Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3146 ggr
Rafflan
0

Bra för hästen?

Är en sån här typ lite stötdämpade/vikt utjämnanade för hästens rygg eller är det risk även med denna att sadeln kommer bli för trång?

Och när är ett sånt schabrak bra att använda?

FårskinnSchabrak

Gudris
0

Det ser ju ut att ha en inbyggd fårskinnspadd och om en sån ska funka bra behöver sadeln vara inprovad med padden. Annars blir sadeln för trång.

Rafflan
0

Men om man har en tjock pad/schabrak under hela sadeln funkar det ju så varför funkar inte en sån som den på bilden lite liknanade?

Linnea
0

#2 Det funkar så länge sadeln är utprovad med padden. Om du provar ut en sadel utan padd och sen lägger på en padd så blir sadeln för trång.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#3 men hur funkar det med tjocka schabrak då?

Borde inte dem också risker att göra sadeln trång?

Linnea
0

Jo om man inte provar ut dom med sadeln, det gäller främst dom som är 1 cm och tjockare. Jag har ju galoppsadel och då har man alltid ett tjockt schabrak.

Rafflan
0

Nu vet jag ej om detta stämmer men har fått för mig att med en Poly pad behöver man inte anpassa sadeln efter den?

Linnea
0

Dom är ca 8 cm tjocka så jo det måste man.

Alex
0

Jämför det med ett par skor. Provar du ut ett par skorsom sitter perfekt med tunna "sommarstrumpor" så kan du ju tänka dig hur det skulle bli om du får för dig att gå i de skorna med tjocka sockar i senare… Ska du ha ett par skor som du tänkt ha tjocka sockar i så får du ju prova ut dem med tjocka sockar, svårare än så är det ju inte. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst