Vilken padd?
Om hästen har väldigt kännslig rygg och verkligen är i behov av en padd så skulle jag garanterat inte välja den andra.
Jag skulle välja den första för att den är tynnre och går att dra upp lite i sadeln - den andra kommer garanterat ligga och trycka mot ryggraden vilket är det sista man vill. Man drar ju altid upp schabraket lite av en anledning =)
Själv har jag köpt en glidpadd, men som var tunn och fin och lite stötdämpande och har den mellan sadeln och voljocken (ser till att ha en tunn voljock då) när små nybörjare ska skumpa runt. Hansbo tillverkar och de kostar ca 200 kr. Men det gäller verkligen att sadeln inte är snudd på för liten redan innan om man väljer at lägga något under.
Om jag hade en känslig häst skulle jag istället satsa antingen på ett lite tjockare schabrak, alternativt en fårskinnspadd/vojlock. Men då måste ju ofta sadeln passas ut med det efter som den blir för trång annars.
Men om det är så att det är stötar du är ute efter att få bort (och vill ha något som dämpar det) så skulle jag hellre köpa ett sitsöverdrag i gelé. På så vis dämpar man utan att "förstöra" sadeln.
Men om hästen får ont i ryggen av bara sadeln (utan att den som rider har dålig sits osv) så är det nog snarare själva sadeln det är fel på. Har du en sadeln som legat bra förr kanske en omstoppning hade varit bra, och är det en nyare sadel som gör att hästen får ont - ja då är det nog helt enkelt så att man får leta annan sadel.
Hakuna matata!