Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4674 ggr
Aourora
0

¤Rida i repgrimma & dess konsikvenser?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det igenligen så smart att rida i repgrimma, som många påstår?

repgrimman är ju ändå utformad för arbete nerifrån med hästen ^

repgrimman ska ju vara obehaglig när hästen går emot och inte följer med, så den trycker på det kännsliga området vid nacken.

Men, om man rider i en repgrimma, och drar i tygeln/grimskaftet till repgrimman, så kommer repgrimman att "bestraffa" på samma sätt som när hästen känner trycket från grimman nerifrån i nacken?

Har jag fått allt detta om bakfoten? Eller gör många fel utan att tänka på det?

SVARA  jag har sagt mitt nu:#

[slo]
0

Eh… Jag fattar nog inte frågeställningen… Du ska ju inte dra i grimskaftet om hästen inte gör något fel, och har man kommit så långt så man rider i repgrimma så behöver man oftast inte ens dra i grimskaftet.

Vart vill du komma?

mazze
0

Jag tycker inte att det är några som helst problem med att rida i repgrimma. Man ska ju inte sitta o dra i dom, för gör man det så är det oftast något som är fel.

Snuttan2
0

Jag har inte tänkt så mkt på ridning i repgrimma förrut…

Och dina frågor blir svåra då det mkt beror på hur man sedan anväder repgrimman/tyglarna… Gör du som man bör göra med alla bettlösa träns, att man bara tar ett tygeltag precis när man ska och sedan släpper och rider utan någon sorts kontakt eller stöd så fungerar det bra. Men det kommer aldrig fungera att rida på med stöd eller liknande…

Problemet med repgrimman blir ju även att vart sätter du tyglarna? Och eftersom en repgrimma sitter rätt löst kommer det lätt bli sneda och inte så exakta tygeltag…

Hästen är inte särskilt mkt känsligare runt nacken än någonannanstans… Skulle nog säga att munnen är mkt känsligare än nacken, finns många fler nerver där ;)

Det du skriver låter väldigt negativt, du annvänder ord som "bestraffa" och "obehag"… Men det är exakt vad all hästutrustning gör och vad man nästan alltid gör i all bemötande emot hästen, att man sätter tryck som hästen ska ge efter för, vilket är naturligt för hästar… En normal repgrimma ger inte ett särskilt speciellt otäckt tryck, men ett rätt skarpt.

LinaN
0

När man rider emd repgrimman så använder du din kroppsvikt och skänklarna för att visa vägen. å du bör eg inte ens ha ett grimskaft att hålla i.

För har du tillräckligt bra kontakt emd din häst så ska du kunna rida honom/henne utan något alls på.

ska du rida i repgrimma k ndu ´lika gärna använda dig av en halsring istället och rid på inhängnat område tilsl du och hästen är säkra på alla kommandon.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tessa
0

Intressant! men om/när man rider med repgrimma är det väl svårt att få hästen att jobba i en bra form - och då sliter man väl lätt på hästen?

Annars vore det ju kul att rida så emellanåt! =)

LinaN
0

Om hästen själv får bära sig så bär den sig i bästa form, men det kräver ju också att den har muskelkapacitet nog i ryggen för att bära både sig själv och ryttaren.

Om du tittar på hästar som busar i hagen ser man att de bär up psig själva men inte går de som kyra k's hästar elelr jan brinks briar hela tiden, utan det rä den naturliga samlingen hästarna har då.

Många dressyrryttare samlar sina hästar in absurdum, men det rä min egen åsikt. Jag tycker att man alldeles för ofta krullar ihopa hästarna. Förr var en högre form på huvudet men djupare vinkling i bak det man eftersträvade. Men idealen förändras hela tiden. Jag ahr en bok där Bent branderup rider sin knabstrupper Hugo (tror jag han hette, den som var/blev blind) och där har han huvudet väldigt högt men har en bra smaling i bakdel och bär med sina rygg/bakmuskler o inte ryggraden.

Så jag tror man kan rida sin häst lika bra i repgrimma som med träns o bett FÖRUTSATT att hästen kan bära sig och ryttaren i rätt eller samlad form. 

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

#6 Jag håller så mycket med dig :)

Aourora
0

tack för era åsikter