Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2788 ggr
elli-kleo
0

padd när man rider barbacka?

tycker ni att man ska ha någon form av padd på hästen när man rider barbacka?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Elshira
0

Jag brukade ha det förr men har inte kommit på något bra sätt att få dem till och sitta kvar ordentligt. Använder resårgjord och då brukar voljockar och annat ha en förmåga att glida fram. Så en anti glidpqdd av lite tjockare modell kanske fungerar. Funderade på den från hansbo som jag även använder som stötdämpande.

Men något så tjockt som en fårskinnspadd eller liknande känns som att det blir för tjockt och klumpigt och bara kommer glida och vara ivägen istället om man nu inte kan få fast det ordentligt.

Men annars hade jag gärna haft något lite tynnre, kanske lite stötdämpande men helst något för att inte bli hårig nder fällningstid :P

Men jag tycker inte det är nödvändigt med padd när man rider barbacka, särskillt inte om ma inte är stötig i sitsen då. Och annat fall så får man väll helt enkelt öva sig till det =)

Hakuna matata!

MissisM
0

Jag tycker inte man behöver.. dock hittade jag en väldigt pratiskt hemma gjord barbackapadd här:  http://memily.blogg.se/2010/september/barbackapadd.html

Zaphix
0

Jag vill ha en sån här.

Har lånat ett sån många gånger och man sitter verkligen fast i den, perfekt för mig som är rädd för att ramla av, men får nästan samma känsla som att rida barbacka.

Jag har ridit barbacka väldigt mycket senaste tiden då jag inte haft någon sadel, varierat mellan helt barbacka och med schabrak och täckgjord.
Har en tjock schabrakpad, nästan som en poly pad, och sätter fast den med en resårtäckgjord.

Tycker det fungerar bra med shabrak och täckgjord, fast bara med det schabraket då det är nästan som mocka på ovansidan och då sitter man fast.
Helt barbacka ger ju bäst känsla såklart, men tycker det är så halt så är rädd att glida av. Dessutom tycker jag det är rätt äckligt när hästen blir svettig när man rider barbacka..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg