Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 3973 ggr
nalleballe86
0

Skygglappar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick lite myror i huvudet härom dagen. En människa kom till mig och påpekade för mig att jag skulle ha skygglappar när jag kör en häst som blivit inkörd som äldre.

Varför skulle jag? Känner mig trygg med hästen ju. Man kan ju släppa en bomb utan att han bryr sig. Det ända han är rädd för är vita kor med bjällror ( men det är en annan historia ) och det vet jag ju om o då hjälper inga skygglappar!

Kan någon svara på:

Varför ni använder skygglappar?

Varför ni inte använder skygglappar?

Kiara
0

skygglappar är för att hästarna inte ska, uppfatta bilar som kommer bakifrån. Deras hjärna är byggd så att det som inte ser det finns inte. Men dom kan ju bli rädda för ljud ändå. (här kulle jag kunna skriva en hel roman, frågor ställer man i hörnet i det runda rummet, eller till mig eller någon annan om det är enklare)

Så detta med skygglappar och inkörning av äldre häst är ju bara om hästen inte är trafiksäker, alltså en kvarleva från bilens barndom. Jag kör utan för jag tycker en häst ska vara trafiksäker om man ger sig ut i trafiken.

nalleballe86
0

Då finns det ju ingen anledning till skygglappar för min del och det försökte jag förklara för denna människa. Fattar heller inte varför endel människor ska "veta" allt. När jag känner att det inte fungerar så frågar jag om hjälp´, sen är det ju bara att sortera ut de råd som passar bäst.

Just skygglappar har inte ens kommit på tanke. Min häst skiter som sagt i allt, kan vara lite yster nu på våren men det vet jag ju också om. Han är defenitivt inte rädd för några fordon. Håller med dig #1 att hästen ska vara trafiksäker om man ger sig ut med vagnen där. I och för sig kan det hända saker som skrämmer den tryggaste hästen. Visst ska man lita på sin häst, men någonstans där inne finns en liten "djävul" som säger "slappna av men somna inte", iallafall i mitt huvud.

Kiara
0

En del vet alltid bäst, jag vet en tonårs mamma hon har ridigt två gånger i sitt liv. Men det finns ingen som hon att ge kommentarer vid paddockstaketet. Vad jag bara inte fattar är att hennes dotter har blivit en så duktig ryttare men så mycket knas som sagts, men hon har väll lärt sig att stänga av öronen.

Fortsätt du med att köra utan, han behöver ju inte skygglappar och det är ju också något man måste vänja hästen vid, det är inte bara att sätta på.

nalleballe86
0

Ja jag kommer att fortsätta köra utan det. Brukar göra på mitt sätt så länge det fungerar för mig o mina hästar. Ville bara kolla vad ni här har för inställning till skygglappar.

PP
0

Jag tror att det var så att tidigare ingick skygglappar i körhästens utrustning, men numera tror jag att man får tävla körning utan.

Jag provade skygglappar då min ponny en period var mer intresserad av att leta efter spöken i skogen än att koncentrera sej på körningen. Det funkade jättebra, ända tills en bil kom ifatt oss bakifrån på den smala grusvägen en dag. Hon, som är i stort sett trafiksäker annars, tyckte det var jätteläskigt när hon hörde något bakom sej men inte kunde se något…

nalleballe86
0

# 5 just så känner jag med. Min häst behöver se det som hörs. Annars kan han också bli lite uppjagad.

stallupponer
0

#0 Skygglappar används ju just för att förhoppningsvis inte hästen skall just skygga, ja som håller på med travet har haft det på någon av ponnytravarna eftersom de på vissa banor dels finns "läskiga" saker på innerplan, kuskar som viftar i tid o otid med sitt körspö och föräldrar som flaxar runt o skriker på innerplan o skrämmer hästar.

Men en häst kan bli enormt skrämd av o få skygglappar på oxå, vi hade en 4årig shettishingst till låns som tittade lite för mkt på allt o koncentrerade sig inte på sin uppgift o dra vagnen så vi skulle pröva med skygglappar, vi hade dels på han dom i hagen för han skulle vänja sig, vi tömkörde grundligt med dom, o han var cool lugn, så vi satte på vagnen, de resutlerade i en söndersparkad skakel på rockarden o en vettskrämd sambo…. de blev aldrig skyggisar på den hästen fler ggr, så de är inte alltid de är bra med skygglappar, funkar hästen bra utan finns ingen anledning att sätta på några.

AnTeX
0

Jag använder skygglappar av en sak Min häst är Piskrädd.

vet inte varöfr hon e det. så skygglapparna hjälper oss så att vi kan använda pisken till annat än gas

LinaN
0

Jag tyclker det är snyggt emd skygglappar, men komemr troligtvis itne använda dem ändå…. Det beror ju också på. Ska jag tävla i körning måste jag ju veta var TR i körning säger om hästens utrustning. å andra sidan så om jag har skyggisar på när jag kör in så kan jag lika gärna ha utan när ha nväl är inkörd sen…..

Tycker bara det rä så vackert emd en häst i full körmundering emd huvudlag som passar hela ekipaget…..

Sen tänker jag på alla hemska sagor (?) ma nhört om hästar som blivit skrämda och sedan gått ner sig emd hela vagnen i diken och floder bara för att dom haft skygglappar på….. *rysa*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

unicornerwitch
0

jag använder skygglappar när jag kör par, för att den ena hästen inte ska se när jag lägger på pisken på den andra hästen.

jag vill alltid köra in hästar utan skygglappar ,då tycker jag dom är ordentligt inkörda!!

har vart med och sett hästar som skenat pga att skygglapparna vikit sej bakåt i ett maraton hinder när dom skrapat tränset mot ett träd och dom var bara körda/inkörda med skygglappar.

jag har nästan aldrig skygglappar på enbett utom när jag tävlar !!

en välkörd häst ska inte bry sej om vad som är bakom dom!!