D-RINGSBETT?!
En liten fråga. Hur "snällt" är detta bett, "saxat" från hööks hemsida som jag tyvärr inte kan länka från: "D-RINGSBETT, Tredelat, rostfritt med kopparrulle, 12 mm.
Har ett GM mässingbett, tredelat till min pålla nu. Vill kunna variera lite när det gäller bett men vet inte riktigt vilket jag ska testa. Vill ha ett hyggligt bett. Gissar att gumman trivs bäst med lite smalare bett. Har provat at tränsa henne med ett rakt bett, men det verkade hon besvärad av - tuggade och tuggade… men det kanske är av ren ovana?
Mvh Tessan
ingen? =)
Vill alltså bara veta om ett tredelat D-bett av denna typ som jag beskriver här ovan, är ett hyggligt bett..?

Ringarna gör inte att bettet blir särskilt mkt skarpare, är minnimal skillnad ifrån vanliga ringar och emellan fasta ringar.
Värre är att själva bettet inte är särskilt anatomiskt utformat i mundelen :p Jag hade inte valt det bettet.

Känner en del som har just de bettet o deras hästar e varken känsliga eller starka men de funkar bra för dom o ha de bettet

Jag rider på ett som är nästan likadant, jag tycker att det funkar bra.

#5 Samma här!

Jag hade trevlig disskution med min ena hästägare idag som påstod att det fungerade bra att bara böja hästens hals idag… Bara för att folk tycker att det "fungerar bra" betyder det inte att det faktiskt gör det eller är särskilt trevligt för hästen… Är detsamma med detta bett…
Tack för era svar!
Nej det finns väl många bett som är effektiva på att "böja" hästen… detta är jag givetvis inte ute efter men vill hitta något trevligt alternativ till det tredelade jag har.
Jag köpte ett beg. på tradera igår, - så fungerar det inte så är det inte hela världen.
Snuttan: Om man söker ett bett som ligger bra i munnen på hästen, gärna med tungfrihet - vad ska man leta efter då - vet du?! =)
#3 Njaa, minimal skillnad mellan vanliga ringar och D-ringar håller jag inte med om.
Med D-ringar får man större anläggningsyta i mungipan än vad det är på ett bett med runda ringar, dvs D-ringarna ger lite tydligare hjälper för hästen att gå undan för tryck.