Bockar...
Jag rider en ponny på 5 år som är söt men dock väldigt, envis.. rackare.
Jag behöver lite tips..
Hon vet att hon kan få av mig väldigt lätt och första gången hon bockade var jag så otroligt oförberedd så jag bara flög pladask ner. he he. sedan har det pågått så så fort jag begär lite för mycket av henne.
Hon är väldigt glad och så när jag rider henne och tycker det är kul, tills jag begär lite för mycket. Då börjar hon bocka och slutar itne tills hon får av mig.
Jag bad min kompis hoppa upp på henne och testa henne en dag och då fick hon sig en lång rad av bockningar och tillslut trillade hon också av, men efter det har hon inte försökt få av henne ens för hon hoppade direkt upp och var riktigt bestämd men ändå lugn. jag vet inte om det är det som krävs för att hon ska sluta bocka med mig med.
jag vet att det är för att hon vet att jag är lite för snäll vid ridningen och låter henne göra lite smått som hon vill..
Har ni några tips på övningar eller vad jag ska göra?
Det kan vara övningar för att få henne att veta att det är jag som bestämmer över henne och itne hon som bestämmer över mig.??
Mycket tacksam för TIPS

Hon är kanske inte tillräckligt musklad för att kunna göra dte du begär? Om du märker när hon är på väg att bocka så få upp huvudet och skänkla till.

#1, men det jag begär är på ´samma grad av det min kompis begär, tiullochmed enklare för jag ville int vara på henne allt för mycket.
Men tack så mkt för tipset!
Om den protesterar så, så kanske inte hon förstår vad du menar.
Eller kanske hon har ont någonstans.

Men om hon visar olika reaktioner?
Min kompis är mer bestämd och vågar sig mer in i det som hon gör än mig, och jag tror att hon känner av sig det och vet vad hon kan göra med mig då. hon gör det när vi är barbacka med, hno vill helt enkelt slippa undan.
Det kanske kan vara som du säger
antingen får du jobba med att visa vem som bestämmer
kanske använda dig av tränare annars hade jag nog bytt häst.
Finns massor av trevliga hästar att rida.

jah, men jag hade tänkt att kanske longera henne med mig på och se vad som händer.
Jag ska dock inte sluta rida henne, gillar henne otroligt och vill fortsätta kämpa, vi komemr klara det och det vet jag, bara det att jag behöver lite tips som jag kan testa av någon som är kkunnig inom det änmet :)), kanske att ta dit en tränare ja (:
Använd rösten och fya på henne när hon börjar dumma sig. Gör rösten lite skarpare och säg NEJ! LÄGG AV!. Det räcker långt för en känslig häst. Gör det precis när hon börjar spänna sig, när du märket att det är bockning på gång. Och håll stadigt i tygeln och knyck emot när hon försöker få den huvudet.

tack så jättemycket, men då jag känner att det är tendens till att bocka, även när hon väl bockar så ryter jag alltid till men hon verkar ju inte bry sig om det alls, haha.

Ha ett spö när du rider och vifta med det när du märker att hon är på väg.

Ska jag vifta framför, alltså vid nosen, eller bara allmänt någonstans?
Det har ofta vart det senaste när jag ska fatta galopp som hon ballar ur :P

#10 Stick det rätt ut åt sidan, dme ser bra bakåt och åt sidorna=) Hon kanske inte är så bra på galoppfattningen elelr så ger du dne lite för tydligt så attd et blir extraskutt elelr så är hon pigg och blir glad för att du ska gallopera.
Kanske backa tillbaka och börja att jobba med förtroendet från marken. Jobba med ledarskapet under promenader,tumkörning eller jobba lite mer med skritten och traven innan galoppen påbörjas. Låt hon inte få för lång sträcka på sig att dra iväg utan testa galoppen på volt.

om det ändå hade vart så väl att hon var pigg, men hon är ganska lat faktiskt hahah.
Tänk dig som att du ska dyka, fast du sitter på hästryggen medan hästen dyker och du bara flyger med, efter en rad sånna har jag inte direkt känslan att hon är så pigg å glad på att galoppera xD
#8: Då tror jag hon inte respekterar dig. Hon måste faktiskt tro att du är någon som man måste lyda, inte någon man kan köra över. Ryck upp huvudet rejält, sätt henne på bakhasorna och lappa till henne lite lätt med spöet. Det behöver inte göra ont, men det måste upplevas ilsket. Det är bättre att göra det en eller två gånger än att lära upp ett monster som inte går att hantera. Och naturligtvis massor av beröm när hon gör rätt.

#13 Jag vet hur dte känns, har en extrem bockare själv men än så länge har hin inte bockat av mig fast jag legat fastklamrad runt halsen flera ggr. Hon gör dte bra när hon är glad iaf och dte får hon^^

#14 okej, tack så mkt. ska absolut försöka det nästa gång! men är det bra att ha gjort lite ledarskapsövningar och så innan anser du? att kunna löslongera henne och så innan jag hoppar upp på hästryggen igen?
#15 jah okej, då vet du ju iaf hur det känns ! :)
Då känns det mer som hästen helt enkelt skiter i dig.
Jag hade inte ridit den mer utan tränare.
Dels kan du själv bli rejält skadad dels så får hästen bara mer och mer olater om man inte får stopp på övertaget.
Vad säger hästägaren?

Hon vill ju tillsammans med mig försöka få bort det. Det hela handlar ju om respekt och det är den jag försöker vinna hos henne.
#16: Ledarskapsövningar är alltid bra, men löslongering kan vara svårt att börja med - där är det lätt att hästen sk*ter i dig och springer omkring som den känner för. Börja med enkla saker, som att hon ska stanna på kommando, stå stilla, börja gå, vända bort från dig och följa dig. Och använd rösten mycket med tydlig skillnad i tonfall och ord för bannor och beröm. Då minns hästen FY:et när du rider också.
Ok men kan inte ägaren kosta på tränare?
Hur länge är hon riden?
Kan hon galoppfattning?
Är hon korrekt inriden?
Tror det är en kombination av utebliven respekt och att hon kanske inte förstår.
Kan inte kompisen som klarar av henne hjälpa dig?
Det är jag som har ridit henne,och nu bockar hon inte med mig mera. Jag har sagt att jag ska hjälpa dom, men hur? :)
#21: Det är ju något i din röst, ditt kroppsspråk, din balans eller liknande, som gör skillnaden. Det kan vara väldigt subtilt. hästar är bra på små signaler. Ni får försöka analysera skillnaden helt enkelt. Kanske du sitter mer upprätt i galoppfattningen? Kanske du håller axlarna på ett annat sätt när du leder ut henne? Vem vet vilken av alla miljoner smågrejor som avgör? Försök vara uppmärksamma på detaljerma.
Jag kollar bara in här då och då,så vet inte om de finns andra trådar med er.
men erat problem låter precis som ett som jag hade med min medryttarpponny, bockade med mig hela tiden i galopp även då och då i trav.
men jag bytte häst, för en tränare jag red för tyckte jag skulle göra de, för att det kan förstöra hästen om man inte kan rida den,nu har den en annan medryttare och de går jätte bra för dom.
Man passar inte ihop med alla hästar,så tänkte på hästen och lät den få en bättre och mer rutinerad ryttare.
du kanske kan sluta rida den ett tag och sen börja om ett tag när dom fått ordning på ponnyn? :)
Har inte läst igenom hela tråden.. men som det låter på inlägg #0 så har ponnyn/hästen ont i ryggen… ta ut en kiropraktiker
Har inte orkat läsa igenom alla dessa svar ;) Men det jag kan säga är att om du blir avkastad så hoppa upp igen. Hur läskigt det än kan kännas. Slutar du rida eller slutar med att kräva mer så lär hon sig detta och det kan vara därför som hon för som hon gör

Oj tack för alla svar!
Jag ska börja om från början eller vad man ska säga. ska börja med ledarskapsövningar som Gronstedt påpekar, och var tydlig och noga med vad jag gör och helt enkelt inte låta hyenne bestämma över mig. Sedan kanske jag ska ta hjälp av någon tränare eller någon som kanske är mer rutinerad än mig..
Tack igen för alla svar!