lagom pris på ponny?
Conemara valack med fin stam och pass, utb la/lb född 92 med full utrustning tex ny sadel 09(jacson) träns täcken skydd shabrak borstar ja allt. frisk och aldrig skadad. Vad kan man begära för honom? Snäll och en ponny ala kan rida, viktbärande. 20 000 är det ok?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Den som köper den ponnyn verkar göra ett riktigt klipp. Verkar nästan lite billigt. Hade köpt den själv direkt för det priset om det inte var så att vi redan har en hel hög med ponnysar hemma.

risken är att det blir fel köpare, den som bara köper för att det är billigt.
Jag skulle säga 30 000-40 000 (+ ett rimligt pris för utrustningen, sadlar är inte gratis) om han är pig och helt frisk. Om åldern ändå börjar ge sig till känna något kanske man kan sänka med 5 tusen. Men annars är det ju "världens bästa läromästare".
Nu utgår jag från att hästen går bra i båda grenar och itne "kräver sin ryttare" eller har andra olater, utan att han skulle kuna vara just en läromästare.
Hakuna matata!

jag tror det blir bra, ponnyn är trots allt gammal….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har man inte brottom att få iväg hästen så kan man ju alltid börja på ett lite högre pris och se, annars får man väll sänka då =)
Hakuna matata!

18 år är inte så gammalt på en ponny, man kan räkna med minst 6 år kvar (frisk och pigg) är han dess utom frisk så är det en hållbar ponny, för dom svaga slås ut mycket tidigare.

Priset är lagom där det är, är otroligt överskott på ponnyer idag och man kan få elit hästar billigt.
Jag kan väll ge en liten jämförelse här hemma:
Vi har en Newforest/Arab som är 24 år, tävlat hela sitt liv nästan utom när hon blev min läromästare (17 år gammal) då jag både hopp och dressyrtränade regelbundet. Och efter som det inte finns något bättre i hennes liv än att bli riden så prövade vi med en bra ridskola i närheten och tro det eller ej så verkar hon faktiskt gilla ridskola. Hon är hur som helst fräsch fortfarande och tävlas.
Överståendes mormor renrasig neforest tävlades till hon var 25 och reds full fart ut i skogen tills hon var 36 (avlivades 39 år gammal).
Majoriteten av våra araber har alla ridits (tävlingskondition) till minst 25 års ålder, därefter har det varit tänderna som satt stopp.
Våran ena Welsh Moutainhingst är 27 år och går som läromästare hemma hos oss och skulle lika bra kunna tävla fortfarande. Han har tävlats intensivt i både hoppning och trav större delen av sitt liv.
Så 18 år är då verkligen ingen ålder!
Hakuna matata!

Sorry om jag lånar tråden nu men tycker ni det skulle vara dumt att köpa en ponny född 91?
Jättepigg ändå, märks inte att hon är gammal.
Fullt frisk men har nog varit halt någon gång.
Världens finaste verkligen.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#9 absolut inte, du kommer få en toppen ponny i flera år framåt ponnys blir gamla
Vi hade en 30 årig gammal shettis en gång. Hon var med på diverse småtävlingar. Kanon duktig i galopp och hoppning. Mycket frässch för sin ålder men tillslut var vi tvugna att sluta använda henne då hon inte kunde hålla hullet pga träningen. Men hon kördes fortfarande lite då och då fram till den dagen hon dog 33 år gammal.

10# Tack Lorita =)
Jag tycker nog du ska höja , 20 är billigt.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Vi sålde min c-ponny, 15 år gammal och fullt frisk, utbildad La/La för 18 000 med utrustning…. marknaden ser ut så, och jo 18 ÄR gammalt. den kommer inte gå att sälja vidare igen som ridhäst, det är sånt man får ha med i beräkningen. annat är det med en 7-åring, den kan fortfarande säljas för likvärdiga pengar efter några år.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Snor tråden lite också
Är 20 år en gammal ålder för en Fjording som iprincip inte haft några större fel/sjukdomar? Finns ju en Fjording på "vårt" stall som är över 20 år och han är ju nästan piggast av alla hästarna där, så det är väl inte någon större ålder om man ändå bara ska ha den som ridhäst och inte tävla med den? 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
har haft han i högre summa men ingen vill ha honom de tycker han är för gammal. nu ligger han ute för 18 men fortf ingen som vill!!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#15 det är mycket avgörande vad ur du skriver och vilka bilder du har på hästen, inte ljuga såklart men bra bilder och en korekt text som är saklig kan vara skillnaden på att få sålt eller inte.
Man måste fånga ögat också inte bra ha en bra produkt, jag hade satt honom till 28' prutmån till 24' förutsatt att hästen är frisk och har bra tänder
#13 Håller med helt, har själv sålt en liknande din beskrivning.
Marknaden styr, tyvärr är utbudet stort så jag tror inte på mer än 15 000-18 000 kr pga åldern. Visst är den säkert hållbar några år till men som promenad/skogs/allroundponny skulle jag inte ge mer.
Dessutom vallack så inget avelsvärde.
Den blir ju inte yngre och mer lättsåld ju längre tiden går.
Ofta ser man samma hästar om och om igen på salusidorna.