Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3812 ggr
3mmaa
0

behöver tips.

hejhej, nu ere så att jag har en fjoring tjej som e lite stökig. Har nämligen försökt å rida ut själv på henne men dåe börjar hon stöka å bli orolig. hon stegrar lite å slänger sig runt. behöver tips hur jag ska bära mig åt. har haft henne sen i januari.

Mvh Emma.

3mmaa
0

putt

imsuchadiva
0

Hur gammal är hästen? Reds hon ut själv av förra ägaren?

Hermelina
0

#2 Hon skriver att den är 14 :P

Jag har cokså problem med att rida ut själv på min, så rider n'stan aldrig ut själv.

kaka1234567
0

Jag känner till detta problev vill också veta mer.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lorita
0

Åldern på en häst har ingen betydelse det är utbildningsnivån som är av betydelse.

Jag skulle inte rida ut själv med hästen men jag skulle gå/leda den ut på promenad minst två gånger i veckan själv under en period. Då vänjer du hästen vid att gå själv med dig och första gångerna som du rider ut själv så be någon gå med dig ut som inte rider så klart, det är tryggare för hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

3mmaa
0

Okej, fast när jag leder så börjar hon å ska förska stegra och hoppar åt sidorna. Tjejen som hade henne innan hade inte det här problemet med henne.

Lorita
0

då låter det som om du inte ger tillräckliga signaler, kan du ta hjälp av någon som klarar hästen.

3mmaa
0

Har frågat runt men får svaret att dom har fullt upp så som hinner inte hjälpa till, suck.

Lorita
0

Vov Skrikandes varför kan vi ryttare inte ställa upp på varandra Gråter behöver jag hjälp med min nostalgi bil finns det alltid någon som visar mig hur jag ska göra, men ryttare fattar inte vitsen med att ta han om varandra Skrikandes

Det finns ingen duktig på någon ridskola i närheten som kan hjälpa dig lite?

3mmaa
0

håller med, helt sjukt att man inte kan hjälpa till å ställa upp för andra. frågade på en ridskola i närheten och dåe ville dom e 470:- i timmen för de :/

Lorita
0

suck, jag håller på att bygga upp ett nätverk ha med folk som kan ha nytta av mig och som jag kan ha nytta av. Även dom riktigt duktiga kan behöva hjälp med två händer någon gång, på tävlingar eller om man själv inte kan ta in hästen någon gång.

Men då var det ridlärare du frågade? fråga dom lite duktigare ridflickorna också det kan ju gå bättre om ni är två som går ut med hästen och två som tänker och löser problemen.

imsuchadiva
0

#3 Ser inte att det står 14 år någon stans..

#5 Tänkte om de var en unghäst som inte var van att gå ut själv.

Jag tycker det låter som att hästen inte har någon respekt för dig. Börja med lätta övningar i hagen/ridbanan. Hästen ska följa dig dit går, stanna när du stannar, sväng när du stannar.
Gå bara korta stäcker när du väl börjar gå ut, gå hem igen innan hästen hinner börja bråka.
Bråkar den innan ni ens kommit av stallplan så öva där länge o utöka sen området lite i taget.

[Emma-Rhino]
0

övningarna nr #12 nämner är jättebra att göra. Detta hjälpte mig att hantera min häst. Gör dessa ngn gång i veckan. Funkar inte markarbetet kommer inte ridningen fungera…

Gronstedt
0

Jag har/har haft samma problem, vi har inte kommit utanför stallplan under sadel och inte utom synhåll för stallet när jag leder. Jag har helt enkelt envisats, och nu har jag lett henne nästan 2 km hemifrån och ridit i alla fall 700 meter utan att hon stegrat, kastat och backat ned i dikena.

Jag började med att leda så långt att hon började stanna och tveka och sedan ett par meter till - och så gick vi hem. När det gick att gå iväg ett par kilometer så började jag försöka rida en liten bit, tills hon börjar bli spänd, och sedan gå hem. Om hon trots allt stegrar och vänder så tvingar jag henne med hand och skänkel att vända bort från stallet igen och gå bara ett steg vidare, innan JAG vänder tillbaka mot stallet.

Det är viktigt att man inte själv förutsätter att hästen är rädd och försöker lugna den. Inställningen "såja lilla vän, var inte rädd" fungerar inte, den gör att hästen förutsätter att någonting är farligt - varför skulle annars människan uppträda lugnande och tröstande? I stället ska man vara saklig men vänlig. Snarare "Såja, fåntratt, du kan ju!" Och förstås massa beröm med glad och uppskattande ton när man kommer längre.

Andra övningar, till exempel som i #12, som lär hästen att du är en ledare att lita på, är också bra förstås.

3mmaa
0

Hon e 11 år. tack för tipset "Gronstedt".