopp fattning? har provat röst kommando i volten men då rusar han bara iväg i galopp=inte vad jag vill, jag provat skänklar man då springer han bara in i den.
Hur ska jag lära honom galoppera långsammare? han går bara långsamt ibland och enbart när han väljer det.
+ att han blir alltid super svettig även efter en kort galopp men kan trava oerhört mycket längre innan han börjar bli svettig.
Trodde det berodde på att han saknade muskler men det har inte förändras, och han vekrar inte stressad eller så, så förstår inte varför han blir sååå svettig.
Har för mig att det är en travare du har?
De kan trava läääänge utan att bli trötta och svettiga även om de är ur kondition och omusklade. Ofta har de lätt att hitta sitt bekväma tempo i traven får de hålla det tempot kan de trava på länge.
Men begär du samling, övergångar, skolor och sånt i traven så brukar de bli lika trötta av det som andra ridhästar.
Men i galoppen jobbar de med andra muskler, inte avlade för galopp och hittar inte lika lätt ett bekämt tempo de kan rulla på i. Oavsett så är galopp jobbigare än trav för en travare, av naturliga orsaker.
Min travare kan trava länge utan att bli det minsta trött eller svettig i traven både i högt och lågt tempo, trots att han är otränad, ur kondition och rejält rund om magen. Men så fort jag börjar begära saker i traven så blir han trött rätt så fort.
Har precis börjat galoppträna honom, idag blev han riktigt svettig av fyra-fem fattningar i galoppen på ridplan. Hade travat på ett tag innan utan att han blev svettig.
Så det är helt enkelt bara normalt. :)
Fattar han om du lägger ut en bom? För i så fall är det ett jättebra tillfälle att lära in kommando för galoppen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 han travara gärna över bomar XD
#3 Även om du höjer upp dom?
#4 det krävs en stock som är ca 30-40 cm hög för att han ska gå in i galopp, ibland travhoppar han över dem ändå dock :P
Vanliga hinder krävs ca 60-80 cm högt för att han ska falla in i galopp efter, men han kan travhoppa dem med ;)
Så det går inte att välja, allt beror på vad han vill. Och tyvärr har vi ingen bra bana att träna på heller, så att vi kan hoppa.
Han gillar att galoppera på äng, men där rusar han oftast bara iväg, å det e ju inte riktigt vad jag vill lära in med galopp fattningen ;)
Fast varför rusar han? Vad händer om du börjar jobba honom när han ska till att rusa? Om han rusar och du börjar begära saker av honom (som han kan men behöver tänka för) så borde han ju varva ner.
Hur får du honom i galopp alls? När jag tränar galopp (innan hästen kan fattnignen) så brukar jag trampa ner i ena stigbygeln och öppna upp för andra frambenet, tänka galopp och ev gunga till lite. Då brukar hästen (om den är redo att träna galopp) falla in i galoppen.
#6 asså rusar=ingen direkt samlad galopp utan mest kastar sig in i den å sen bara springer snabbt, gör det för att han tycker det är kul på ängar, och jobba…. ja ibland måste jag rida många varv på en volt för att ens få ner honom till trav, och tvingar jag honom sen att trava resten av ängen går han och slår med huvudet, krullar, och kan bocka å liknanade för att få mig ur balans, får han dock galoppera tills ängen tar slut saktar han lugnt å snällt ner innan vi kommer ut på vägen, och kommer det ut tex en bärplockare ut på ängen eller nåt så lyssnar han också snällt på broms ;)
Min har gått trav i ca 10 år innan jag började rida honom, och då gick det i 2 år bara att rida monte, han vägrade fatta galopp. Sen efter mycket om och men fick jag honom att förstå att galopp var okej, att han fick galoppera, och nu faller han in i galopp i skarpa kurvor, om han hoppar över nått i snabb trav (tex en smal men bred vattenpöl) eller helt bara vill, men dock går han då även bara från snabb trav till galopp och galoppen är bara långsam när han vill.
Ibland hamnar han i nåt mellan ting mellan galopp ioch trav å då kan jag med sättet få in honom i galoppen.
Men ja, han verkar föredra traven.
Och säg inte "rid med dressyr för lydnad" för när jag rider dressyr går han som en klocka, skit snäll, lyssnar på allt och lugn, men ibland väljer han att "jag vill inte" och då krånglar han, tex om vi ska trava över en änga kan han slå back ut eller springa i sidled om han blir sur, han kan sluta lyssna på bettet å sticka om han vill (var ca 1½ år sen han sist gjorde så, tack vara dressyren sluta han med det, red aldrig ut när han höll på så) så han är för det mesta helt underbar å snäll, men blir han stressad å het blir det bara pannkaka av alltihopa…
Jag tycker det låter som om du anser att du har bra kontroll på honom. Men att när du väljer att rejsa så drar han iväg? Det låter ju helt naturligt i mina öron. För väljer du att inte rejsa så rejsar han ju inte, enlgit vad du skriver. Du skriver ju att du har bra lydnad på honom och att han går bra i dressyren.
Jag tror att om det är så att han förknippar ängar med att rejsa och du inte alltid vill det så får du börja jobba dressyr på ängarna.
Är det så att du vill kunna stoppa honom när som helst under rejs, så gäller det övning övning och övning. Det är verkligen itne lätt och kräver mkt träning. Träna i dressyren på att ka och samla traven. öva dressyr ute på ängarna och där (när han kan på banan) börja träna på att öka och sdamla galoppen. Snart, efter mkt träning, får du full kontroll på honom även där.
#8 volta när han rejsar på ängen funkar bra, dock e det drygt att han blir stressad å jobbig, men men, det funkar ;)
#9 Det tar tid för en travare att kunna fungera bra i alla gångarter i alla situationer. Minst 3 år innan man kan räkna med att det börjar fungera okej brukar jag säga. Ute på ängar är det desutom många hästar, även icke travare, som har svårt att rejsa utan att sticka och/eller stressa. Det är nog en av dom svåraste situationerna.
#10 jo, och ibland låter jag honom löpa så han verkligen får sträcka ut sig, han älskar det :)
Men du har inga ideer varför han inte lyckas lära sig långsam galopp eller hur jag ska lära honom galoppera lugnt när jag vill?
Han orkar förmodligen inte galoppera sakta. Tömkör honom i galopp med mycket övergångar? På volten i töm kan han inte rejsa utan måste börja hålla reda på sina ben.
#12 på volt slår han gärna back ut i galoppen
#13: Även i tömkörning?
En annan sak kan vara att börja rida i den galopp där han är. Även om han rejsar så böj, ställ, räta, minska. öka, flytta åt sidan … Då upptäcker han att han inte kan välja att slippa arbeta genom att springa.
#14 har ingen tömkörnings gjord. å sätter jag på vanlig sele travar han bara.
han använder ju inte race för att slippa jobba
#11 Jag tyckte du sa att han gick i hyfsad samlad galopp när du rider dressyr? Klarar han inte det på ridbanan så är det absolut inte konstigt att han inte klarar det på öppna ängar. Antagligen orkar han inte ännu och måste bygga muskler. Träna mkt övergångar, skritta mkt (det är en fantastisk gångart som hjälper mkt), du kan även göra så att du galopperar normalt en bra stund så får han hinna hitta balansen (menar inte att du ska galoppera hur länge som helst, men ibland måste travare få en lite längre sträcka på sig för att hinna komma på hur dom ska röra benen för att få rätt balans i galoppen och balansen krävs för att hästen ska klara av att galoppera långsammare).
Bockar han och kickar när du galopperar på volt så är det tydligt tecken på att han inte orkar bära sig, det är tufft att galoppera på volt. Vänta med det tills han klarar galoppera bättre.
Hur länge har du galopperat honom? Min travare togs av banan för 1½år sedan då han blev 12år och inte fick tävla längre. Han hade då aldrig galopperat i hela sitt liv. Jag har nu haft honom ganska precis ett år, och i vintras började vi galoppera, nu galopperar vi nästan varje ridtur och han galopperar utan att sticka för mig (jag har nu börjat få koll på stoppknappen). Det tar tid för en travare att få koll på galoppen och hitta balansen och efter några år kan man börja jobba med samlingen.
#16 nej eftersom jag inte välja när jag vill ha galopp kan jag inte galoppera i dressyren, han kan gå långsamt i galopp om han vill, men det e inte ofta han vill det och det e bara på skogvägar å liknanade han väljer att göra det.
Men vi har galopperat mycket, minst 1 galopp varje ridtur (om jag kan), innan stack han varje galopp men har jobbar med det hela sommaren och har nu fått kontroll så vi kan ha mysiga galopper på skogs vägar å liknanade, men som sagt bara när vi travar fort å han väljer att falla in i galoppen…
Jag vill lära han att jag ska kunna välja galopp, speciellt utan att han ska bli stressad å het.
#17 Okej. Då är du på samma nivå som jag är med min häst. Det tar tid! Att galoppera så mkt man kan är bra, det stärker galoppen och hästen hinner komma på hur han ska balansera sig. Låt hästen galoppera i det tempo den själv vill, men precis som när du rider lätt kan välja att lugna hästen genom att lugna din lättridning så kan du dämpa galoppen menom att gunga med långsammare och lugnare. Andas själv och slappna av. Det tar tid. Min förra travare så höll vi på med det här stadiet i ett år innan vi kom vidare, det är olika hur lång tid det tar men det tar tid.
När han ska till att ta galoppen så ge galoppskänkeln. När jag vill be min häst om vänster galopp så gör jag såhär: trampar ner ordentligt i höger stigbygel (vänster galopp kommer från höger bakben), lättar vänster skänkel från honom så jag öppnar upp vänster bog, lyfter upp min vänstra axel ngt (minimalt mest en tanke och minimal verkan), ser till att jag har luft framför mig, tänker galopp-takten. Vill jag fuska lite så låter jag min kompis galoppera bakom oss (då hör min häst galopptakten och faller direkt in i galoppen).