Matt päls = brist?
Vad brukar hästar ha brist på när deras päls blir matt?

B-vitamin är bra för pälsen så det kan var det.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ett gammalt beprövat knep är att ge hästen kokt linfrö. Det gör den mattaste pälsen spegelblank på kort tid. 
#1 Kan de få för mycket av det och är det farligt isåfall?
#2 Var får man tag på det? Är det dyrt? Funkar allt med linfrö eller är det bara kokt linfrö som fungerar?
#3 Linfrö går att köpa på Ica eller liknande =) Kostar relativt lite ^^
Hakuna matata!
#4 Hur mycket ska man ge? Lär ju inte stå mått för häst på det man köper på ica :p
#5 Det får någon annan som använder det svara på =)
Jag tror för övrigt att jag har sett Linfrö på granngården förut.
Hakuna matata!
#3 nej man kan inte ge för mycket B-vitamin kroppen tar upp det som behövs och resten åker ut
Jag ger min häst B-vitamin - 20 ml /dag
Och alla i mitt stall säger - oh gud hans päls är så himla len och blank, hur gör du?
Endast b-vitamin säger jag och dom tappar näst intill hakan och säger : BARA?
Dom andra gav jäst och inte vet jag vad dom klämde i hästarna för att få fin päls :S
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#7 Jäst är B-vitamin rikt
#8 Ja det är det säkert, men jäst innehåller ju mer än bara b-vitamin? 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag undrar jag om det är så klokt att vräka på ett visst tillskott utan att fundera över varför det ser ut att vara brist på det. Allting hänger ihop och om hästen har en viss brist (vilket efter vad jag förstått inte är speciellt vanligt) så bör man försöka ta reda på vad som fattas i fråga om enzymer och spårämnen för att den ska kunna tillgodogöra sig det saknade ämnet. Och jag undrar definitivt om det är klokt att vräka på B-vitamin bara för att pållen får blank päls. Man bör i alla fall noga studera vad B-vitaminet har för ytterligare effekter innan man gör det. Eftersom förmågan att producera/hantera B-vitamin i kroppen hänger nära samman med tarmfloran, är det nog bättre att ge till att tarmfloran fungerar och eventuellt ge tillskott av lämpliga probiotika.
De flesta "brister" upphör om tarmfloran fungerar som den ska, men många hästar har problem med tarmflora och matsmältning på grund av olämpliga ätvanor och alltför "snabba" kolhydrater.
När jag gav min Taktur linfröolja fick han jättefin päls dessutom är det bra för lederna sa min massör
#5 Någon deciliter/dag räcker gott. Det är även bra för magen så det är helt ofarligt att ge hästen. Se bara till att det får stå och svälla i helst en timme och at det serveras avkylt/ljummet.
Annars låter det konstigt att en häst har vitaminbrist den här tiden av året. Det är nämligen på betet som hästen lägger upp sitt lager av vitaminer för att klara vintrern. Kanske det räcker med att rykta hästen ordentligt några veckor. Det ger också en blankare päls.

Kanske har hästen mask?

Några i mitt stall ger linfrön "bara för att". Borde/kan jag oxå göra det? Alltså gör det bara gott för dem eller är det heeelt onödigt? :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#15 Att ge "bara för att…" är ju bara ett sätt att göra av med pengar på något som man inte behöver. Men det är inte skadligt på något vis. Men är det inte bättre att lägga pengarna på annat, även om det inte handla om så många kronor totalt.

#16 Undrade också om det gjorde gott på något vis.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

#17 pilla i hästen så lite konstigheter som möjligt och ge tillskott endast om det behövs, annars sitter du en dag och ger saker som i kombination kan skada hästen.
Jag ger olja på vintern för att det är ett enkelt sätt att ge lite fler kalorier till mitt svårfödda åbäke när hon inte ids äta mer hö och inte behöver mer kraft. Hon får blank fin hårrem, men det tycker jag inte är skäl nog att ge henne det annars. Vill jag ha henner riktigt blank nu så får jag spola och borsta mer i stället.
Lång hårrem är oftast mindre blank än kort. Om det är vinterfällen som börjar titta fram och ser mattare ut så hjälper det inte med tillskott.

det är inte så att h*n börjar sätta vinterpälsen då? jag tänker på hunden vi hade förr. när hon började sätta sin vinterpäls var hon jättematt i pälsen och riktigt ful. men sen kom den fina, blanka vinterpälsen. det var likadant på våren.
#20 Det kan ju vara så faktiskt, men är det inte b-vitamin som är bra när de byter päls? Eller är det någon annan? Finns ju så många olika :p
Jag skulle nog kikat över hästens hälsa rent allmänt. Matt päls kan bero på så mkt, nästan det första symptomet på allt som kan hända. Alltifrån att hästen byter päls till att den är rikigt sjuk. Mår hästen bra? Finns det något annat tecken hos hästen som gör att man kan misstänka sjukdom? Även brister är ju en viss form av "sjukdom" men jag tror inte på att häva i olika saker i maten och prova sig fram eftersom det faktiskt kan vara värre saker än så. Tänk på att även psykisk ohälsa kan visa sig som matt päls.
B-vitamin är bra vid pälsfällning, så misstänker man att det beror på det (dvs man hittar inga andra symptom och det är pälsbyte-period) så kan man ju prova b-vitamin eftersom det inte är farligt att ge även om brist inte förekommer (dock är det ju lite onödigt eftersom det inte är gratis, men den frågan får man själv ta ställning i).
Medarbetare på westernridning.ifokus